Belgen kopen kleding, meubels en multimedia steeds vaker online. Supermarkt houdt goed stand.

Steeds meer Belgen geven aan het wereldwijde web in te trekken om meubels, kleding en multimedia te kopen. De traditionele supermarkt houdt dan weer goed stand: zowat acht Belgische consumenten op de tien doen er liever hun boodschappen.

Online shoppen in de lift

Het aandeel Belgische consumenten dat aangeeft kleding, meubels en multimedia liever online te kopen stijgt jaar op jaar. Terwijl in 2022 nog één op de vier (26%) Belgische shoppers zijn kleding liever op het internet kocht, is dat voor 2023 al bijna de helft (44%). Dat is een stijging van 18% in één jaar.

De traditionele supermarkt of kruidenierswinkel volgt die trend echter niet. Bijna acht Belgische consumenten op de tien (78%) doen hun boodschappen liever ter plaatse. Eén Belg op de tien (13%) zegt dan weer de PC, smartphone of tablet te gebruiken voor zijn dagelijkse aankopen.

Gemak en tijdwinst online

Wat de voordelen van online shoppen nu precies zijn, verschilt voor heel wat Belgen. Zo geeft de helft (53%) van de respondenten aan liever aankopen op het internet te doen, omdat ze het vanuit het comfort van hun eigen huis kunnen doen. Anderen (43%) zeggen dan weer dat ze online betere koopjes kunnen doen.

Unieke ervaring in de winkel

Maar ook de fysieke winkel kan mooie troeven op tafel leggen. Veel Belgen (29%) trekken er bijvoorbeeld graag een dagje op uit, omdat merken hen een unieke ervaring bieden. Anderen (63%) geven aan naar de bakstenen winkel te gaan, omdat ze er de kleding kunnen uitproberen voor ze het kopen. Sommigen (62%) gaan liever ter plekke omdat ze ter plaatse de kwaliteit van hun aankopen makkelijker kunnen beoordelen.

“De Belg switcht steeds makkelijker tussen fysiek en online. Retailers kunnen hierop anticiperen door de online winkelervaring en de ervaring in de winkel naadloos in elkaar over te laten gaan. Wanneer retailers unieke ervaringen creëren voor hun klanten, kunnen ze de beleving naar een hoger niveau tillen en zo een verschil maken," aldus Julien Marlier, Country Manager Adyen België. 

Bekijk de socials