Millennials betalen te laat, baby boomers schuwen digitale tools

Finance

Generaties verschillen sterk in hoe zij omgaan met gezinsbudgetten en persoonlijke financiën, zo blijkt uit het European Consumer Payment Report 2024 van credit managementbedrijf Intrum. Dat heeft invloed op hoe zij betalingen - al dan niet tijdig - in orde brengen. Zo betalen millennials vaak te laat, terwijl baby boomers moeite ondervinden om betalingen via digitale tools tot een goed einde te brengen. Betalings-, facturatie- en incassoprocessen personaliseren op maat van die generationele behoeften kan een relevante oplossing zijn. Het credit management bedrijf ziet daarvoor mogelijkheden in AI-tools.

Millennials: late betalers zonder reserve

Het probleem van gemiste betalingen is vandaag vooral zichtbaar bij de millennials, personen geboren tussen 1981 en 1996. Millennials in België worstelen met hogere schulden: twee op drie (65%) valt terug op krediet (credit card, lening) om rekeningen te kunnen betalen, 63% laat zich verleiden door Buy Now, Pay Later opties in winkels en e-shops. 63% geeft regelmatig meer uit dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven. Bovendien leven heel wat millennials van salaris naar salaris en zijn weinig gewapend tegen risico’s. De helft zou een onvoorziene kost van € 200 niet kunnen betalen zonder een lening aan te gaan. Zes op tien millennials (62%) voelt zich genoodzaakt om minder aan luxe te spenderen. De helft (51%) verklaart over onvoldoende geld te beschikken voor vakanties of concerten.

Dit hangt samen met de levensfase waarin deze generatie zich bevindt. Veel Belgen tussen de 28 en 43 jaar kopen hun eerste gezinswoning, wat vaak de start van hoge maandelijkse hypotheeklasten betekent. Het is ook de periode waarin bij vele koppels kinderen hun intrede doen, wat de gezinskost aanzienlijk verhoogt.

“Het is aannemelijk dat startende gezinnen moeite ervaren om hun financiën op orde te houden. Ook echtscheidingen, die binnen deze leeftijdsgroep het vaakst voorkomen, zijn erg disruptief en kunnen een bron van financiële zorgen en oorzaak van onbetaalde rekeningen zijn. De combinatie van stijgende uitgaven en onvoorspelbare veranderingen maakt het voor millennials een uitdaging om hun financiële situatie stabiel te houden.”
​​
​- Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux

Generation X: Zelfredzaam en pragmatisch in financiële keuzes

Generation X, geboren tussen 1965 en 1980 (44 tot 59-jarigen), is de generatie die het minst afhankelijk is van krediet. Zo gebruikt bijna zes op de tien (59%) nooit een creditcard of lening om rekeningen te betalen, wat hun kenmerkende zelfredzaamheid en onafhankelijkheid weerspiegelt. Het pragmatisme en aanpassingsvermogen van Generation X komt ook tot uiting in hun betalingsgedrag. Ze laten zich bij het betalen minder snel afschrikken door moeilijk te gebruiken online platformen (37% versus 54% bij millennials) of complexe beveiligingscontroles (29% versus 55% bij millennials). Toch stelt de helft (50%) een betaling uit als een betalingsherinnering als agressief wordt ervaren.

Baby boomers: stipt, maar vaker moeite met digitale betaalopties

Negen op de tien babyboomers, geboren tussen 1945 en 1964 (60 tot 79-jarigen), betaalden het afgelopen jaar al hun rekeningen op tijd, waarmee zij de meest stipte betalers zijn. Toch wordt bijna de helft van deze generatie afgeschrikt door moeilijk te gebruiken online betaalplatformen (47%) en onbekende betaalmethoden (49%).

Generation Z: betere betalers dan millennials, maar gevoelig voor impulsaankopen

Binnen de jongste generatie (12 tot 26-jarigen) betaalde slechts 29% dit jaar één of meerdere rekeningen te laat, een lager percentage dan millennials (42%). Dit heeft deels te maken met het feit dat veel jongeren, geboren tussen 1998 en 2012, nog bij hun ouders wonen en niet verantwoordelijk zijn voor uitgaven zoals huisvesting en voeding. Echter, deze generatie doet het vaakst impulsaankopen (63%) en voelt zich minder schuldig dan andere generaties wanneer ze meer uitgeven dan ze zich kunnen veroorloven.

Nood aan het personaliseren van de betaal- en incassoreis

Intrum concludeert uit de studie dat Belgische bedrijven betalingsproblemen deels kunnen voorkomen door beter in te spelen op het uiteenlopende betalingsgedragvan verschillende generaties.. Daarvoor ziet het bedrijf mogelijkheden in nieuwe technologie, zoals AI, al ​ onderstrepen ze ook het belang om de juiste balans te vinden tussen efficiëntie en empathie, vooral in situaties die gevoelig liggen, zoals financiële zorgen.

“AI-gedreven oplossingen kunnen afbetalingen zodanig afstemmen zodat bijvoorbeeld millennials profiteren van flexibelere betalingsregelingen, terwijl babyboomers sneller worden doorverwezen naar een contactpersoon voor persoonlijk advies. Bovendien bieden deze tools inzicht in individuele verschillen binnen generaties, die vroeger vaak onder de radar bleven. Zelf zijn we alvast AI-tools beginnen uitwerken in de vorm van Inio en Ophelos. Dankzij meer dan 400 real-time gescreende parameters gaan deze tools verder dan traditionele segmentatie. En dat levert resultaten op: een grotere klanttevredenheid, beter betalingsgedrag en hogere inningspercentages.”

​- Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials