Crowdfunding voor Belgische horeca verenigt ondernemers en investeerders in primeur
Met de oprichting van Horeca Crowdfunding België bieden de ervaren ondernemers binnen de sector een antwoord op de moeizame kredietverstrekking voor horecazaken in ons land. Door investeerders en horeca-uitbaters met elkaar in contact te brengen, willen ze de sector meer ademruimte geven. Daarbij staat het vertrouwen van de ondernemer en investeerder voorop: “Dankzij een uitgebreide evaluatie van projecten en erkenning vanuit officiële instanties willen we een zo groot mogelijke betrouwbaarheid bieden”.
Het regent faillissementen binnen de horecasector. De energiecrisis en inflatie hakten er bij vele etablissementen sterk in. Na enkele crisissen en de stopzetting van overheidssteun naar aanleiding van de covidpandemie ligt het aantal faillissementen bijna een kwart boven het gemiddelde sinds 2014. Hoewel er ook meer zaken worden opgericht, klinkt er bezorgdheid: “Niet alle nieuwe horecabedrijven zijn een lang leven beschoren, maar ze beconcurreren wel tijdelijk andere etablissementen wat betreft cliënteel en personeel”, stelt Ronny Voortmans, Voorzitter van Horeca Limburg en zaakvoerder van De Frietboetiek. Daarmee komt ook een stukje van de Belgische bourgondische cultuur in het gedrang.
Gespecialiseerd alternatief voor bancaire kredietverlening
Kredietverstrekking voor horecazaken is daarenboven sowieso al een gevoelige kwestie. Bancaire instellingen staan aarzelend ten opzichte van de sector en vaak ligt de borg daardoor hoog. Dat heeft niet alleen grote gevolgen voor de innovatiekracht van de sector, maar ook voor de continuïteit van veel horecabedrijven. Daarom sloegen enkele horeca-ondernemers de handen in elkaar om een platform op poten te zetten dat de financiële drempel moet verkleinen. “Dankzij de expertise van onze kredietbeoordelaars kunnen we een goede inschatting maken van de projecten die worden ingediend”, stelt mede-oprichter Filip Vanheusden.
Ook Frank Van Orshoven, zaakvoerder van Orshof, ziet daar heil in: “Een groot voordeel is dat het initiatief geleid wordt door mensen die echt verbonden zijn met de horecasector. Daardoor worden niet alle projecten over dezelfde kam geschoren.”
Kritische beoordeling vanuit affiniteit met sector
Horeca Crowdfunding België mikt zo op het vertrouwen van zowel ondernemers als investeerders. Dankzij affiniteit met de sector wordt immers een grondige evaluatie gemaakt van elke aanvraag die binnenloopt. “Die procedure nemen we erg serieus”, vertelt Vanheusden. “Elke onderneming die zijn project indient, moet daarin voorzien van een professioneel ondernemingsplan met financiële prognoses. Na een kritische evaluatie daarvan volgt een gesprek met de ondernemer en tot slot een locatiebezoek.”
Op basis van die procedure krijgen projecten vervolgens een risicoclassificatie, gaande van twee tot vijf sterren. De hoogste risicoclassificatie wordt bijvoorbeeld toegekend aan starters: “Zij hebben tenslotte nog geen trackrecord kunnen opbouwen en dus ligt het risico theoretisch gezien hoger”, aldus Vanheusden. Starters wiens dossier wordt goedgekeurd, kunnen daarin echter wel bevestiging vinden voor hun businessplan. “Het platform is daardoor niet alleen interessant voor gevestigde waarden, maar ook voor mensen met een doordacht plan”, stelt Voortmans.
Europese vergunning en toezicht FSMA
Dat Horeca Crowdfunding België het serieus meent, mag blijken uit zijn Europese vergunning (ECSPR: European Crowdfunding Service Providors Regulation) en het toezicht door de FSMA (Financial Services & Markets Authority). Om dat te verkrijgen, wordt de organisatie in detail doorgelicht. “We zien dit dan ook als een erkenning voor de jarenlange voorbereiding en de investeringen die wij gepleegd hebben in de administratieve organisatie en veiligheid van ons platform”, klinkt het.
Verwachte tarieven
De bedoeling is dat in het komende jaar een twintigtal projecten wordt gepubliceerd. Bij kredieten vanaf 50.000 euro neemt het platform daarbij een bemiddelende rol op. Verwacht wordt een looptijd van drie tot vijf jaar om de horeca-ondernemer de kans te geven aan zijn aflossings- en renteverplichtingen te voldoen. Het rentetarief kan variëren van 6 tot 8%. “Daarmee proberen we een alternatief te bieden voor bancaire tarieven, terwijl we investeerders voldoende vertrouwen kunnen bieden om te investeren”, stelt Vanheusden.
Bovendien worden investeerders volgens hem echte ambassadeurs en voorzien ze zo in extra promotie van de onderneming die ze financieel ondersteunen. "De horeca staat midden in de maatschappij, investeerders weten dus waarin ze investeren. Ze kunnen elk moment binnenlopen om 'hun' project waar te nemen”, stelt Vanheusden. Van Orshoven beaamt: “Investeerders voelen zich vaak een stukje eigenaar.”
Gegeerd voor lancering
“De bedoeling is vooral om mooie projecten te kunnen aanbieden”, besluit Vanheusden. “Kwaliteit gaat daarbij boven kwantiteit. Al is het wel fijn om te zien hoe de aanvragen al binnenstromen en verschillende partijen ons platform alvast een warm hart toedragen als toekomstig investeerder.”
(Potentiële) horeca-ondernemers kunnen een financieringsaanvraag indienen via de website van Horeca Crowdfunding België (www.horecacrowdfunding.be).