De online telefoongids de1212.be beleeft een tweede jeugd
Telefoongidsen en telefooninlichtingendiensten worden nog iedere dag door tienduizenden gebruikers geraadpleegd.
Brussel, 3 april 2023 - In 2004 lanceerde het Belgische bedrijf European Directory Assistance (EDA) de telefooninlichtingendienst 1212 als alternatief voor de gelijkaardige diensten van de historische telefoonoperator. Door deze monopolypositie te doorbreken, ontketende EDA niet minder dan kleine revolutie. In 2008 volgde de online versie. Ondertussen zijn we 15 jaar verder. Tijd dus voor een verjongingskuur. De1212.be krijgt een gebruiksvriendelijkere interface waarmee de gebruikers sneller en intuïtiever informatie vinden, en groeit uit tot een responsieve website die op alle mobiele apparaten kan worden geopend. En uiteraard blijft het mogelijk om op www.de1212.be te zoeken naar nummers van particulieren en bedrijven, en adresgegeven te vinden via 'nummer-vindt-naam'. En dit alles nog steeds gratis. De online diensten komen als aanvulling op de telefooninlichtingendiensten. Want ja, die bestaan nog steeds en ze krijgen nog iedere dag duizenden mensen aan de lijn die een telefoonnummer zoeken.
European Directory Assistance (EDA) werd opgericht door Alex Gaschard en Laurent Baeke die België een alternatief wilden bieden voor de toenmalige bestaande telefooninlichtingendienst. In 2004 werd dit alternatief gelanceerd onder de nummers 12-12 (Nederlandstalig), 13-13 (Franstalig) en 14-14 (Engelstalig). Het was verre van evident om begin deze eeuw als outsider de strijd aan te gaan met een zware jongen als Belgacom (nu Proximus) die op dat moment een monopolypositie innam op de markt. Maar beide ondernemers wisten de juiste koers te varen en slaagden erin om nu bijna 20 jaar later bijna 20% van de markt te bedienen. In 2008, het jaar waarin ze een kapitaalverhoging hadden doorgevoerd, werden de online inlichtingendiensten de1212.be (Nederlandstalig), le1313.be (Franstalig) en 1414.be (Engelstalig) gelanceerd. Ook vandaag nog worden beide platformen nog dagelijks geraadpleegd door duizenden gebruikers. Die zijn voornamelijk op zoek naar het telefoonnummer van plaatselijke bedrijven, maar ook naar het nummer van particulieren. Ook populair is de functie 'nummer-vindt-naam', een dienst die traditionele zoekmachines niet aanbieden. In januari liet Proximus nog weten dat ze definitief een punt zetten achter haar online telefooninlichtingendienst. de1212.be daarentegen meet zichzelf een nieuwe, frissere look aan voor een betere gebruikservaring.
De telefooninlichtingendiensten zijn verre van dood en begraven !
Met 1212 kunnen de gebruikers alle geregistreerde Belgische telefoonnummers opvragen van zowel particulieren, bedrijven, overheidsdiensten als vrije beroepers, alsook gsm-nummers. De dienst biedt ook de functie 'naam-vindt-nummer' waarmee de adresgegevens van een telefoonabonnee kunnen worden teruggevonden aan de hand van zijn telefoonnummer. En als de beller het nummer opvraagt met zijn smartphone, dan krijgt hij automatisch een SMS-je met het gevonden nummer. In 2006 kregen de telefooninlichtingendiensten nog 43 miljoen oproepen/jaar en waren er honderden operatoren actief om al die oproepen te beantwoorden. Met de komst van de smartphones zijn die aantallen weliswaar flink afgenomen, maar toch blijven deze diensten opmerkelijk goed scoren met nog steeds duizenden oproepen per dag.
”Om het met de woorden van Charles Aznavour te zeggen: 'Je vous parle d’un temps que les moins de 20 ans ne peuvent pas connaître’, lacht Alex Gaschard, CEO van EDA. ”Als je vandaag aan jongeren vertelt dat je kan bellen naar de telefooninlichtingen, dan bekijken ze je met grote ogen, want zij zoeken alles online. Maar hun ouders en vooral hun grootouders zijn nog vertrouwd met deze manier om telefoongegevens te vinden van een particulier of een bedrijf zoals dat twintig jaar geleden de gewoonte was. En het zijn die grootouders die vandaag nog steeds bellen naar het nummer 12-12 want zij beschikken niet altijd over de nodige technologie of kennis om online te zoeken. Zij krijgen nog graag een persoon 'van vlees en bloed' aan de lijn om de gegevens te vinden die ze zoeken. We krijgen dus nog iedere dag duizenden oproepen, en we stellen ook duidelijk pieken vast bij crisismomenten, zoals bij de overstromingen in juli 2021. De mobiele netwerken waren toen overbelast of buiten dienst. Mensen probeerden hun familie of vrienden dus te contacteren via de vaste lijn en zochten de nummers die ze niet kenden via de telefooninlichtingendiensten.”
Sociale rol
De telefooninlichtingendiensten zijn raadpleegbaar via zowel vaste telefoonlijnen als via mobiele telefoons, via de nummers 12-12 in het Nederlands, 13-13 in het Frans en 14-14 in het Engels. Ze zijn de klok rond en alle dagen van de week bereikbaar, en worden bemand door hiervoor speciaal opgeleide operatoren. Bovendien vervullen deze diensten ook een sociale rol en niet enkel voor senioren. Ze worden ook geregeld gebruikt door gemeentediensten, zoals tijdens de lockdowns om oudere mensen te contacteren en na te gaan of ze wel oké waren, of ook nog door artsen of ziekenhuizen wanneer die nummers zoeken van patiënten, of door de politie ... Om al deze oproepen te beantwoorden, moeten de telefooninlichtingendiensten beschikken over een correcte database. ”Uiteraard geven wij enkel de gegevens door van personen die bij het afsluiten van hun contract ook toestemming hebben gegeven om in de telefoongidsen te worden opgenomen of bij de inlichtingendiensten te worden geregistreerd. En ik wil nog heel duidelijk stellen dat wij in geen enkel geval onze gegevens doorspelen aan call centers voor telemarketingdoeleinden!”, preciseert Alex Gaschard nog.
Over EDA
European Directory Assistance NV werd in 2003 opgericht. EDA is de enige aanbieder van telefooninlichtingendiensten in België die alle dagen van de week en de klok rond beschikbaar zijn vanaf vaste telefoonlijnen of mobiele telefoons. Er zijn drie nummers: het Nederlandstalige nummer 12-12, het Franstalige 13-13 en het Engelstalige 14-14. Bij 12-12 vinden de gebruikers zowel nationale als internationale nummers; en via 'naam-vindt-nummer' kunnen ze ook adresgegevens terugvinden aan de hand van een telefoonnummer. Dankzij EDA kan iedereen met een telefoon- of gsm-abonnement via een enkel nummer 12-12 of via de website www.de1212.behet nummer vinden van een vriend, een familielid, een overheidsdienst, een bedrijf of een vrije beroeper, alsook adresgegevens via 'naam-vindt-nummer'.
Perscontact:
Sophie Lambert - Blue Chilli Communication
sophie@bluechilli.be
+32477914572
www.bluechilli.be