“De samenwerking met Atradius brengt onze business naar een hoger niveau”
“Een samenwerking met kredietverzekeraar Atradius is geen traditionele relatie leverancier – klant, maar eerder een partnership, waar we beiden energie in stoppen, maar waarvan we beiden ook beter worden.” Dat zegt Peter Van Hoecke, CEO van Van Hoecke nv, expert in functioneel meubelbeslag. Hij vertelt waarom hij contact genomen heeft met Atradius en een kredietverzekering is aangegaan en hoe de samenwerking verloopt.
Waarom een kredietverzekering aangaan?
Peters vader richtte in 1967 een eenmanszaak op voor de import van meubelbeslag uit Duitsland, Italië, Oostenrijk,… Vandaag is Van Hoecke geëvolueerd naar een distributie-, assemblage-, én productiebedrijf, met een marktaandeel van 75%.
Peter Van Hoecke:
“Met zulk marktaandeel is het niet makkelijk om te groeien. Vandaar de beslissing om te gaan exporteren. De kennis van onze business hebben we met succes getransponeerd op een product dat we zelf, in eigen huis, ontwikkeld hebben en dat we kunnen uitvoeren. Daar waar het voor ons belangrijk is om onze positie op onze thuismarkt, de Benelux, te consolideren, kijken we sinds enkele jaren ook naar het buitenland, in eerste instantie naar markten zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar Scandinavië en Israël zijn ook veelbelovend.”
Waarom het goed is om met een kredietverzekering te werken
In het midden van de jaren ’90 kreeg Van Hoecke af te rekenen met een golf van faillissementen onder het cliënteel. “Je twee grootste klanten die failliet gaan…, waarbij er een faillissement was van destijds 17 miljoen Belgische frank,... Dat heeft er ingehakt. We hadden toen zoveel massa dat we het niet meer verantwoord vonden om met zo’n financiële risico’s om te gaan. Wij geloven in financiële onafhankelijkheid, waarbij we niet altijd afhankelijk willen zijn van de bank, maar dat wil ook zeggen dat we onze centen op een goede manier moeten bewaren en beheren. Dat heeft ons ertoe aangezet om gesprekken aan te gaan met kredietverzekeraars.”
Hoe Van Hoecke terechtkwam bij kredietverzekeraar Atradius
De CEO van Van Hoecke herinnert zich nog goed het eerste gesprek met Marie-Paule van Atradius. “Bij zo’n gesprek neem je wat positie in, en ik durfde ook wat stout te zijn. Ik zei haar dat een verzekering een van de meest legale vormen van oplichting is. Je moet betalen voor iets waarvan je uiteindelijk nooit iets terugkrijgt. De pittigheid waarmee ze toen gereageerd heeft en deze stelling weerlegd heeft, is de basis geweest voor het vertrouwen dat toen ontstaan is.”
De voordelen van het werken met kredietverzekeringsmaatschappij Atradius
“Als we willen groeien, moeten we veiligheden inbouwen en zorgen dat we een zekere souplesse hebben om onze klanten te benaderen, ook op financieel vlak. In de jaren die volgden hebben we de werkelijke voordelen van onze samenwerking met Atradius geleerd en ervaren dat een samenwerking met onze kredietverzekeraar geen gegeven is van leverancier en klant, maar een partnership waar we beiden energie in stoppen, maar waarvan we beiden ook beter worden. Door onze samenwerking zijn we erin geslaagd om veel sneller en efficiënter met onze klanten over financiële issues te praten en meer souplesse te bieden. Wij voelen ons geruster om met een klant in gesprek te gaan.”
Hoe je kredietrisico’s beperken?
“Als wij met een klant in gesprek gaan die zijn betalingsvoorwaarden niet nakomt, dan kunnen wij hem nu rustig aanraden om zelf eens met Atradius te praten en zijn case daar te verdedigen. Atradius heeft de financiële experten in huis die uiteindelijk gaan beoordelen of hetgeen je klant vertelt wel ok is. Het gedeelte waar we zulke informatie vroeger zelf dienden te interpreteren, kunnen wij nu overlaten aan een verzekering. De samenwerking met Atradius is alleen maar positief uitgedraaid voor ons.”
Neemt Atradius alle beslissingen over het toestaan van krediet aan klanten?
“Wij hebben met Atradius de afspraak dat wij tot een bepaald bedrag zelf de beoordelingen kunnen doen. Die zelfbeoordeling alsook de kennis die we hebben over onze klanten – wij verzamelen zelf ook nog kennis en informatie over de financiële gezondheid van onze klanten – maken dat we samen met de verzekering van Atradius veel meer souplesse kunnen bieden aan onze klanten, waardoor we veel minder frictie genereren.”
Wat als een klant niet betaalt?
“Als het toch fout gaat, dan is dat voor alle duidelijkheid niet de schuld van Atradius. Vaak is de oorzaak daarvan onze eigen commerciële beslissing. Het gebeurt dat we weten dat we niet gedekt zijn om te leveren, maar het toch doen, bijvoorbeeld door de jarenlange relatie die er met de klant bestaat. Lopen we toch een schadegeval op doordat Atradius het niet goed heeft ingeschat, dan moet ik zeggen dat elke afhandeling die we tot hiertoe gehad hebben op een heel vlotte en efficiënte manier is verlopen.”
De pluspunten en voordelen van een kredietverzekering
“We kopen ons financieel een stukje veiligheid, daar waar wij het zelf niet altijd 100% kunnen meten, en ook het feit – en dat vind ik zelf de belangrijkste reden voor onze samenwerking – dat we aan onze klanten flexibiliteit kunnen bieden. Door de informatie die we hebben en de veiligheid die nu ingebouwd is, kunnen wij onze klanten op een betere manier bedienen. Er is mindere discussie over gevoelige thema’s. De kredietverzekering neemt onze angsten weg en geeft ons inzichten. Ze beschermt ons ook tegen een te groot enthousiasme. Aan de collega-ondernemers wil ik wel meegeven dat ze niet mogen vergeten dat ze zelf ook nog een verantwoordelijkheid blijven hebben. Het is niet van wij betalen de premie aan Atradius, en het is nu hun probleem. Het is een spel, dat je met twee moet spelen en waarbij je zelf ook nog je huiswerk moet doen, maar daarnaast kan je de zekerheid en de veiligheid van Atradius meenemen in je gesprekken, om te zorgen dat er meer ademruimte en zuurstof komt om te ondernemen. De samenwerking met Atradius brengt onze business op een hoger niveau.”