Cloud Telefonie vs VoIP
Heel wat ondernemingen in Vlaanderen zijn op zoek naar een alternatief voor hun bestaande ISDN-lijn of analoge lijn. Cloud Telefonie of VoIP zijn voor de hand liggende keuzes. Wat s echter het verschil tussen beide vormen van zakelijke telefonie?
Zowel bij cloud telefonie als bij VoIP vindt de gegevensoverdracht plaats via een internetverbinding. In feite maakt cloud telefonie zelfs gebruik van VoIP technologie. Is er dan wel een verschil tussen beide vormen van zakelijek telefonie? Door het veelvuldig door elkaar gebruiken van deze termen, is er verwarring ontstaan over het verschil tussen cloud telefonie en VoIP.
Het grote verschil tussen cloud telefonie en VoIP telefonie zit in de locatie van de telefooncentrale. Zoals de naam al aangeeft, bevindt de telefooncentrale zich bij cloud telefonie in de cloud. De centrale wordt gehost in een datacenter en bevindt zich niet bij u op locatie.
Voordelen van Cloud Telefonie en VoIP ten opzichte van traditionele telefonie
Cloud telefonie heeft de laatste jaren enorm in populariteit toegenomen. Zowel grote als kleine ondernemers zijn gevallen voor de veelzijdigheid en het gebruiksgemak van cloud telefonie. Daarnaast zijn er nog vele andere voordelen, waaronder:
1. Kostenbesparing
2. Flexibiliteit
3. Productiviteit
4. U kunt uw oude en internationale nummers behouden
5. Volledige ontzorging: beheer wordt uitbesteed
6. Een cloud centrale is eenvoudig in te richten: u gaat snel van start
Ontdek alle voordelen van cloud telefonie in ons blog artikel op onze website.
Welke vorm van zakelijke telefonie past het beste bij uw onderneming?
Omwille van de bovenstaande redenen stappen vele kleine en middelgrote bedrijven tegenwoordig over op cloud telefonie. Grotere bedrijven kiezen vaker nog voor een eigen VoIP centrale op locatie. De reden hiervoor kan zijn dat de onderneming de kennis in huis heeft om de centrale te onderhouden. Een bijkomend voordeel is dat zij hierdoor volledige controle hebben over de veiligheid en het beheer van de centrale.