Je bedrijf verkopen is geen taboe meer

Jarenlang had de verkoop van familiebedrijven een negatieve bijklank. Traditioneel werd een familiebedrijf van generatie op generatie doorgegeven. De laatste jaren zien we een verandering in die situatie. Een duogesprek met Bram Verstraeten en Philippe Craninx, respectievelijk partner en managing partner bij corporate finance-adviseur Dealmakers.

Philippe Craninx en Bram Verstraeten van Dealmakers halen een aantal belangrijke factoren aan voor het groeiende aantal overnames.

Familiebanden veranderen

Philippe Craninx ziet een mentaliteitswijziging bij de familiale ondernemers. “Ondernemers van familiebedrijven geven hun kinderen vandaag meer kansen om hun eigen weg te gaan. Ze willen hen financieel helpen, en ondersteunen in iets dat zij graag doen. Dat is niet noodzakelijk het voortzetten van het familiebedrijf. Ze geven hen de ruimte om de wereld te ontdekken en ergens anders te gaan werken. Daarna verkopen ze het bedrijf aan een derde partij. Met het geld van een verkoop helpen ondernemers hun kinderen op weg.”

Babyboomgeneratie

“Bovendien hebben we vaak te maken met ouders uit de babyboomgeneratie. Tal van ondernemers uit die generatie kijken met een andere mindset naar overnames,” vult Bram Verstraeten aan. “Ze zijn flexibeler en hoeven niet hun leven lang betrokken te blijven bij de activiteiten van de onderneming. Ze beseffen dat er nog iets anders is in het leven, ook al hebben ze gedurende pakweg dertig jaar hetzelfde gedaan.”

Schaalvergroting en consolidatie

Een andere motivatie die Philippe Craninx van Dealmakers ziet om een familiebedrijf te verkopen, is de toenemende schaalvergroting in de markt. “Er is sterkere concurrentie, ook op internationaal vlak. Om die schaalvergroting te volgen, zijn investeringen noodzakelijk. Met het oog op die toekomst zijn sommige aandeelhouders zich bewust van hun verantwoordelijkheid ten opzichte van hun organisatie.”

“Daarvoor wordt sterk gekeken naar derde partijen,” vult Bram Verstraeten aan. “Als kleiner bedrijf is het moeilijker om te overleven. Als je dan overdraagt naar je familie, blijft je bedrijf dezelfde problemen kennen.”

Veel interesse van kandidaat-overnemers

“Het is de normaalste zaak dat kandidaat-overnemers een bloeiend bedrijf contacteren,” laat Bram Verstraeten optekenen. “Het kan gaan om sectorgenoten, een grotere groep of een buitenlandse groep.”

Philippe Craninx merkt op dat voor starters een overname soms interessanter is dan een eigen zaak op te richten. “De slaagkansen liggen immers hoger dan bij een startend bedrijf. Er zijn al structuren opgezet. Een succesvol bedrijf heeft bovendien een aantal troeven in de markt. Er is dus al iets opgebouwd.”

Meer aandacht voor bedrijfsovernames

Bram Verstraeten: “We zien ook dat er meer overheidscommunicatie en informatie rond bedrijfsovernames is en dat er zelfs opleidingen zijn. Potentiële verkopers worden hierdoor bewuster en kijken naar hun eigen levenstraject. Vroeger was er minder zicht op de verschillende pistes, vandaag komen ze meer aan bod in de pers. Financiële spelers zoals banken beschikken nu ook over eigen specialisten inzake overnames.”

Overnames zijn makkelijker te financieren

Philippe Craninx: “De financiering van overnames is vandaag relatief eenvoudiger dan in de periode na 2008. Er is nu veel geld in de markt. Dat betekent dat er meer opportuniteiten voor financiering zijn. Banken zijn wel wat terughoudender wat risico’s betreft. Ze zitten niet meer in de euforie van voor 2008.”

Nood aan experten

Ondanks deze tendensen en het groeiende aantal bedrijfsovernames, worden overnames een steeds complexere materie. Daarom dringt de nood aan experts zich op. “Administratief gezien zijn overnames zeker niet makkelijker geworden,” vertelt Philippe. “De graad van professionalisering neemt toe. De nood aan experten is groter, want de complexiteit groeit.”

Familiale overdracht blijft een optie

Tot slot merkt Bram op dat de stijgende trend tot verkoop aan derden niet wil zeggen dat er geen familiale overdrachten meer zijn. “Integendeel. De overheid promoot ze zelfs met subsidies en informatiecampagnes. Maar verkopen is geen vies woord meer. Een verkoop aan derden of een overdracht aan familie zijn andere pistes en vragen een andere aanpak. Een overdracht aan familie kan soms complexiteit meebrengen op het vlak van successie. Dan is een verkoop aan derden of externen makkelijker.”

Denk je als bedrijfsleider eraan je bedrijf te verkopen? Dan is een ervaren partner een onmisbare meerwaarde. Schakel vandaag nog de specialisten van Dealmakers in. Neem contact op via de website of stel je vraag via het formulier hieronder.

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials