Een derde van de Belgen is positief over Black Friday, een kwart is negatief
Black Friday is alomtegenwoordig, en dat laat bijna niemand onberoerd. Eén Belg op drie staat positief tegenover de koopjesdag, een kwart is negatief.
Financieel technologieplatform Adyen (AMS: ADYEN) polste in november naar de koopintenties van 1.000 Belgen. Wat blijkt, vier Belgen op tien (42%) geven aan minder cadeaus te kopen voor de feestdagen dan de afgelopen twee jaar. De huidige economische situatie speelt hierbij een belangrijke rol. Meer dan de helft (52%) zegt dan weer zijn aankopen voor de eindejaarsfeesten vroeger in te plannen om de beste aanbiedingen te vinden.
Black Friday
Om Black Friday kan je haast niet meer heen. De koopjesdag laat ook niemand onberoerd. Adyen onderzocht daarom hoe de gemiddelde Belgische consument over de dag denkt. Terwijl zo’n derde (31%) van de ondervraagden positief toeleeft naar vrijdag, is een kwart van de Belgen (27%) negatief over Black Friday. De rest van de ondervraagden (42%) heeft een neutraal sentiment of geen mening.
Vooral de jongere generaties kunnen zich vinden in de koopjesdag: zowat de helft (46%) van de 18- t.e.m. 39-jarigen heeft een goed gevoel bij Black Friday. Minder dan één op vijf (17%) heeft een negatief gevoel. Bij de 60-plussers is het sentiment aanzienlijk minder positief: daar geeft 14% aan uit te kijken naar de dag. Vier op tien (39%) kijken er niet naar uit. Vlaanderen (33%) en Brussel (36%) staan ook positiever tegenover Black Friday dan Wallonië (27%).
Op Black Friday kunnen veel koopjes worden gedaan. Daarom geeft één Belg op vijf aan (22%) te profiteren van de kortingen en een geschenk te kopen voor de eindejaarsfeesten. Vorig jaar was dat nog 18% van de ondervraagden, een stijging van 4% jaar op jaar.
Fysieke winkel nog steeds populair
Tijdens de pandemie groeide het aantal online aankopen explosief. Toch houdt de fysieke winkel goed stand. Zowat de helft van de Belgen (54%) zegt liever aankopen te doen in een vaste winkel dan online. Eén Belg op vijf (20%) doet dan weer inspiratie op in de winkel om het product daarna online te bestellen.
Dat de fysieke winkel nog erg in trek is, hoeft ook niet te verbazen. Uit het eerder gepubliceerde Retail Report van Adyen, met onderzoek onder 1.000 Belgen, bleek al dat de helft (53%) van de Belgische consumenten van hun fysieke winkel verwachten dat het een echte belevenis is, waar het niet enkel over producten gaat, maar waar kan worden aangeraakt, gevoeld en geprobeerd.
Julien Marlier, Country Manager Adyen België, verduidelijkt: “Producten kan je vandaag makkelijk online vinden, dus komen consumenten naar de winkel voor de dienstverlening en de beleving. Retailers moeten aanwezig zijn op verschillende verkoopskanalen om een unieke winkelervaring te bieden. Belgische bedrijven kunnen deze kans grijpen en van consumenten trouwe klanten maken.”
Contact: https://comiti.co/