Digitalisering en handel: wat is de status sinds de pandemie?

De versnelde digitalisering door de coronacrisis is een feit. Maar wat zijn hiervan de gevolgen voor de handel? Lees de whitepaper ‘De gevolgen van de digitalisering op de handel’ en kom er alles over te weten.

Van crisis tot opportuniteit

De coronacrisis versnelde de plannen van veel bedrijven om hun processen te gaan digitaliseren. Resultaat? Veel bedrijven ondergingen een digitale metamorfose in een versneld tempo. Maar hoe zit het met de digitalisering en de handel? Heeft die diepgaande digitalisering ook effect op de wereldwijde handel en welk effect dan?

Verschillende internationale experts probeerden een antwoord te vinden op deze vragen. Hun zoektocht werd vastgelegd in een reeks webinars van kredietverzekeraar Atradius genaamd ‘From crisis to opportunity: what’s the future of trade?’.

De digitalisering heeft onze manier van communiceren op zijn kop gezet, dat is wel duidelijk. Maar is er wat onze manier van wereldwijd handel drijven ook zo’n grote verandering te zien? Liggen er kansen voor je bedrijf in AI of big data-analyses? Kan digitalisering zakenmodellen transformeren, een boost geven aan het vertrouwen en de efficiëntie verhogen? En zo ja: hoe dan?

Enkele experten gingen dieper in op de digitalisering en de gevolgen hiervan op de handel in een webinar.

De deskundige panelleden:

  • David Rowan: oprichter en redacteur van de Britse editie van WIRED en investeerder in startende technologiebedrijven.
  • Jean-Marc Noël: oprichter en CEO van Trusted Shops.
  • Frédéric Wittemans: Executive Director International Credit van Ingram Micro
  • Dirk Hagener: Director Strategy and Corporate Development van Atradius

Nadat deze experts zich in het live webinar hebben gebogen over digitalisering en handel, heeft Atradius de belangrijkste conclusies samengevat in een whitepaper.

Whitepaper rond digitalisering en handel

Wat zijn de hoofdthema’s van de whitepaper?

  • Digitalisering en handel: wat zijn de trends?

De pandemie zorgde voor een versnelling van de digitalisering in veel bedrijven. Dit heeft voor het bedrijfsleven gevolgen op verschillende vlakken. Wat zijn hierbij de belangrijkste trends?

  • Digitalisering versus e-commerce

Tijdens de lockdowns zijn we massaal online beginnen kopen. Wat zijn voor de detailhandel de belangrijkste gevolgen?

  • Vertrouwen en klanttevredenheid

Vertrouwen: welke rol speelt dit als je digitaal gaat handelen? Welke invloed heeft dit op de reputatie van merken? Hoe kan je als bedrijf werken aan klantloyaliteit?

  • Kopen of huren?

Wat is de invloed van de digitalisering op de distributie- en toeleveringsketens? En wat is de rol van Everything as a Service (waarbij gebruikers na aanvraag toegang krijgen tot diensten en applicaties op internet) en andere soortgelijke ontwikkelingen?

  • Is menselijke interactie aan het verdwijnen?

Nieuw talent vinden, communiceren met klanten en collega’s, ... Hoe pak je dit als bedrijf aan? Gaan we nu standaard voor een hybride manier van werken?

  • Data en technologie

Kan je als bedrijf AI gaan inzetten bij het beoordelen van kredietkwaliteit en zo ja hoe doe je dit dan? Je waardepropositie aanpassen om in te spelen op digitaliseringstrends: hoe pakt Atradius dit aan?

Wil je hier graag meer over lezen? Download dan de whitepaper rond digitalisering en handel.


Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials