‘Hoe verpruts ik mijn M&A-traject (niet)?’

Dat was de prikkelende titel van een webinar op 19 september. Nele Neyrinck, partner Oost- & West-Vlaanderen Dealmakers – Moore Belgium, zette daarbij de voornaamste valkuilen bij een overnametraject op een rijtje. Bij de verkoop van een bedrijf staan er vaak tal van praktische bezwaren tussen droom en daad, zo blijkt.

Het team van Dealmakers kan terugvallen op een brede ervaring en expertise in het begeleiden van M&A-processen (Mergers & Acquisitions). Vaak gaat het om de verkoop van familiale kmo’s, waarvan de bedrijfsleiders niet goed thuis zijn in de materie. Vandaar de keuze om de mogelijke valkuilen bij een overnametraject toe te lichten tijdens een seminar. Het werd aandachtig gevolgd door zowel kandidaat-verkopers als -kopers.

Verkopers willen de valkuilen bij een overnametraject kennen

“Voor de meeste eigenaars van een kmo is de verkoop van hun bedrijf iets wat ze slechts eenmaal in hun loopbaan meemaken,” aldus Nele. “Bij de eerste gesprekken vragen ze dan ook wat de typische valkuilen bij een overnametraject zijn, en vooral hoe ze die kunnen ontlopen. Als gespecialiseerd advieskantoor houden wij de vinger aan de pols van de marktevolutie. De omstandigheden veranderen namelijk voortdurend. Zo stellen we momenteel bijvoorbeeld vast dat current trading in bepaald sectoren onder druk komt, terwijl andere bedrijven de in huidige marktomstandigheden juist heel sterk presteren. Toch zijn er een tiental zaken waarvoor je altijd aandacht moet hebben bij een bedrijfsverkoop. Deze kwamen stuk voor stuk aan bod in het seminar.”

10 valkuilen bij een overnametraject

  1. You can’t sell the ship if it’s not ready to sail
    Hoe maak je je business verkoopklaar?
  2. Money doesn’t buy happiness, but it certainly helps
    Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt (W. Buffet)
  3. Due diligence, avoid suprises
    Het belang van een goede doorlichting
  4. Good timing is invisible
    Hét moment om te verkopen bestaat niet
  5. Never underestimate the power of a strategic fit
    Hoe ga je om met strategie- en cultuurverschillen?
  6. All about balance
    Wat zijnde bouwstenen van een optimale financiering
  7. A company’s true strenght lies in its people
    De waarde van medewerkers, klanten en leveranciers
  8. ESG
    Het belang van duurzaam ondernemen
  9. Surrounded by data but starved for insights
    Hoe actuele tradingtrends analyseren en inzetten
  10. The contract, no formality
    De juridische en fiscale implicaties

Mensen als bron van vertrouwelijke informatie

Nele Neyrinck

Kandidaat-kopers vragen dan weer vaak om te kunnen praten met medewerkers, klanten en leveranciers. Zij willen zien of er een gezonde continuïteit bestaat in de relatie met de verschillende stakeholders. Begrijpelijk, maar voor de verkoper is dit een delicate kwestie vanuit het oogpunt van de confidentialiteit. Insiders beschikken namelijk over informatie die het bedrijf liever niet met potentiële concurrenten wil delen. Hoe gaat Dealmakers om met dergelijke vragen in de praktijk, willen we graag weten. “De aanpak verschilt tussen bedrijven onderling. Doorgaans communiceren we met de medewerkers pas over de transactie, na het afronden van de deal. Zo voorkom je onnodige onrust onder het personeel. Wanneer de kandidaat-koper evenwel eist om enkele key-personen te spreken en de zaakvoerder gaat ermee akkoord, dan kunnen we dit organiseren aan het einde van de due dilligence. Dan stellen we voor de medewerkers bijvoorbeeld participatiemogelijkheden in het vooruitzicht.”



Vastgoed als een van de valkuilen bij een overnametraject

Nog een thema dat bij overnamegesprekken steevast aan bod komt, is of er al dan niet vastgoed vervat zit in de transactie. “Ook hier bekijken we alle aspecten tot in de details,” zo vertelt Nele. Zit het vastgoed in de vennootschap? Wenst men te huren of te kopen? En hoe zit het met de wet- en regelgeving? Bij dat laatste maakt de toestand van de bodem wel eens deel uit van de valkuilen bij een overnametraject. Kmo-eigenaars zijn vaak overtuigd dat er van verontreiniging geen sprake is. Tot een OBO (oriënterend bodemonderzoek) aantoont wel degelijk zaken aan het licht brengt. Denk bijvoorbeeld aan oude stookolietanks, de aanwezigheid van pfas of historische vervuiling. Dealmakers wil het nodige comfort creëren voor alle betrokken partijen. Bij het afsluiten van de deal kunnen ze op beide oren slapen in de wetenschap dat er geen bodemvervuiling is vastgesteld, of dat die is verholpen.”

Overweeg je om als kmo-eigenaar je zaak te verkopen? Wees je dan bewust van de mogelijke valkuilen bij een overnametraject. Wil je graag meer informatie over deze en andere aspecten? Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact op met de specialisten van Dealmakers. Of stel je vraag rechtstreeks aan Nele Neyrinck.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials