Belgische bedrijven missen kansen op de internationale overnamemarkt

Finance

Marktlink-Monitor: “53 procent van de Belgische bedrijfsleiders verkopen onderneming liefst in eigen land”

Ondernemers in België geven bij overnames sterk de voorkeur aan binnenlandse partijen. Dit terwijl 61 procent het afgelopen jaar heeft overwogen om hun bedrijf aan een buitenlandse partij te verkopen. Uit de Marktlink Monitor blijkt namelijk dat 53 procent van de Belgische bedrijfsleiders bij voorkeur aan een Belgische partij verkoopt. Slechts 16 procent zou een buitenlandse koper verkiezen. Verschillende factoren zouden deze voorkeur kunnen verklaren: de vertrouwdheid met de Belgische markt en de bezorgdheid over cultuurverschillen en taalbarrières. Maar ook de vrees voor juridische en administratieve complexiteit is een mogelijke verklaring.

“Het ontbreken van kennis over buitenlandse markten kan bedrijven ervan weerhouden om internationale kopers te overwegen. Dit leidt echter tot gemiste kansen,” spreekt Steven Meuldermans, managing partner van Marktlink België, uit ervaring. “Terwijl de voorkeur vaak naar Belgische partijen uitgaat, biedt een bredere, internationale blik juist voordelen. België wordt door buitenlandse kopers namelijk vaak gezien als een strategische poort naar andere Europese markten. Vlaanderen fungeert als een verbinding met Nederland, terwijl Wallonië nauw aansluit bij Frankrijk. De overzichtelijke omvang en meertaligheid van de Belgische markt maken het bovendien aantrekkelijk als een opstap naar verdere expansie in Europa.”


Ondanks deze voordelen ziet 74 procent van de Belgische ondernemers nog voldoende groeipotentieel in eigen land. Daardoor blijft bij eventuele overnames de focus sterk op binnenlandse partners liggen. Zo’n 56 procent kiest bij eigen overnameplannen nog steeds liever een Belgische partij. Dit ondanks het feit dat 81 procent van de ondervraagde ondernemers het afgelopen jaar heeft overwogen om buiten de grenzen te kijken. “In een klein land als België moeten ondernemers echter vroeg of laat hun blik verruimen, vooral in sectoren waar de markt lokaal verzadigd is en internationale schaalvergroting een logische volgende stap zou kunnen zijn”, is Steven Meuldermans overtuigd.

Marktlink, dat jaarlijks ongeveer twintig grensoverschrijdende deals begeleidt en actief is in zeven Europese landen, heeft uitgebreide ervaring met het soepel laten verlopen van grensoverschrijdende transacties. “Met ons netwerk en onze internationale expertise kunnen wij bedrijven de begeleiding bieden die nodig is om buitenlandse interesse veilig te verkennen en optimaal te benutten,” legt Meuldermans uit. Marktlink adviseert ondernemers om buitenlandse interesse ten minste te overwegen en zich professioneel te laten begeleiden om het maximale uit een overname te halen.

Met de juiste begeleiding kunnen Belgische bedrijven, zowel bij verkoop als bij eigen acquisities, voordeel halen uit de kansen in het buitenland. Nederland is door de nabijheid en de gedeelde taal vaak een eerste logische stap voor Vlaamse bedrijven, maar ook elders in Europa liggen interessante mogelijkheden voor Belgische ondernemers die hun groei willen versnellen of hun waarde willen maximaliseren.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials