Je bedrijf verkopen in 4 stappen
Wil je je bedrijf verkopen en ga je niet voor minder dan de best mogelijke deal? Schakel dan een professionele adviseur in die je kan helpen tijdens het hele traject door het volgen van een strakke aanpak gebaseerd op jarenlange M&A-expertise. Want zo’n verkoop omvat veel meer dan enkel het bepalen en betalen van de verkoopprijs door de eerste de beste kandidaat.
Je bedrijf verkopen volgens een strak stramien
Wil je je bedrijf verkopen? Daar komt veel bij kijken. Uiteraard is het prijskaartje van groot belang maar er spelen nog andere zaken mee. Wat gebeurt er met je personeel? Hoe moet het nu verder met je onderaannemers, leveranciers en klanten? En welke rol zal jij nog spelen? Blijf je zaakvoerder of aandeelhouder?
Langs de ene kant komt er wel wat maatwerk aan te pas zodat jouw verwachtingen volledig worden ingelost bij de bedrijfsovername. Maar het warm water uitvinden is ook niet meer nodig, jouw bedrijf is niet het eerste dat verkocht wordt. Maak dus zeker gebruik van die historische kennis en werk volgens een strak stramien van begin tot einde.
Je bedrijf verkopen: stap 1 tot 4 uitgelicht
Ga je je bedrijf verkopen dan volg je best 4 stappen. Nele Neyrinck, Partner bij Dealmakers, overloopt deze 4 stappen van een verkoopproces:
Stap 1: analyse
Alles start met een grondige analyse van de opdracht. Zo krijgt de verkoper een goed beeld van het hele verkoopproces.
“Die doorlichting vormt ook de basis voor een waardebepaling (de verwachte prijsvork), een voorstellingsdossier voor kandidaat-kopers en een lijst van potentiële kopers. We maken ook een anoniem gemaakte ‘samenvatting’ van (de belangrijkste secties van) het informatiememorandum op.”
Is de kandidaat-koper geïnteresseerd? Dan tekent hij de geheimhoudingsverklaring en krijgt dan het uitgebreide informatiememorandum.
Stap 2: contact
De verkoper wordt discreet en doelgericht in contact gebracht met degelijke kandidaat-kopers.
“Samen bespreken we het voorstellingsdossier, uiteraard nadat ze een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend. Een correcte inschatting maken van de juiste potentiële overnemers vraagt marktkennis en ervaring.”
Stap 3: onderhandelingen
Bij het analyseren van de verschillende biedingen, is het van belang om altijd rekening te houden met alle elementen van de verwachtingen van de verkoper.
“De hoogste biedprijs klinkt misschien minder aanlokkelijk als daar de minst goede randvoorwaarden aan gekoppeld zijn. Grondig wikken en wegen is de boodschap. En goed onderhandelen.”
Is de beslissing genomen? Dan wordt er een intentieverklaring, een voorakkoord opgemaakt.
Stap 4: realisatie
“Als de risicoanalyse op basis van financiële, operationele, juridische, sociale en fiscale gegevens (due diligence) positief is, breekt het moment aan om een overeenkomst te sluiten en contracten op te stellen.”
Voor deze 4 stappen waaruit een verkoopproces bestaat, heeft Dealmakers een eigen methodologie ontwikkeld. Zo kan elke opdracht succesvol worden afgerond.
Wil jij je bedrijf verkopen en maak jij ook graag gebruik van de professionele methodologie van Dealmakers? Neem dan contact op via onderstaand formulier.
Meer lezen:
Contactinformatie
-
Dealmakers
-
+32 (0)2 460 09 60