Antwerpse nieuwkomer Nanagement gidst onzekere bedrijfsleiders met coronaproof RES-concept
Wat met ‘het nieuwe normaal’… of ‘het leven na de pandemie’? Een vraag die ook de bedrijfswereld zich steeds nadrukkelijker stelt.
Als de coronacrisis één zaak duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat ondernemingen hun managementbeleid in de toekomst zullen moeten bijsturen, indien ze succesvol willen blijven. Exact daarop speelt ervaren zakenvrouw Nana Bouyaghroumni in met haar gloednieuwe organisatie Nanagement. Daarvoor hanteert ze haar unieke RES-concept, geïnspireerd op de Rationeel-Emotieve Therapie (RET) van de Amerikaanse gedragstherapeut Albert Ellis. RES staat voor Rationeel Eensgezind Schakelen en streeft vooral naar meer verbinding op de werkvloer.
“Nog te veel bedrijven klampen zich vast aan een sterk hiërarchische vorm van bedrijfsvoering, maar in de huidige tijdsgeest werkt die aanpak niet langer. Een gebrek aan open communicatie zorgt ervoor dat tal van medewerkers op hun eigen eiland zitten en er geen sprake is van hechte teamvorming bij veel Vlaamse ondernemingen”, vertelt Nana. “Dat moet anders. Daarom ontwikkelde ik mijn eigen RES-werkwijze die ik nu voor het eerst in het bedrijfsleven toepas via Nanagement. Momenteel werk ik al aan een aantal projecten in de vastgoedsector en de bouwwereld.”
Corona-angst weg-schakelen
Nana verwijst naar de interpersoonlijke processen binnen bedrijven, waar door een gebrek aan wederzijds vertrouwen, een heleboel mensen op de verkeerde stoel zitten met alle spanningen en frustraties vandien. Dat veroorzaakt, vooral in een crisistijd zoals we die nu beleven, een overdaad aan angst, zowel bij leidinggevenden, managers en medewerkers.
“Ik wil hen graag leren ‘schakelen’ naar een beter niveau via een meer dynamische ondernemingsvorm waarin samen-werken centraal staat. Vandaag worden mensen, ziek, depressief, angstig of gaan ten onder aan een burn-out. Hoe kan je dan een gezonde bedrijfsdynamiek ontwikkelen? De voorwaarde op succes is wel dat bedrijven het top-basis model durven loslaten, want dat werkt niet meer. En zich openlijk de vraag stellen wat hun bedrijf nodig heeft op elk niveau: CEO, hoger kader, lager kader, bedienden, arbeiders,…”, aldus Nana die zelf al heel jong leerde schakelen.
Open communicatie versus empathische verbinding
Om haar schakelproces vorm te geven, werkt Nana met de ‘worktools’ Belbin en ADKAR. Belbin zorgt ervoor dat je de juiste mensen verzamelt tot het meest ideale team om een bewuste opdracht of project te realiseren. Het ADKAR-model is een coachinginstrument dat medewerkers bijstaat tijdens veranderprocessen binnen organisaties. Ze begeleidt niet enkel bedrijven volgens haar RES-principe, maar geeft er eveneens individuele en groepstrainingen over. Daarin pleit ze sterk voor open communicatie en empathische verbinding binnen de bedrijfsmuren. “Een credo dat elke bedrijfsleider in dit corona-overgangsjaar maar beter ter harte neemt”, besluit Nana Bouyaghroumni.
Meer informatie: www.nanagement.com