Zorgen om druk op tarieven gestegen bij kmo’s in de dienstensector

Finance

KMO’s in de dienstensector maken zich zorgen om de druk op tarieven. Dat blijkt uit de resultaten van de KMO Barometer van Exact. Het gaat om 41% van de ondernemers zoals IT-dienstverleners, architecten en marketing- en communicatiebureaus. In 2021 bedroeg dit percentage slechts 30%. Inflatie is daar een belangrijke oorzaak van. 43% van de respondenten laat weten de hogere kosten niet of maar beperkt door te kunnen berekenen aan klanten. 29% van alle zakelijke dienstverleners in het kmo geeft aan een positieve nettowinstmarge te verwachten in 2023, wat hoger is dan het kmo-gemiddelde van 23%.

“De afgelopen jaren zagen we in ons onderzoek dat het vinden van nieuwe klanten de belangrijkste zakelijke uitdaging was voor kmo’s in dienstverlening”, vertelt Remco Kroes, Solution Marketeer bij Exact. “Dit jaar staat de druk op tarieven op de eerste plaats (41%), gevolgd door de werving van nieuw personeel (28%). De impact van deze twee uitdagingen zien we ook terug in het percentage projecten dat binnen tijd en budget en tegen de gewenste kwaliteit wordt opgeleverd. Hoewel het aantal is gestegen van 58% in 2021 naar 60% in 2023, wordt dus nog altijd 4 op de 10 projecten te laat opgeleverd of niet tegen de gewenste kwaliteit. Het is dan ook niet geheel verwonderlijk dat het percentage projecturen dat niet factureerbaar is met 2% is toegenomen naar een totaal van 22%. Het staat gelijk aan een gederfde omzet van 5,4 miljard euro per jaar, waar dit in 2021 nog 4,8 miljard euro was.”

Digitalisering heeft hoge prioriteit, 53% wil meer sturen op data

De alsmaar stijgende kosten en krappe arbeidsmarkt vergroten de noodzaak om efficiënt te werken. Digitalisering en automatisering kunnen daarbij helpen. Uit de KMO Barometer blijkt ook dat dit voor 53% van de respondenten een hoge prioriteit heeft in 2023. Zoomen we in op digitalisering en data, dan zien we dat eveneens 53% van de kmo’s in zakelijke dienstverlening gelooft dat data-analyses tot betere zakelijke beslissingen leiden. Toch geeft 47% aan dat data momenteel nog maar een beperkte rol in de organisatie spelen. 45% laat weten wel meer te willen sturen op data en staat daarom open voor nieuwe softwaretools.

Nieuwe verdienmodellen op pauze, 9% werkt met abonnementsvormen

Om minder afhankelijk te worden van de grillige inkomsten van afzonderlijke projecten, zette de dienstensector het afgelopen jaar in op de verkoop van abonnementen. Toch zagen we een daling van het percentage in 2023 naar 9% van ondernemers die werken met abonnementsvormen, ten opzichte van meer dan één op de vijf ondernemers in 2021.Momenteel komt een kwart van alle omzet uit abonnementen en credits. Verwacht wordt dat deze afname tijdelijk is, want het aantal bedrijven dat experimenteert of nadenkt over de inzet van abonnementsvormen is toegenomen van 44% naar 57%. Vooral de voorspelbare omzet wordt door dienstverleners (28%) als een voordeel gezien. Veel kmo’s in de dienstensector (24%) denken bovendien dat een abonnementenmodel aansluit bij de vraag van de klant en een hogere klanttevredenheid. 19% is van mening dat het bijdraagt aan klantenbinding.

Verantwoord ondernemen belangrijk, 36% voert beleid op diversiteit en inclusie

Voor het eerst werden respondenten van het KMO Barometer onderzoek gevraagd naar hun mening over verantwoord ondernemen. Met recht een hot topic, want 65% van zakelijke dienstverleners geeft aan dat verantwoord ondernemen een belangrijke bedrijfsdoelstelling is. Kijken we naar het beleid dat dienstverleners bij kmo’s voeren, dan zien we dat dit voornamelijk gericht is op diversiteit en inclusie in het personeelsbestand (36%) en het verlagen van de CO2-voetafdruk binnen de sector (31%).

De KMO Barometer van Exact wordt sinds 2014 tweejaarlijks uitgevoerd in België en Nederland. Naast algemene rapporten zijn er ook sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy. Kijk voor meer informatie op: https://www.exact.com/benl/kmo-barometer.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials