Dealmakers als polyvalente partner bij bedrijfsovernames, ook óver de taalgrens

Finance

Als gespecialiseerd advieskantoor dat eigenaars en bedrijfsleiders van kmo’s dynamisch én discreet begeleidt bij de verkoop van hun onderneming, is Dealmakers een ronkende referentie. Dankzij een nationaal netwerk bekleedt Dealmakers een prominente positie aan beide zijden van de taalgrens. In dit artikel staan de schijnwerpers op het overnamelandschap in Franstalig België.

Initieel zou Philippe Craninx, Managing Partner, mijn bedreven en gedreven gids zijn in een virtueel vraaggesprek. Philippe had de uitstekende ingeving om Matthieu Geelhand uit te nodigen aan de digitale dis. Matthieu trekt als partner het aanbod in Franstalig België en bleek ook een zeer gewaardeerde gespreks’partner’. Het werd een dynamisch dubbelinterview.


Eén nationaliteit, veel diversiteit: tussen rationeel en relationeel

Matthieu woont in Braine-le-Château en is als geografisch ‘grensgeval’ een expert ter zake die een duidelijke vergelijking tussen de verschillende landsdelen kan maken. “Als kmo-landschap heeft Vlaanderen een rijkere traditie dan Wallonië, waar de bedrijfsvorm jonger en nog in volle ontwikkeling is. Terwijl de ratio veelal regeert bij het bestuur en de verkoop van een onderneming in Vlaanderen, zijn het emotionele én het relationele relevant aan de andere kant van de taalgrens. Aangezien de meeste kmo’s er nog in handen van de eerste generatie ondernemers zijn, is een mogelijke verkoop in dat specifieke segment een bovengemiddeld ‘gevoelig’ gegeven. Begeleide bedrijfsovernames kennen echter een gestage, ‘grensoverschrijdende’ groei: de taalgrens wordt door onze klanten niet als een barrière gezien.”

Philippe valt bij en vult aan: “Er zijn wel degelijk verschillen, maar die zijn er ook -en soms zelfs prominenter- op kleinere schaal binnen eenzelfde regio. Zo hebben Antwerpse Kempen en Antwerpse haven het woord ‘Antwerpse’ gemeen, maar daar houden de gelijkenissen qua ondernemende omgeving eigenlijk op. Belangrijk is om te benadrukken dat binnen België de raakvlakken sowieso prominenter zijn dan de verschillen. De stap over de taalgrens is veel minder ingrijpend dan de sprong over de landsgrens: Nederlandstalige Belgen en Nederlanders spreken dan wel ongeveer dezelfde taal, maar qua (ondernemers)cultuur is het een heel ander verhaal. Die kloof gaapt net zozeer tussen onze Franstalige landgenoten en hun Franse zuiderburen. En dan hebben we het nog niet over de fiscale en legale verschillen die verschillende staatkundige structuren genereren.”

Dichtbij de klant én actief in het hele land

Ons land is door zijn complexe compositie een wereld in het klein, maar binnen dat unieke universum verenigt Dealmakers wel het beste van alle werelden. Philippe benadrukt de sterke speerpunten van de onderneming: “Elke partner combineert verbondenheid met ‘zijn’ of ‘haar’ regio en nabijheid ten opzichte van de cliënt met onze sterk ontwikkelde nationale component. We gaan voor een cliënt niet op zoek naar een overnemer die dichtbij zijn vestiging ligt, maar wél zo dicht mogelijk bij zijn visie en identiteit. Die zakelijke zoektocht situeert zich in heel België, met een klanten-en kopersbestand dat aan beide kanten van de taalgrens voldoende groot is. We genieten erkenning in beide landsdelen, ook in de letterlijke zin van het woord: we zijn erkend voor Kmo-portefeuille in Vlaanderen en eveneens door Sowalfin, de Waalse tegenhanger, waardoor we onze cliënten optimaal kunnen ontzorgen en ondersteunen.”

Matthieu benadrukt dat een overname de ideale instap is voor kandidaat-kopers met ambities over de taalgrens: ‘Van nul beginnen is veel lastiger. Een overname doet zijn naam eer aan: als koper neem je ook het personeel over dat de taal spreekt, net als een concept dat lokaal blijkt te werken én een klantenbestand dat die stelling staaft. Ook de verkoper vaart wel bij ons nationale netwerk: hoe groter de actieradius, hoe groter de kans op een concrete ‘klik’ en de juiste prijs.”

Dealmakers maakt zijn naam waar: met kennis van zaken de juiste deal maken

Als overnames de media halen, beperkt de berichtgeving zich meestal tot de betrokken partijen en een concreet bedrag. Matthieu en Philippe gunnen me een interessante inkijk in het polyvalente proces dat aan de definitieve deal voorafgaat, waarbij veelzijdig vakmanschap letterlijk en figuurlijk voor een absolute ‘meerwaarde’ zorgt.


“Een deal is zó veel meer dan een serie cijfers op papier. Als Dealmakers zijn we adviseur-begeleider in het hele traject: we zijn van bij de start mee aan boord én denken mee na over het laatste woord. We volgen daarbij een vast stappenplan: analyse, contact, onderhandeling en realisatie vormen als krachtig kwartet de betrouwbare basis van onze unieke Dealmakersmethodologie, die als gelaagde en geslaagde aanpak zijn sporen ruimschoots verdiend heeft. De perceptie rond overnames focust zich op de laatste twee stappen, een misvatting die we graag de wereld uit helpen. Als een klant bij ons komt, weten we uiteraard dát hij wil verkopen, maar het is aan ons om mee na te denken over hoe en aan wie, rekening houdend met zijn gevoeligheden en filosofie en met de troeven van het bedrijf in kwestie. Die onderlinge oriëntatie gebeurt in een duurzame en discrete dialoog. Een onderschat maar essentieel element in het hele procedé is de cruciale contactfase: de manier waarop en de boodschap waarmee je een potentiële koper benadert, zorgen voor een doorslaggevende dynamiek, zowel van de onderhandelingen als van de voorwaarden die je uiteindelijk kan bedingen. Die zoektocht gebeurt bij ons met een enorme kennis van de markt én van alle mogelijke moeilijkheden die bij een deal kunnen komen kijken. Dankzij die expertise -die als een rode draad door de methodiek loopt- maken we het verschil met onze collega’s en vóór onze klanten: binnen onze structuur vormen de eigen consultants een structurele steunpilaar, en als onderdeel van Moore Belgium kunnen we ook sparren met sectorspecialisten uit de midmarket en andere specialisten. Uiteraard zetten we onze energieke expertise ook in opdat beide partijen elkaar in onderhandelingen vinden én zich tenslotte contractueel binden. Van het juiste contact tot een sluitend en correct contract: Dealmakers is een preferentiële professionele partner om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen met een gerust geweten én een gerust gemoed een duurzame deal kunnen sluiten.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials