Pandava: ten strijde voor duurzaamheid

Facility

Onze wereld wordt steeds digitaler. Invullijsten maakten plaats voor excelsheets, vergaderingen werden virtuele meetings en een handtekening werd vervangen door gezichtsherkenning. De komst van Covid-19 trapte hierbij nog extra op het gaspedaal. Het model van het kantoorwezen zoals we dat de afgelopen decennia kenden, zal nooit meer hetzelfde zijn. Wat betekent deze (r)evolutie voor een bedrijf gespecialiseerd in kantoormaterialen? We vroegen het Stefan Loones, gedelegeerd bestuurder van Pandava.

“Pandava was al van bij de oprichting een pionier in de branche. We legden van in het prille begin de klemtoon op duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Dat klinkt anno 2021 heel trendy, maar in 1978 was dat behoorlijk uniek. Deze missie is voor ons geen snackable tagline, het is ons DNA. Zelfs in onze naam zitten deze kernwaarden vervat: de Pandava waren volgens een Oud-Indische legende 5 zonen van Pandu, die ten strijde trokken voor een betere wereld. Eerlijkheid, ethiek, duurzaamheid en persoonlijkheid, daar staan we voor.”

“Duurzaam ondernemen is nog steeds ons streefdoel: op een bewuste manier onze steen bijdragen aan ecologie. Zo waren we de eerste Belgische drukkerij die aan de slag ging met gerecycleerd papier. Naderhand breidden we dat uit met doordachte keuzes binnen ons aanbod, waarbij milieuvriendelijkheid en kwaliteit prioriteit krijgen. We lanceerden ook zelf een gamma ecologisch verantwoorde producten met de Eco-Logic-lijn, een uitgebreid assortiment gerecycleerde papierwaren. Het is ons streefdoel om ons aanbod voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren. We zoeken stelselmatig naar ecologische alternatieven voor dagelijkse gebruiksartikelen, van balpennen tot reinigingsproducten.”

Radicale verschuivingen

“Tot enkele maanden geleden pakten we onder ons logo uit met de slogan “vanaf €39 besteld, gratis binnen de 24u geleverd” - wat we nog steeds met trots elke dag waarmaken. Toch pasten we recent deze subheader aan naar “zoveel meer te ontdekken”, net omdat we een tendens aanvoelen.

Hoe we omgaan met kantoormateriaal is drastisch veranderd. Bij mijn opstart hier in 1990 verkochten we massaal veel producten: balpennen, insteekhoesjes, ringmappen. Met paletten werden ze voortdurend besteld en weer verstuurd. Die tijd is natuurlijk voorbij. Als we even kijken naar alleen al de levensloop van een factuur zien we al hoe onze dagdagelijkse bezigheden compleet anders verlopen.
Doordat het volledige proces nu digitaal gebeurt, hoeft de factuur niet afgedrukt te worden. Geen inkt, geen printer, geen papier meer. Maar ook geen envelop, geen brievenopener, geen stempel, geen perforator, geen klasseermap meer.
En dit is slechts de impact op een eenvoudige factuur, terwijl onze volledige handel en wandel dezelfde transformatie onderging. Zo zien we een gigantische verschuiving van het tastbare naar het virtuele, wat natuurlijk een enorm verschil maakt in het koopgedrag van ons cliënteel.”

Over kwantiteit en kwaliteit

“Bedrijven zijn véél meer geneigd om te investeren in minder, maar wel luxueuzere producten.”

De bulkproducten van toen en de enorme afname ervan zijn verleden tijd. Is de kantoormarkt dan ten dode opgeschreven? “Toch niet. We halen nog steeds mooie cijfers, al gaan de hoeveelheden wel achteruit. Tezelfdertijd zien we een verschuiving die ook op vlak van duurzaamheid de moeite is: bedrijven zijn véél meer geneigd om te investeren in minder, maar luxueuzere producten. Wanneer je in plaats van 1.000 balpennen er nog maar 10 aankoopt, wil je immers dat die heerlijk aanvoelen en draag je daar zorg voor. Dat mag dan best een chiquer exemplaar zijn. Doordat de volumes lager liggen, is er bereidheid om er meer aan te besteden.”

Minder in kwantiteit dus, maar méér in kwaliteit. “Dat kunnen wij bij Pandava enkel toejuichen én het sluit prachtig aan bij onze nieuwe slogan. Er IS immers zoveel meer te ontdekken en ons aanbod blijft onverminderd uitbreiden.
Ondanks het feit dat we absoluut de voorkeur geven aan groene producten, kunnen we met enkel die verkoop helaas niet overleven. Daarop hebben we handig ingespeeld door het aanbod te verruimen. Door het opdrijven van de andere volumes, merken we ook een stijging in de vraag naar ecologische artikelen. Die tendens is al vele jaren voelbaar, maar nu we de laatste jaren alle extremen op vlak van klimaat snel op elkaar zien volgen en we een verpletterend VN-rapport te zien kregen, voelen we echt die beweging.

De bewustwording van onze ecologische voetafdruk en ons verspilgedrag worden steeds meer opgepikt door grote beslissingsnemers. Waar bedrijven vroeger nog wel eens op de groene kar sprongen ten bate van hun imago, maken ze nu bewuste keuzes uit noodzaak én overtuiging. We zijn blij te merken dat ons pionierschap langzaam maar zeker de nodige vruchten afwerpt.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials