Oninbare vorderingen: volg dit stappenplan om het risico te beperken

De COVID-19-pandemie heeft heel wat gevolgen. Ook op de economie, zoals een groter risico op oninbare vorderingen. Er zijn gelukkig een aantal stappen die je kunt nemen om je inningen te optimaliseren.

In 4 stappen oninbare vorderingen beperken

Optimaliseer je inningen en doorloop deze 4 stappen:

Stap 1: Categoriseer je klanten

Weet je exact welke klanten betalingsproblemen hebben door de coronacrisis? Nee? Dan is het een goed idee om je klantenportefeuille goed onder de loep te nemen en alle klanten in 1 van deze 3 niveaus in te delen:

  1. Goed: COVID-19 had weinig of geen impact op hun sector. Hun sterke financiële positie blijft behouden.
  2. Redelijk: COVID-19 had een negatieve impact op hun sector, maar hun financiële positie blijft relatief goed.
  3. Slecht: Klanten van wie de sector zwaar getroffen werd door COVID-19. Zij kunnen kampen met onbetaalbare rekeningen.

Heb je jouw klanten ingedeeld? Dan kan je gericht aan de slag met je incassostrategie.

Stap 2: Herbekijk de betalingstermijnen

Beperk de kans op oninbare vorderingen door betalingstermijnen te gaan heronderhandelen met je klanten. Hou er uiteraard rekening mee dat de nieuwe voorwaarden in overeenstemming zijn met het kredietbeleid van je bedrijf.

Een aantal opties:

  1. Moedig vroege betalingen aan door klanten bepaalde incentives te geven. Zelfs kleine kortingen kunnen het betalingsproces versnellen als het economisch moeilijker gaat.
  2. Verlicht je klanten door bijvoorbeeld rente en kosten voor betalingsachterstand op te schorten. Doe dit in ruil voor een snellere betaling.
  3. Zijn er klanten die hun factuur niet volledig kunnen betalen? Werk dan een plan uit waarbij je op korte termijn toch al een gedeeltelijke betaling kan ontvangen.

Stap 3: Neem je debiteurenproces grondig onder de loep

Een strak systeem kan potentiële cashflowproblemen vroeg opsporen. Controleer regelmatig de belangrijkste parameters zoals het aantal dagen dat verkopen uitstaan, de ouderdom en omloopsnelheid van de debiteuren.

Check zeker of er nood is aan wijzigingen in het systeem. Bekijk bijvoorbeeld de manier waarop facturen worden verzonden en geïnd en hoe transacties worden geregistreerd:

  • Kunnen je klanten gebruik maken van makkelijke betalingsopties?
  • Worden je klantgegevens in een centrale databank bijgehouden?
  • Worden speciale regelingen goed geregistreerd?

Oninbare vorderingen beperken met een incassobureau

Er volgt nog een vierde stap om oninbare vorderingen te beperken. Bij deze stap kan een incassobureau inschakelen een goed idee zijn.

Stap 4: Optimaliseer je debiteurenadministratie

Stel de liquiditeit van je bedrijf veilig door je debiteurenadministratie te optimaliseren. De coronacrisis hakt(e) er bij vele bedrijven goed in. Net daarom is het belangrijk de nodige cashflow veilig te stellen zodat je financieel flexibel kunt blijven in deze moeilijke periode.

Een incassobureau inschakelen om je liquiditeit te garanderen kan een optie zijn. Zo’n incassopartner kan je helpen bij zaken zoals:

  • Het aanpassen van je incasso-aanpak aan veranderingen in de omstandigheden van je klant en de economische situatie.
  • Het versterken van de interne inspanningen zodat uitstaande betalingen geïnd kunnen worden.
  • Het ondersteunen van de uitvoering van noodplannen om kredietrisico te beperken.

Heb je een kredietverzekeringspolis bij een kredietverzekeraar zoals Atradius? Dan kunnen zulke incassodiensten gedekt zijn door je polis!

Lees je graag meer tips van Atradius rond credit management? Download dan de whitepaper.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials