Crowdfunding versus crowdlending

Finance

Crowdfunding of crowdlending: wat is het verschil? Waar heeft mijn onderneming het meeste baat bij? Hoe werken crowdfunding en crowdlending? De belangrijkste troeven van deze vormen van crowdfinanciering op een rij.

Wat is het?

Hoe werkt een crowdlending?

Hoe werkt een crowdfunding?

Welke optie kies je?

Wat zijn de belangrijkste troeven van crowdfinanciering?

Wat is het?

Crowdfunding en crowdlending zijn leningen die online ontstaan door een bijdrage van veel kleine investeerders (de zogenaamde ‘crowd’). Elk van deze investeerders betaalt een klein stukje van het gevraagde bedrag uit. Op deze manier kunnen afzonderlijke individuen met kleine bedragen investeren. Dat kan reeds vanaf €10.

Crowdlending platformen zijn websites die de interactie tussen leners en investeerders verzorgen. Via deze platformen kan je veilig en eenvoudig investeren. Zij regelen alle administratie en betalingen. Het platform is zoals een online marktplaats voor leningen.

De termen crowdfunding en crowdlending worden vaak door elkaar gebruikt. Wanneer het gaat over leningen die met rente worden terugbetaald, gaat het over crowdlending (ook wel crowdfinanciering). Crowdfunding houdt dan weer in dat je in plaats van rente een stukje eigendom krijgt van het bedrijf. Dat kan ook een nieuw product zijn dat het bedrijf, waarin je investeert, wilt ontwikkelen. Het zijn dus geen synoniemen van elkaar.

Hoe werkt een crowdlending?

Een groep beleggers geeft een lening aan een projecteigenaar. Dat gebeurt zoals reeds vermeld via een online platform. De drie belangrijkste spelers zijn: de projecteigenaar, het crowdfunding platform en de crowd van investeerders. Je volgt enkele stappen.

#1 Platform

Er bestaan verschillende platformen. Ieder platform heeft zijn eigen voorwaarden, specialiteiten en kosten. De keuze is aan de projecteigenaar.

#2 Screening

Natuurlijk laat het platform niet ieder project toe. Het screent de ondernemer en de onderneming op bepaalde voorwaarden, waaronder:

  • financiële gezondheid;
  • terugbetalingscapaciteit;
  • falingsrisico’s;
  • ondernemerscapaciteiten;
  • ondernemerservaring.

De projecteigenaar moet alle nodige documenten voorbereiden en aanleveren. Hieronder begrijpen we: het businessplan, het financieel plan, de historische cijfers, enzovoort.

#3 Investeringsdossier

Is de screening positief, dan moet de projecteigenaar in samenspraak met het platform het investeringsdossier opmaken. Hierin inbegrepen:

  • de vastlegging van het minimaal en maximaal doelbedrag;
  • de bepaling van de voorwaarden van de lening;
  • de uitschrijving van een aantrekkelijke pitch over het project en -eigenaar;
  • de voorbereiding van multimedia, zoals: video’s en foto’s;
  • het opmaken van verplichte juridische documenten, zoals: informatienota’s.

#4 Publicatie

Hierna wordt het volledige dossier gepubliceerd op het platform. Zo kunnen potentiële investeerders alle informatie bekijken. De investeerders analyseren zélf de risico’s door de beschikbare documenten rustig door te nemen.

#5 Marketing

Alle marketingkanalen worden ingezet om investeerders warm te maken.

Voorbeelden:

  • social media;
  • persartikels;
  • advertenties;
  • nieuwsbrieven;
  • flyers & affiches.

#6 Investeringen

Investeerders krijgen tijdens een vastgelegde periode, van zo’n twee maand, de kans om in te schrijven op de aangeboden leningen. Potentiële beleggers kunnen via het platform hun lening online rondmaken. Ze maken een account aan en verifiëren hun identiteit met een ID-kaart. Als alle voorwaarden aanvaard zijn, kan hij meteen online betalen.

Hierna zal de potentiële belegger worden opgevolgd door de projecteigenaar en het platform. Op deze manier worden alle vragen van de belegger duidelijk beantwoord.

#7 Uitbetaling

Als de investeringsperiode op zijn einde komt, wordt gekeken of het minimale doelbedrag van het project behaald is. Hier geldt meestal het all-or-nothing-principe: werd het minimale bedrag niet behaald, krijgen beleggers hun geld terug. Wanneer het bedrag wél werd behaald, maakt het platform het bedrag over aan de projecteigenaar.

#8 Leningsdocumenten

Bij een succesvolle lening worden nadien alle documenten die nodig zijn opgemaakt.

Voorbeelden:

  • leningsovereenkomsten;
  • contracten;
  • attesten;
  • aflossingstabellen.

De belegger kan deze documenten terugvinden in zijn/haar dashboard van het platform.

#9 Terugbetaling

Na goede afloop van de crowdlendingscampagne komt de projecteigenaar zijn of haar belofte na door de belegger terug te betalen, inclusief rente.

Welke optie kies je?

Om de juiste keuze te kunnen maken, is het belangrijk dat je weet wat jouw noden zijn en welke optie daar het beste bij past. Wanneer je kiest voor crowdfunding, zal je heel wat marketing rondom je project moeten doen. Enerzijds laat dat toe om de perceptie van het project te testen alvorens het gecreëerd wordt. Anderzijds ga je heel wat inspanningen moeten leveren en is het succes van je campagne niet gegarandeerd. Kies je toch voor crowdlending, dan zal je erg weinig promotie moeten doen en de tijdsduur is korter.

Wat zijn de belangrijkste troeven van crowdfinanciering?

Relatie met de investeerder

Tot een van de belangrijkste troeven van crowdfinanciering behoort het gegeven dat er een goede relatie ontstaat met de investeerder. Indirect leidt dat tot een betere relatie met jouw klanten, aangezien jouw investeerders vaak jouw klanten zijn.

Inzicht in het marktpotentieel

Een andere belangrijke troef is dat je er inzicht in het marktpotentieel door verkrijgt. Omdat je als ondernemer direct in contact treedt met je klanten, krijg je veel informatie over je afzetmarkt. We spreken ook wel over: marktonderzoek avant la lettre.

Gunstige additionele financiering

Het grootste voordeel van crowdfinanciering is dat de bank vaak bereid is om additionele financiering te versterken tegen gunstigere voorwaarden, wanneer er (risicodragend) kapitaal is binnengehaald. Een aanvullende bankfinanciering kan erg aantrekkelijk zijn.

Heb je extra geld nodig voor je onderneming? De microkredieten die KMOinsider-partner Card Advance aanbiedt helpen je bedrijf groeien. Vraag advies bij hen op.

Lees ook:

Als start-up met een sterke elevator pitch naar investeerders

Bron:

Crowdfunding en crowdlending

Crowdlending voor ondernemers en investeerders

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials