Eerste Hulp Bij Overnames na corona

Wat als je je bedrijf wilt verkopen en Covid-19 steekt plots de kop op? Hoe heeft de coronacrisis de wereld van de bedrijfsovernames geïmpacteerd? In welke sectoren is die impact het grootst? En wacht je beter tot de storm helemaal is gaan liggen voor je je bedrijf verkoopt? Bram Verstraeten, partner bij Dealmakers, laat zijn licht schijnen op enkele van deze FAQ’s in deze door corona aangetaste businesswereld.

Een bedrijf overnemen: voor wie is een druk op de pauzeknop nu de beste optie?

Een overname doorloopt verschillende stadia. Wat de impact van de coronacrisis betreft, maken we hierin best een onderscheid:

  • Deals in voorbereiding

Het beschermen van de bedrijfsactiviteiten en de gezondheid van medewerkers en familie was voor veel (ver)kopers de afgelopen maanden het hoogste goed. Het verkoopproces werd op pauze gezet voor maar liefst 90% van de gevallen. En toch was er 10% waarbij dit gewoon kon doorgaan. Er zijn namelijk een aantal sectoren (zoals IT-services, e-commerce of bedrijven die werken met abonnementsformules zoals verzekeringen of leasemaatschappijen) waarop de coronacrisis bijna geen vat had.  

“De komende weken zullen we onze verkoopdossiers geval per geval blijven evalueren. Als de bedrijven van zowel verkoper als koper weer volop operationeel zijn, kunnen we de draad opnieuw oppikken”, aldus Bram.

  • Lopende deals

De helft van de dossiers die al op de markt waren voor de uitbraak van de pandemie werden vaak op vraag van de kopers ook tijdelijk gepauzeerd. Toch kon de helft van de lopende deals afgewerkt worden dankzij videogesprekken en als het kon met fysieke meetings. Het finaliseren van deze deals loopt toch wel vertraging op. Het is namelijk nodig om écht fysiek samen te zitten om het akkoord definitief te sluiten.

  • Deals in afrondingsfase

M&A-dossiers mét prijsakkoord, getekende intentieovereenkomst en opgestart due diligence-traject? Die werden vaak volledig afgerond. Een mooi voorbeeld hiervan is het succesvolle overnameverhaal van Opel Garage Hens. Een paar weken vertraging kwam er soms wel aan te pas, maar zo’n verkoopproces duurt sowieso 1-2 jaar dus die impact is miniem.

Een goede voorbereiding is het halve werk en zorgt voor een betere deal en minder discussies nadien. De taak van de mensen van Dealmakers? Het verkoopproces zo objectief mogelijk maken. Zeker in deze onzekere tijden.

Bram besluit: “Gaan kopers proberen de situatie in hun voordeel uit te spelen? Gegarandeerd. Gaan verkopers daar niet echt gelukkig van worden? Zeker. En toch zal er altijd gekocht en verkocht worden.”  

Je wil je bedrijf verkopen. Is het beter dit nog even uit te stellen?

Heb je de beslissing genomen om te verkopen? Dan heeft het geen zin om dit proces nog niet in gang te zetten. De voorbereidingsfase van een overnamedossier neemt namelijk al snel 8-10 weken in beslag. Een bedrijfsovername bestaat uit verschillende puzzelstukjes die in elkaar moeten passen. De wil om te verkopen, de vraagprijs, het personeel, de wisselwerking met privé-initiatieven, de plannen na verkoop etc.

“Het sluitstuk van elke puzzel is – corona of geen corona: dit is hét moment. Als men zich goed voorbereidt en de impact van corona op de business kent, dan kan men perfect binnen afzienbare tijd het bedrijf in de markt zetten. Nu een eventbureau verkopen, is niet ideaal, maar een houthandel waar particulieren niet naartoe mochten, maar die wel kon doorwerken tijdens de crisis, kan een perfect dossier zijn. Het is een kwestie van inschatten, bedrijf per bedrijf, sector per sector.”, vertelt Bram.

De ene sector kreeg een mokerslag, de andere een boost. En nu?

Het spreekt voor zich voor dat sectoren die in quasi volledige lockdown moesten gaan (zoals de evenementensector, de horeca, het toerisme) het nu erg moeilijk hebben en een lange weg voor de boeg hebben om er weer bovenop te komen. Tijdens de lockdown gingen we massaal fietsen en de pakjesbezorgers deden overuren. Dus sectoren zoals fietsenverkopers, e-commerce, bepaalde informaticatoeleveranciers etc. kregen net een boost.

En nu? Back to business as usual? Dat zit er niet in, maar het blijft nog afwachten in welke mate de veranderingen in zakendoen en consumentengedrag blijvend zijn. In een aantal sectoren zullen we wel schaalvergroting en meer investeringen kunnen verwachten. Is jouw bedrijf het gepaste puzzelstukje in het verhaal van de overnemer? Dan zal je jouw zaak kunnen verkopen aan een hogere verkoopprijs.

Heb je nog prangende overnamevragen? Antwoorden lees je op de website van Dealmakers of stel zelf je vraag aan de overname-experten via het onderstaand formulier.

Meer lezen:

Het abc van een overname: wat is het verschil tussen verklaringen, waarborgen, vrijwaringen en kennisgevingen?

Mijn bedrijf verkopen: hoe bereid ik me voor?

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials