Belgische slachtoffers van betaalfraude verliezen gemiddeld 219 euro
De helft (53 %) van de retailers neemt al doeltreffende maatregelen om de online winkel te beschermen.
In België is bijna één op de vijf (18 %) consumenten al het slachtoffer geworden van betaalfraude, een vorm van oplichting waarbij financiële informatie wordt gestolen en gebruikt om onbevoegde aankopen te doen. Belgische slachtoffers verliezen gemiddeld 219 euro. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen, waarbij 1.000 consumenten en 510 retailers werden ondervraagd naar de online veiligheid van de Belgische shopper.
Doeltreffende maatregelen
De Belg gaat graag het wereldwijde web op voor zijn aankopen. Zo geeft meer dan één consument op de vier (28 %) aan online shopping gemakkelijker te vinden dan de fysieke winkel. Helaas zorgen de vele oplichtingen voor een deuk in het vertrouwen. Meer dan de helft van de shoppers (58 %) vindt namelijk dat online shoppen minder aantrekkelijk is geworden door de massale fraude.
Niet alleen de shoppers gaan gebukt onder online fraude. Ook de retailers zelf krijgen dagelijks te maken met oplichting. Maar liefst één retailer op drie (36%) heeft in het afgelopen jaar een cyberaanval of datalek meegemaakt. Bovendien geeft meer dan één op de drie Belgische handelaars (35 %) aan dat hij al replica websites heeft ontdekt van de eigen webwinkel.
Deze toegenomen fraude dwingt retailers ertoe actie te ondernemen. Gelukkig geeft de helft (53 %) van hen aan doeltreffende maatregelen te hebben genomen om de online winkel te beschermen, waaronder bijvoorbeeld het gebruik van AI, sterke authenticatie en PSD2.
Voorzichtigheid is geboden
Iedereen die graag eens online een koopje doet, weet dat fraudeurs op de loer liggen. Veel Belgen zijn zich er gelukkig steeds meer van bewust dat de nodige voorzichtigheid is geboden wanneer online aankopen worden gedaan. Vier Belgische consumenten op de tien (40 %) kijken bijvoorbeeld extra aandachtig naar de URL van een webwinkel voor ze overgaan tot een aankoop.
De Belgische shopper verwacht daarnaast ook dat de webwinkel zelf de nodige maatregelen treft om zijn veiligheid te garanderen. Bijna zeven consumenten op de tien (69 %) willen bijvoorbeeld dat de handelaars beter communiceren over de genomen stappen. Voelt de website oubollig aan? Dan gaat de Belg in één op de drie gevallen (32 %) meteen lopen.
“Belgische consumenten verwachten 100% veiligheid van hun retailers. Ze zijn zelfs bereid om extra moeite te doen, zolang het bijdraagt tot een veiligere online-ervaring. Eén shopper op de drie (33 %) geeft bijvoorbeeld aan dat hij het waardeert wanneer een retailer hem vraagt om de identiteit te verifiëren voor de aankoop. Retailers moeten dus blijven investeren in de beste en veiligste ervaring. De beste partner kiezen, is cruciaal. Hij helpt je met de juiste tools, zoals sterke authenticatie en AI, om fraudeurs steeds een stapje voor te blijven ”, zegt Julien Marlier, Country Manager Adyen België.