"Designer Outlet Roermond is voor topmerken het meest succesvolle outlet center van Europa"

Designer Outlet Center Roermond was in 2023 het meest succesvolle outlet center van Europa. Dat blijkt uit het Outlet Center Performance Report Europe (OCPRE) van ecostra, dat jaarlijks onderzoek doet.

Aan het meest recente onderzoek namen maar liefst 96 internationale merkfabrikanten deel, die in totaal 1.438 winkels exploiteren. De deelnemende outlet centers werden geselecteerd op basis van criteria als winstgevendheid, omzetpotentieel, bezettingsgraad, huurprijsniveau en de merkenmix.

McArthurGlen Group, eigenaar van Designer Outlet Roermond, is goed vertegenwoordigd in de top twintig van best presterende Europese outlet centers. Zo zijn ook Designer Outlet Parndorf (Oostenrijk), Designer Outlet Cheshire Oaks (Verenigd Koninkrijk), Designer Outlet Serravalle (Italië) and Designer Outlet Noventa di Piave (Italië) hoog in de ranking te vinden.  

Totaalbeleving en synergie

Met zo'n 200 winkels en een bruto verhuurbare oppervlakte van 46.700 m2 is Designer Outlet Roermond één van de grootste outlet centers van Europa. Het verwelkomt jaarlijks ongeveer 8 miljoen bezoekers.

Rudolf van Gompel, General Manager van Designer Outlet Roermond: "We zijn natuurlijk heel trots op deze eerste plaats. De ruime vertegenwoordiging van McArthurGlen in deze lijst laat goed zien dat onze formule werkt. Overal waar wij aanwezig zijn bieden we niet alleen topmerken, maar vooral een totaalbeleving. Bezoekers komen naar onze centers voor een dagje uit, het betere shoppen tegen zeer gereduceerde prijzen, gecombineerd met een hapje en drankje. Het is de synergie van merken en de mix van diensten die onze centers zo aantrekkelijk maken. Deze mooie ranking is een prestatie van ons team én van het toppersoneel in de winkels. We doen dit samen!" 

Over het onderzoek

De OCPRE is het enige Europese onderzoek onder merken naar de economische prestaties van hun winkels in de outlet centers, uitgevoerd door het managementadviesbureau ecostra. Alle outlet centers in Europa die langer dan 2 jaar actief zijn, zijn opgenomen in de onderzoeksportefeuille. Alleen merkfabrikanten met minimaal 3 winkels in 3 verschillende centers in Europa mochten aan het onderzoek deelnemen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder de decision makers (verkoopmanagers, expansiemanagers) van de merken op het betreffende hoofdkantoor van het bedrijf, niet onder de winkelmanagers ter plaatse, aangezien alleen de eerstgenoemden de mogelijkheid en het overzicht hebben om de prestaties van hun winkels in verschillende centers, die ook vaak in verschillende Europese landen gevestigd zijn. In totaal namen 96 internationale merkfabrikanten deel aan het onderzoek (vorig jaar 91), die in totaal 1438 outlet winkels (vorig jaar 1383) exploiteren in Europese outlet centers. Gemiddeld exploiteert elke merkfabrikant ongeveer 15 verkooppunten, wat illustreert dat merken die al een uitgebreid netwerk van outlet winkels in Europa hebben, aan dit onderzoek hebben deelgenomen.

Bekijk de socials