Ziet onze werkplek er anders uit dan voor corona?

Facility

Hybride werken is een blijver. Terwijl voor corona nog een derde van de werknemers wel eens van thuis uit werkte, doet vandaag iets meer dan de helft dit. Veel bedrijven pasten hun kantoor dan ook aan de nieuwe realiteit. Uit een onderzoek van Protime bij 1.000 Vlaamse werknemers blijkt dat ruim 1 op de 6 werknemers terugkeerden naar een nieuw ingericht kantoor.

“Na de pandemie kregen veel kantoren een andere functie waarbij interactie centraal staat. Voor bijna de helft van de werknemers is het hoofdkantoor vandaag meer dan ooit een plek om elkaar te ontmoeten. Bedrijven die een Great Place to Work willen zijn, hebben er dan ook baat bij om de look & feel van hun kantoor aan te passen aan deze nieuwe realiteit,” zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime.

Peter s’ Jongers van ProTime in Aartselaar
Peter s’ Jongers van ProTime in Aartselaar (foto @Wim Kempenaers)


Hoe is het kantoor veranderd in vergelijking met voor corona?

  1. Minder werkplekken

Meer thuiswerk betekent dat er minder werkplekken nodig zijn op kantoor. Bij bijna een derde van de werknemers (32%) bij wie het kantoor werd heringericht, zijn er minder plaatsen op kantoor. Bij 1 op de 6 van alle werknemers (16,5%) werd sinds corona ook een werkplekreservatie ingevoerd. Daar moet je je vooraf aanmelden om er zeker van te zijn dat je die dag een bureau hebt.

2. Huiselijker en gezelliger

Tijdens de pandemie zijn we gewoon geraakt aan de huiselijke, gezellige en knusse inrichting van onze thuiswerkplek. Om hun werknemers opnieuw naar kantoor te lokken, werd in veel gevallen een meer huiselijke sfeer gecreëerd. Bij wie het kantoor werd aangepakt, werd dit ‘leuker ingericht’ (21%) met meer planten (16%). Ook kwamen er meer zithoekjes (17%) zodat mensen niet meer de hele dag van op één plek moeten werken.

3. Meer vergaderruimtes

Het kantoor werd meer dan ooit een plek om collega’s te ontmoeten, te brainstormen en om inspiratie op te doen. Bij één op de zeven werknemers (14%) van wie het kantoor een make-over kreeg, kwamen er meer ruimtes bij om te vergaderen of elkaar te ontmoeten.

“De toekomst van het kantoor is hybride. Aan sommige taken kan je nu eenmaal meer geconcentreerd thuis werken, terwijl je voor andere dan weer beter naar kantoor komt,” aldus Peter s’Jongers. “Vorig jaar nam Protime haar intrek in een nieuw hoofdkantoor dat kan wedijveren met het comfort van de thuiswerkplek. Onze locatie baadt in een huiselijke sfeer, met veel licht, planten, gezellige koffiehoekjes, een fitnessruimte, een yoga-corner, ruime douches en kleedkamers, een game room, een café, phone booths, verschillende terrassen, vergaderruimtes, ...”

De functie van het kantoor is veranderd

Voor Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, is het belangrijk dat bedrijven en hun mensen een gesprek aangaan over welke taken best op kantoor gebeuren en welke best thuis.

“Sinds de pandemie staan velen er niet meer voor te springen om dagelijks de verplaatsing te maken naar het werk met alle fileleed dat daarbij vaak komt kijken. Ze willen de meerwaarde inzien van werken op kantoor, zowel voor henzelf als voor hun bedrijf. Ook bedrijven hebben de voordelen ingezien van het hybride werken. De kantoorruimte blijft duur en het landschapskantoor heeft zijn beste tijd gehad. Daarom gaan ze nadenken over het nut van kantoorruimte en over hoe ze deze willen invullen. Het kantoor zal er dus anders gaan uitzien omdat het voor zowel werknemers als bedrijven andere noden en behoeften moet vervullen.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials