Hoe word je een gepokte en gemazelde Dealmaker?

Finance

Er komt heel wat kijken bij de verkoop van een kmo. De specialisten die het proces begeleiden, moeten dan ook verschillende pijlen op hun boog hebben. Sommige vaardigheden klinken als een evidentie. Denk aan ‘inzicht in corporate finance’ en ‘cijfermatig sterk’. Maar dergelijke transacties hebben tevens een emotioneel aspect. Anthony Hernaut van Dealmakers wijst in die zin op het belang van de zogenaamde soft skills.

Al ruim twee decennia begeleidt Dealmakers eigenaars en bedrijfsleiders van kmo’s bij de verkoop van hun onderneming. Het team opereert binnen accounting- en consultingbedrijf Moore Belgium. Director Dealmakers Anthony Hernaut is verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden van ondernemers/eigenaars bij de overdracht van hun onderneming.

Een evenwichtige mix van talent en opleiding

“Dealmakers ontwikkelde doorheen de jaren een eigen methodiek om het traject van medewerkers optimaal uit te stippelen,” steekt Anthony van wal. “Die steunt op de nauwe samenwerking tussen ervaren partners en jonge(re) consultants. De eerste onderhouden de klantencontacten en dragen de eindverantwoordelijkheid. Voor nieuw talent voorzien wij – naast de on-the-joblearning - de nodige opleidingen. Dat begrip vullen we breed in. Zo bestaan er een aantal opleidingen – onder meer aan de Vlerick Business School, die wij zeer geschikt vinden om de kennis aan te scherpen. Onze medewerkers kunnen verder ook een onlinecursus in Corporate Finance (C.F.I.) volgen. Maar als dat nodig blijkt, kan het net zo goed om lessen Frans gaan, toegespitst op de typische terminologie van ons domein.”

“Binnen onze methodiek krijgen mensen de tijd om hun werkelijke interesses en ambities te ontdekken en vervolgens de kansen om zich te specialiseren.”

Nuttige eerste ervaring

In het vakgebied van mergers & acquisitions raden we schoolverlaters aan te starten in audit of transaction services alvorens toe te spitsen op lead advisory (het identificeren, evalueren en begeleiden van transacties van begin tot einde). “Ik was persoonlijk al enkele jaren bezig met bedrijfsaudits, voor ik Dealmakers vervoegde. Dat bleek een prima leerschool. Een balans, een jaarrekening, een resultatenrekening… je leert er hoe die flow in elkaar zit.” Talent met minder voorkennis is eveneens welkom, al kost de opleiding dan meer tijd en energie. Het adviesbureau neemt ook stagiairs aan, die soms binnen de groep een vervolgtraject afleggen en uiteindelijk bij Dealmakers terechtkomen. Binnen de Moore-groep opereert Dealmakers volledig autonoom. “We bewaken onze Chinese walls,” zegt Anthony daarover. “Dat heeft natuurlijk alles te maken met confidentialiteit. Intern hanteren we bijvoorbeeld codenamen om kmo’s, waarvan we de verkoop begeleiden, te benoemen.”

“Specialisten in kmo-overnames zijn geen pure number crunchers. Er komt veel emotie, psychologie en empathie kijken bij ons vak.”

Overnames zijn mensenwerk

Voor de buitenwereld bestaan adviesbureaus als Dealmakers in de eerste plaats uit mensen die ‘goed zijn met cijfers’. Anthony spreekt die perceptie met klem tegen. “In de praktijk leer je dat er veel meer bij komt kijken. Voor de bedrijfsleider is de kmo zijn ‘kindje’. Bij elke overname komt er veel emotie kijken. Zonder soft skills zoals empathie, luistervaardigheid, goede omgangsvormen… kan je de transactie niet in goede banen leiden. Iedere partner vult dit op zijn eigen manier in, er bestaat geen one-size-fits-all aanpak. Dat speelt een rol bij de samenstelling van partner-consultantteams. Het is goed dat we dossiers vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Er vinden regelmatig reviews plaats en we hanteren korte feedbacklijnen in beide richtingen. Dankzij de interne kruisbestuiving kunnen de medewerkers elkaar versterken en indien nodig bijsturen.”

Op het kruispunt van persoonlijke ambitie en bedrijfsdoelstellingen

Het volledige traject staat in het teken van het finale doel: de juiste persoon op de juiste plaats aan de slag krijgen. In de ideale wereld krijgt het talent een functie op maat van zijn wensen en ambities en plukt de organisatie de vruchten. “De ene houdt meer van het voorbereidende dossierwerk, terwijl de andere communicatief sterker is en een meer commerciële functie ambieert. Het spreekt vanzelf dat we rekening houden met die voorkeuren. Het gebeurt wel vaker dat mensen pas nadat ze aan de slag gaan hun werkelijke interesses en ambities ontdekken. Binnen onze methodiek krijgen ze hiervoor de tijd en vervolgens de kansen om zich te specialiseren.”

Een boeiende sector

Dealmakers maakt een stevige groeiperiode door en is eigenlijk altijd op zoek naar heel uiteenlopende talenten. Anthony benadrukt nogmaals het belang van de menselijke factor: “We zijn actief in een boeiende, maar ook wel ‘aparte’ sector. Zoals gezegd gaat het om veel meer dan met cijfers werken. Het goed aanvoelen van mensen is cruciaal. Verder moet je plan- en projectmatig kunnen werken en verwachten we dat je snel je verantwoordelijkheid opneemt binnen het team. Dossiers die naar de klant vertrekken moeten 100% correcte informatie bevatten, dus punctualiteit is een absolute must. Uiteraard verzekeren we begeleiding, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Het feit dat je met verschillende trajecten tegelijk bezig bent, vereist de nodige flexibiliteit. Ten slotte hechten we bijzonder veel belang aan de interne en externe communicatie.” De lijst oogt vrij indrukwekkend, maar er staat wel iets tegenover. Los van de degelijke verloning, de opleiding en de expertise die je verwerft, kom je terecht in een team fijne collega’s. Je snuift er zowel de sfeer van een grote organisatie als van een gespecialiseerde M&A boutique op. Wie zich geroepen voelt mag zich altijd aanmelden!

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials