Investeren in een wervingsreserve is de groei van je bedrijf waarborgen

De coronacrisis deed heel wat toekomstplannen van ondernemingen voor een tijdje in de koelkast belanden. Ook op het vlak van hr is dat te voelen: er waren opvallend minder sollicitatiegesprekken en aanwervingen. Toch blijft het ook nu belangrijk om te investeren in toekomstige medewerkers. Een wervingsreserve aanleggen is bijvoorbeeld een goed idee.

Dat je als werkgever aarzelt om te rekruteren is, gezien de huidige situatie, uiteraard te begrijpen. Onzekerheid deed je misschien besparen op ‘overbodige’ bedrijfsprocessen, zoals rekrutering. Toch biedt deze periode ook een unieke kans om je als aantrekkelijke werkgever te profileren en interessante kandidaten aan te trekken.

Let wel: dat betekent uiteraard niet dat je onverantwoord moet aanwerven. Ga geen engagementen aan die je (mogelijk) niet kunt waarmaken.

Investeer in een wervingsreserve

Niet alle organisaties hebben nu de mogelijkheid om aan te werven, maar dat neemt niet weg dat het wel het uitgelezen moment is om contacten te leggen voor later. Ga in dialoog met interessante kandidaten en bouw zo een wervingsreserve uit. Wanneer je daar transparant over bent, staan potentiële kandidaten hiervoor open.

Bovendien geef je hen zo een sterk signaal dat je als bedrijf niet bij de pakken blijft zitten. Je toont dat je verder werkt aan je plan en toekomst.

De belangrijkste voordelen van een wervingsreserve op een rij:

  • Je hebt meteen een poule van potentiële medewerkers achter de hand wanneer je iemand extra nodig hebt.
  • Je start je zoektocht naar een nieuwe collega met voorsprong: het cv en de informatie over de kandidaat zijn al aanwezig.
  • Je blijft top of mind als potentiële werkgever.
  • Je weet welke profielen interesse hebben om voor je onderneming te werken, wat maakt dat je flexibel kunt omgaan met vacatures en jobinhoud.

Goed voor employer branding

Werknemers kiezen – net als consumenten – voor het beste wat de markt te bieden heeft. Tijdens rekrutering heb je de kans om troeven te benoemen en uit te spelen. Waarom je die kans niet mag laten liggen? Werknemers die het gevoel hebben dat er een match is tussen de kernwaarden van een bedrijf en hun eigen waarden, blijven langer. En dat bespaart je op de lange termijn heel wat kosten.

We zien dat de coronacrisis meer werknemers doet nadenken over hun toekomst bij hun huidige werkgever. Bovendien zijn kandidaten makkelijker bereikbaar om vacatures te bespreken.

Kortom: als bedrijf kan je je nu differentiëren door te investeren in het aanleggen van een wervingsreserve. Grijp zeker die kans en bouw verder aan je toekomst! Wil je graag meer weten of heb je nood aan gespecialiseerd advies? Neem contact op met een van de specialisten van Vandelanotte. Dat kan via de website of het formulier hieronder.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vandelanotte

Meer weten?

Logo Vandelanotte

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vandelanotte

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials