Dit nemen Belgische ondernemers mee uit 2020: ondernemerschap, wendbaarheid, reflectie en connectie
Het ging een jaar worden om nooit meer te vergeten, 2020. En dat werd het ook, voor iedereen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. En niet in het minst voor ondernemers. Hoewel velen zwarte sneeuw hebben gezien, is 2020 een jaar geworden waarin ondernemers zichzelf meer dan ooit hebben durven laten zien, wendbaar getoond, in vraag gesteld en kracht geput hebben uit hun netwerk. Dat bleek uit een rondvraag naar de belangrijkste ondernemerslessen van 2020 door Connexi, een onafhankelijke community van Belgische ondernemers. Het belang van veerkracht, doorzettingsvermogen, daadkracht en connecteren met elkaar, vormen de basis en een rode draad doorheen de voornaamste conclusies die uit de rondvraag onder de 300 leden van Connexi naar boven kwam. En dat zal ook in 2021 cruciaal zijn, want ook dit jaar belooft heel pittig te worden.
Ondernemerschap pur sang
Ondernemen gaat niet puur om het oprichten van een zaak. 2020 was een jaar waarin minder ondernemingen zijn gestart maar waarin mensen wel hun zin voor ondernemen meer dan ooit hebben laten zien. Talloze voorbeelden van nieuwe initiatieven, creativiteit en samenwerking toonden de betekenis van ondernemen in de bredere zin. Tom Bogaert, CEO van Onlyhumans bevestigt: "It’s all about the team, dat heeft 2020 nog maar eens bewezen. Onze mensen waren bereid om uitdagingen te incasseren, wisten er adequaat op te reageren en zelfs te anticiperen. En dan gingen we midden in de lockdown ook nog eens voor drie fusies. Als dat allemaal lukt, dan weet je dat je goud in huis hebt."
Wendbaarheid: make or break
Bedrijven moesten zichzelf in 2020 meer dan ooit onder de loep nemen, aanpassen en heruitvinden. Degene die dit niet (snel genoeg) deden, gingen zware tijden tegemoet of zelfs kopje onder. Charline Leroi, gedelegeerd bestuurder bij Autoglass Clinic kan erover meespreken: “Bij Autoglass Clinic zit wendbaarheid en kort-op-de-bal-spelen in ons DNA. Ons samenwerkingsmodel zorgt voor een vlakke structuur die zich steeds ondernemend en vlot weet aan te passen aan de noden en vragen van onze klanten en de marktomstandigheden. 2020 vormde op dat vlak een extra uitdaging, maar op de proef gesteld worden is nu eenmaal iets wat ons extra triggert. De passie voor ons vak kreeg geen klappen, integendeel, het motiveerde ons om extra te knokken en dwong ons creatief te zijn. We zijn dan ook fier dat we in 2020, in een jaar waarin onze markt serieuze klappen kreeg, erin slaagden om het jaar af te sluiten met groei en positieve cijfers.”
Tijd nemen voor reflectie en doorzetten
In tijden van crisis zijn mensen soms geneigd om impulsief en overhaast te reageren. In de ondernemerswereld is dit niet anders. Bij grote veranderingen kan de eerste reactie zijn om alles te gaan omgooien en veranderen, ook de processen en zaken die het bedrijf ten goede komen. Thijs Claes, CEO van Daddy Kate, waarschuwt hiervoor: “In momenten van stress kan je geneigd zijn om zaken overboord te gooien; ook wat wel goed werkt. Je moet ervoor opletten het kind niet met het badwater weg te gooien en goede inspanningen uit het verleden teniet te doen door angst voor de toekomst. Wat je helpt op de lange termijn, moet je altijd behouden en hoogstens even bevriezen. De quote die me hierbij geholpen heeft, haalde ik bij Winston Churchill, namelijk: Success is not final, failure is not fatal, it is the courage to continue that counts.”
Het belang van een netwerk en relaties
2020 was boven alles misschien wel een eenzaam jaar en niet alleen op persoonlijk vlak. Vele ondernemers voelden zich wel eens in de steek gelaten door hun omgeving, de overheid of hun sector. Bij rondvraag onderstreepten velen van hen het belang van goede relaties en een betrouwbaar netwerk om op terug te vallen. Ook Marc Coppens, CEO van Yuki, bevestigt: “Als je in 2020 geen relaties had om op terug te vallen of niet wendbaar kon zijn, moet het een heel zwaar jaar geweest zijn. Een goed netwerk maakt het verschil tussen ondernemen en bij de pakken blijven zitten. In een bedrijf is het essentieel dat er een goede dynamiek is tussen alle medewerkers want alleen zo kan je het verschil maken. Voorts heb je voor iedere onderneming klanten nodig en als je dan aanspraak kan maken op jouw netwerk, gaat het pas echt vooruit.”
2021: we kennen de uitdagingen, toch wordt het niet minder uitdagend
“Eens goed uit de bocht vliegen kan heel leerrijk zijn”, begint Bert Vandebuerie, oprichter van Connexi, “2020 was een jaar vol onverwachte bochten. En dan is de kans natuurlijk groot dat je er al eens uit vliegt. Het zorgt er ook voor dat je alles eens in vraag stelt. De automatische vraag is: waarom doe ik het nog? Krijg ik er ook nog genoeg energie van? Dat is altijd het beginpunt. Als dit duidelijk is en goed zit, ben je ook klaar voor een heftig 2021. Want de naweeën en échte impact komen nu pas. Ik hoop dat ondernemers hun veerkracht en doorzettingsvermogen blijven aanspreken. Niet meer twijfelen of afwachten maar duidelijke keuzes maken. Het wordt een jaar waarbij creativiteit, bijsturen en flexibiliteit meer dan ooit bepalend zullen zijn. En hoe dan ook blijven connecteren met collega-ondernemers, klanten, medewerkers, partners,… Voorlopig nog online maar hopelijk zo snel mogelijk ook terug offline.”
-----------------
Over Connexi
Connexi, gevestigd in Lochristi, is een onafhankelijke community van ondernemers die elkaar helpen in het overwinnen van hun grootste uitdagingen via interactieve, actiegerichte concepten. Het platform is gericht op ondernemers die minimum 5 jaar actief zijn en werd in 2015 opgericht door Bert Vandebuerie. Inmiddels bestaat het team uit 3 medewerkers en Bert als oprichter.
Ondernemers en bedrijfsleiders worden samengebracht in een jaartraject dat bestaat uit meerdaagse sessies. omdat Connexi gelooft dat het goed is om af en toe mentaal te deconnecteren door enkele dagen uit de dagelijkse werkelijkheid van jouw bedrijf te stappen, kan je veel beter mentaal deconnecteren. De meerdaagse setting zorgt er ook voor dat het makkelijker wordt om een vertrouwelijke omgeving te creëren, waarbij zowel persoonlijke als business uitdagingen kunnen gedeeld worden. Connexi begeleidt ondernemers en bedrijfsleiders door een vertrouwelijke omgeving te creëren waarbij zowel persoonlijke als business uitdagingen kunnen gedeeld worden. CEO’s van bedrijven zoals Jonas Deprez (Daltix) Aelbrecht Van Damme (The Harbour), Charline Leroi (Autoglass Clinic), Thijs Claes (Daddy Kate), Daan De Wever (Destiny), Tom Bogaert (Only Humans) en Ellen Sano (Yuki) geloven in deze opzet en zijn actief lid van Connexi.
Voor meer informatie: www.connexi.eu