Wil jij je eigen webshop starten? Lees hier de belangrijkste do’s and dont’s

2020 was het jaar van de webshop. Duizenden bedrijven zetten noodgedwongen de eerste stap richting e-commerce. Deze verkenning ging gepaard met veel experimenten. Wil jij dit jaar een professionele webshop starten? In dit artikel vind je alles wat je moet weten om er een succesvol project van te maken.

In 5 stappen je webshop online opzetten

Een succesvolle webshop starten begint bij een goed platform. Hierop moeten jij en je klanten blindelings kunnen vertrouwen. Informeer je klanten over producten, betalings- en verzendmogelijkheden en geef hen de kans om vragen te stellen. Zorg er ook voor dat bestellingen meteen te vinden zijn in je boekhouding en dat betalingen vlot en veilig verlopen. We zetten alle cruciale stappen even op een rijtje:

  1. Ga op zoek naar een gebruiks- en klantvriendelijk platform
  2. Zorg ervoor dat je webshopplatform goed is uitgerust.
  3. Kies een betrouwbare betaalprovider
  4. Maak een koppeling met je ERP- of boekhoudpakket
  5. Analyseer de rentabiliteit van je webshop en de invloed ervan op jouw zaak.


Webshop starten? Stel jezelf deze juridische vragen

Ook op juridisch vlak brengt een webshop heel wat nieuwe aandachtspunten met zich mee. Voor je met je nieuwe webwinkel van start gaat stel je jezelf best de volgende drie vragen.

1) Voldoet mijn webshop aan alle informatieverplichtingen?

Zowel voor, tijdens als na de bestelling moet je klant voldoende en vooral correct geïnformeerd worden.

Voor het bestelproces gaat dit over:

  • de algemene voorwaarden
  • de privacyverklaring
  • de cookieverklaring

Tijdens de bestelling informeer je je klant over:

  • de mogelijke betaalmethoden
  • de leveringswijzen
  • zijn bestelling (correcte juridische samenvatting)
  • de betalingsverplichting (via aan bevestigingsknop)

Na de bestelling:

  • ontvangt de consument een duidelijke samenvatting en een overzicht van de algemene voorwaarden
  • en beschikt hij over informatie om contact op te nemen met de webshop

Lees verder onder de foto


2) Voldoet mijn webshop aan de zorgvuldigheidsverplichtingen?

Ga je een webshop starten, dan moet je ervoor zorgen dat je naast veilige betaalmethoden, ook zorgt voor een veilige opslag en transfer van de persoonsgegevens die je consument achterlaat. Zo moet er bijvoorbeeld altijd een SSL-certificaat aanwezig zijn.

3) Respecteer ik de wettelijke bedenktermijn?

Informeer je klanten tijdig en correct over de termijn en de modaliteiten om hun herroepingsrecht uit te oefenen? In principe bedraagt deze termijn 14 dagen. Ook de wijze waarop je klanten hun herroepingsrecht kunnen uitoefenen moet je communiceren. Dit doe jij, bijvoorbeeld, via een modelformulier dat je aan je klanten bezorgt.

In bepaalde situaties kan de consument zijn herroepingsrecht niet uitoefenen. Zorg er dan voor dat er op een correcte manier afstand gedaan wordt van dit recht.

Wees zeker dat je je klanten binnen de 14 dagen na de herroeping volledig terugbetaalt, dit wil zeggen, inclusief de leveringskosten.

Gids over webshop starten

Wil jij ook een webshop starten maar heb je nood aan meer informatie. Download dan hier de whitepaper van Vandelanotte.

Heb je nog vragen en stel je die liefst aan een expert? Neem contact op met Vandelanotte via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vandelanotte

Meer weten?

Logo Vandelanotte

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vandelanotte

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials