Raamdecoratie Qurtinz zet uniek, succesvol businessconcept in de markt

Facility

Steven Haneca en Geert Raemaekers, zaakvoerders van Qurtinz raamdecoratie, zijn studievrienden die elkaar na enkele omzwervingen gevonden hebben als zakenpartners. Die omzwervingen zijn belangrijk geweest voor het succesvolle businessmodel dat ze voor Qurtinz, lid van TWS Projects (Ondernemers met een hart), hebben opgezet…

Raamdecoratie verdelen via uniek concept

Geert Raemaekers studeerde pol & soc en kwam daarna eerder toevallig in de confectie terecht. Voor de exportactiviteiten van zijn bedrijf was hij vaak aan de slag in de Verenigde Staten. Daar zag hij dat men voor producten als raamdecoratie steeds vaker aan huis komt in plaats van mensen naar de winkels te lokken. Ook online advertising was in de VS al goed ingeburgerd. Steven Haneca werkte 15 jaar voor grote (internationale) verzekeraars en volgde ondertussen enkele Vlerick opleidingen waaronder strategische marketing.

Met hun complementaire expertise vonden Geert en Steven elkaar en was de strategie voor Qurtinz geboren.


Origineel showroom-aan-huis concept

Qurtinz werd 13 jaar geleden opgericht en biedt topkwaliteit raamdecoratie op maat aan.

Steven Haneca: “Van in het begin zijn we afgestapt van het traditionele winkelconcept. Om verschillende redenen vinden wij het praktischer om bij de klant ter plaatse te komen en advies te verstrekken. Je kan meteen zien wat er technisch mogelijk is en kleuren hebben een andere perceptie in een showroom, onder kunstlicht, dan bij je thuis, ingepast in de omgevingskleuren. De oververzadiging van bepaalde kleurtinten die over of onder aanwezig zijn, doet je bepaalde tinten in stoffen of materialen op een andere manier percipiëren.”


Onmiddellijk correcte offerte

Steven Haneca vertelt verder dat het met het showroom-aan-huis werken heel efficiënt werken is: “We kunnen in één bezoek een behoefteanalyse uitvoeren, om die vervolgens invulling te geven met producten, stoffen en materialen. Meteen kunnen we goed opmeten en ter plaatse een correcte offerte opmaken. Uiteraard is ons bezoek altijd volledig gratis en vrijblijvend ook als er geen bestelling volgt.”

Op deze manier kan Qurtinz zijn adviseurs zeer functioneel inzetten en de overheadkosten laag houden: “We dienen weliswaar rekening te houden met de verplaatsingen van A naar B, maar hoe groter we worden, hoe meer adviseurs we in dienst hebben, hoe kleiner de geografische regio’s worden, hoe minder tijd er verloren wordt voor de verplaatsingen.”

Raamdecoratie bekijken in Inspiration Houses

Toch besloten Geert en Steven om ook fysieke vestigingen te openen, de Inspiration Houses. Er zijn er in Roeselare, Gent en Antwerpen. Dit jaar komt daar Leuven bij en in 2023 wil Qurtinz ook een Inspiration House openen in Genk of Hasselt.

“Of de Inspiration Houses niet contradictorisch klinken gelet op ons aanvankelijk businessmodel? Van in het begin zet Qurtinz zwaar in op online advertising. We merkten dat vooral mensen uit de regio van onze hoofdzetel doorklikten op een online advertentie. Dat deed ons besluiten om ook geografisch offline aanwezig te zijn. Het verhoogt onze credibiliteit.”

En de Inspiration Houses zijn niet te vergelijken met een traditionele winkel. Ze zijn een halve dag per week open, of toegankelijk na afspraak. Tijdens die halve dag kunnen de adviseurs meteen hun administratie verwerken. De vestigingen zijn niet ingericht als een winkel, maar als een thuisomgeving, waar je inspiratie kan opdoen. Ook handig wanneer je nog aan het (ver)bouwen bent. Op basis van de plannen kan je er al naar je budgettering laten kijken en nagaan of er bij het bouwen met iets rekening moet gehouden worden, bijvoorbeeld bekabeling voor motorisatie of domotica.


Pandemie speelt in de kaart

De pandemie heeft het showroom aan huis concept van Qurtinz in de kaart gespeeld: “Maar ook daarvoor merkten we dat ons concept aanslaat. De werkwijze is ook voor de klant efficiënter. Hij moet zich niet verplaatsen en thuis wachten is aangenamer dan in een winkel.”

Qurtinz houdt er ook aan om met een gelimiteerd aantal leveranciers te werken, waar Steven en Geert rechtstreeks contact mee hebben, zonder tussenkomst van distributeurs. Producttechnisch en operationeel hebben ze zo een flinke vinger in de pap. De raamdecoratie wordt geïnstalleerd door eigen installatieteams.

“Onze doelstelling is om een belangrijke referentie te worden op de Vlaamse markt als het gaat om kwalitatieve raamdecoratie. We plannen om over de taalgrens te gaan, maar daarvoor willen we graag adviseurs die Frans native speaker zijn”, besluit Steven Haneca. Wordt vervolgd.

Het krachtige netwerk van TWS Projects

TWS Projects realiseert lokale en nationale maatschappelijk verantwoorde projecten vanuit de kracht van het ondernemerschap, met een directe return voor bedrijven. Schuilt er in jou ook een ambitieuze MVO-ondernemer?

Schuilt er in jou ook een ambitieuze MVO-ondernemer? Word net als Qurtinz lid van TWS Projects!

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials