Dealmakers

Wat is je bedrijf waard? Ontdek de meest gebruikte methodes voor een waardebepaling

Als ondernemer heb je ‘geen uren’ en ben je dag en nacht bezig met je bedrijf. Maar wat is het resultaat van je inspanningen? Hoeveel is je bedrijf waard? Er zijn verschillende manieren om dit te berekenen maar het is geen exacte wetenschap. Naast objectieve parameters zijn er ook factoren die minder cijfermatig kunnen onderbouwd worden. Maar je kan ook niet zomaar alles optellen. Dealmakers – gespecialiseerd kantoor in overnamebemiddeling - verduidelijkt voor jou de meest gebruikte methodes.

Objectieve waardenfactoren voor de waardering van een bedrijf

De intrinsieke waarde van een bedrijf is het eigen vermogen dat op de balans gepubliceerd is. Dit betekent de som van alle activa (bezittingen) van het bedrijf min haar schulden. Wanneer een actief een hogere marktwaarde kent dan het bedrag waarvoor ze op de balans genoteerd staat, is er sprake van meerwaarde. Deze meerwaarde maakt, na correctie voor fiscale latentie, ook deel uit van de intrinsieke waarde.

Omgekeerd kan het dat niet alle schulden op de balans staan, denk bijvoorbeeld aan pensioenafspraken of uitgestelde variabele betalingen. Dergelijke off-balance schulden komen uiteraard in mindering van de intrinsieke waarde. De intrinsieke waarde heeft als grootste nadeel dat het weinig zegt over het rendement van een bedrijf.

De rendementswaarde van een bedrijf kijkt daarom specifiek naar haar (verwachte) winstgevendheid. Er zijn hiervoor twee logische invalshoeken:

  • de eerste extrapoleert de winst uit het recente verleden naar een prognose voor toekomstige rendementen;
  • de tweede berekent op basis van strategische plannen een verwachte kasstroom voor de toekomst.

De discounted cashflowmethode is de meest gebruikte en verdisconteert de verwachte kasstroom naar een actuele waarde. Deze methode is niet eenvoudig en wordt best door specialisten uitgevoerd.

Subjectieve waardenfactoren: meer dan harde cijfers

Een bedrijf is echter meer dan harde cijfers alleen. Dit zijn de belangrijkste subjectieve waardenfactoren die ook een rol spelen in de waardebepaling van een bedrijf:

  • Naamsbekendheid en reputatie
  • Het netwerk van klanten
  • Knowhow van het bedrijf
  • Expertise van de werknemers

Ook de markt waarop een bedrijf ageert speelt een belangrijke rol. Een bedrijf actief op een groeimarkt zal meer waard zijn dan een sector met ongunstige vooruitzichten.

De waardering is geen exacte wetenschap

Kort door de bocht bereken je de waarde van een bedrijf op basis van de objectieve factoren en is de prijs het gevolg van de invloed van de subjectieve factoren die tijdens het verkoopproces spelen. Een waardebepaling in het kader van een verkoop is dus allesbehalve een exacte wetenschap. Verkopers hebben de neiging objectieve en subjectieve waarderingen op te tellen maar dat is natuurlijk je zelf rijk rekenen.

Daarnaast is een waardebepaling steeds een momentopname die evolueert. De waarde van een onderneming moet dus af en toe opnieuw bepaald worden. Op die manier verzamel je informatie en leer je als ondernemer hoe de waarde van je onderneming kan maximaliseren.

Meer info over de waardebepaling van jouw kmo? Vul onderstaand formulier in.

Meer lezen:

 

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials