De nieuwste trends in de Belgische e-commerce sector
De overgang van de winkelstraat naar het web is al jaren aan de gang. Door de pandemie is deze verschuiving echter in een hogere versnelling gekomen en heeft de wereld van de e-commerce een ongekende boost gekregen.
Als je actief bent in de e-commerce, dan weet je al dat het een bewogen jaar is geweest in online shopping. 2021 naar verwachting wereldwijd worden afgesloten met een 39% hogere online verkoop dan 2020 en deskundigen voorspellen dat de wereldwijde e-commerce tegen het einde van het jaar 3,63 biljoen euro waard zal zijn.
Online shopping neemt dus een hoge vlucht en de markt wordt daardoor steeds ingewikkelder. De concurrentie neemt toe en de verwachtingen van de consument veranderen.
Het is in deze sector dan ook belangrijk dat je je goed voorbereidt op piekdagen als Black Friday. Om te profiteren van de groei in e-commerce en om de omzet op deze belangrijke dag en de periode daarna te maximaliseren, moet je op de hoogte zijn van de huidige trends in online winkelen. Mollie heeft daarom de vijf belangrijkste trends voor de Belgische e-commerce in 2022 op een rijtje gezet.
#1 Zorg voor meer omzet met een mobile first-strategie
E-commerce aankopen per smartphone nemen snel toe. Daarom moet je webshop erop ingesteld zijn om klanten die digitaal shoppen optimaal te bedienen. De motivatie om een app te gebruiken ligt voor 80% in het gebruiksgemak. Inmiddels ligt het percentage Belgen dat maandelijks via hun smartphone een aankoop doet op 45 procent. Dit percentage zal naar verwachting de komende jaren blijven stijgen.
#2 Wees overal aanwezig met een omnichannel-aanpak
Je klanten zijn overal, dus jouw winkel moet dat ook zijn. Bedrijven met een sterke omnichannelstrategie zagen vorig jaar 287 procent hogere verkoopcijfers tijdens hun marketingcampagnes dan bedrijven die slechts op één kanaal actief waren. Bereik je scrollende consumenten op zoveel mogelijk platformen, maar hou de toon van je campagnes persoonlijk. De meeste consumenten voelen zich niet aangesproken door onpersoonlijke communicatie.
#3 Kies voor de toekomst met augmented reality
Verras je klanten met services als digitale paskamers of een camera-app waarmee ze virtueel nieuwe meubels in hun woonkamer kunnen uitproberen. Bijna driekwart (71 procent) van de consumenten zegt met meer vertrouwen te shoppen wanneer een online winkel augmented reality previews van producten aanbiedt.
#4 Bespaar kosten en stimuleer je verkoop met chatbots
Maak gebruik van de kracht van moderne technologie door chatbots in te zetten die klanten tijdens het browsen betrokken houden bij je online winkel. In 2020 verwachtte al meer dan 30 procent van de online shoppers dat webwinkels live chat-ondersteuning zouden aanbieden. De komende jaren worden chatbots dus een belangrijk onderdeel van je customer service-strategie.
#5 Luister naar je klanten met voice commerce
Steeds meer Belgische consumenten staan positief tegenover spraakbesturing van slimme speakers, tablets en smartphones. Door je online winkel uit te rusten met voice commerce, speel je in op de wens van klanten om via spraak door je website te navigeren.
De wereld van de online retail is continu in beweging. Als je werkzaam bent in e-commerce moet je dan ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Voor nog meer informatie over de laatste trends en ontwikkelingen klik op Mollies gids voor meer e-commerce omzet in piekperiodes.
Over Mollie
Mollie is een pionier binnen de payment-industrie. Het bedrijf is ook een van de snelst groeiende payment service providers (PSP’s) in Europa Mollie faciliteert bedrijven van verschillende groottes om op te schalen en te groeien door gebruik te maken van verschillende betaalmethodes. Met behulp van de simpele en duidelijke betalings-API kan Mollie verschillende betaalmethodes aanbieden op een uniforme wijze. Mollie’s doel is om complexe financiële diensten eenvoudiger te maken. Momenteel heeft Mollie meer dan 120.000 klanten in Europa, en het is Mollie’s missie om de meest geliefde PSP van de wereld te worden. Het bedrijf bestaat uit een internationaal team van meer dan 480 professionals en heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en kantoren op vier andere plekken in Europa.
Voor meer informatie: www.mollie.com/be Volg Mollie op LinkedIn.