Welke voorakkoorden zijn er mogelijk?

Het abc van overnames: wat is een voorakkoord?

De overname van een bedrijf gebeurt niet van vandaag op morgen. De overlater wil de juiste prijs en vaak spelen ook emotionele factoren een rol. De koper wil een goed zicht krijgen op het potentieel en niet te veel betalen om zijn investering zo snel mogelijk terug te winnen. Wanneer overlater en koper elkaar vinden in prijs en voorwaarden, wordt doorgaans een voorakkoord getekend.

Het ene voorakkoord is echter het andere niet: hieronder vind je vijf verschillende types voorakkoorden, helder uitgelegd door Dealmakers, een gespecialiseerd adviesbureau in overnamebegeleiding.

Het Engels is schering en inslag in het jargon van fusies en overnames, ook wel ‘M&A’ genoemd (wat staat voor ‘Mergers & Acquisitions’). De termen die op het gebied van voorakkoorden gebruikt worden, zijn ‘term sheet’, ‘letter of intent’, ‘Memorandum of understanding’, ‘non-binding offer’ en ‘binding offer’. Hoewel vaak door elkaar gebruikt, hebben ze elk een heel andere betekenis.

1. Term sheet

Een term sheet (letterlijk: brief met voorwaarden) wordt gebruikt bij de start van de onderhandelingen. Het somt kort en krachtig de hoofdpunten op die moeten leiden tot een verkoopovereenkomst. Een term sheet biedt een overzicht van de grote lijnen zonder al te veel formaliteiten; deze wordt vaak opgesteld in de aanloop naar grotere transacties. In een term sheet staan onder meer de transactiewaarde en elementen die het verdere proces structuur gaan geven (termijnen, clausules...).

2. Letter of intent

De letter of intent is een intentieverklaring. In dit document maakt een kandidaat-koper zijn koopintentie expliciet kenbaar. Ook de basisvoorwaarden worden erin gestipuleerd. De intentieverklaring is niet-bindend, maar wel confidentieel en bevat doorgaans een beding van niet-concurrentie. Een letter of intent dient in principe enkel getekend te worden door de kandidaat-koper, omdat het initiatief (de intentie) van zijn kant komt. In praktijk tekenen doorgaans zowel verkoper als koper.

3. Memorandum of understanding

Een memorandum of understanding is een niet-bindende overeenkomst tussen alle partijen die betrokken zijn bij een transactie. In tegenstelling tot de intentieverklaring (letter of intent) is de handtekening van alle partijen vereist. Inhoudelijk leunt een memorandum of understanding dicht aan bij een overeenkomst en heeft hierdoor een meer bindend karakter. Zowel letter of intent als memorandum of understanding kunnen al bindende aspecten bevatten.

4. Non-binding offer

Een non-binding offer is een niet-bindend bod. Inhoudelijk leunt het zeer sterk aan bij een intentieverklaring. Ondanks de naam is het niet-bindende karakter niet absoluut. Volgende afspraken zijn ook in een non-binding offer – en bij uitbreiding in alle voorakkoorden die hier besproken worden - verbindend:

  • een eventuele einddatum van de overeenkomst,
  • geheimhoudingsplicht,
  • niet-concurrentie
  • en niet-afwerving.

5. Binding offer

De binding offer (of het bindend bod) heeft, logischerwijs, een bindend karakter. Dit document wordt door zowel kandidaat-koper als koper getekend om de verbintenis een definitief karakter te geven.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials