Nieuwe regels voor de kwaliteit binnenlucht in werklokalen
Waar vroeger de nadruk lag op 'voldoende verse lucht', ligt nu de nadruk op 'een goed binnenklimaat'. Sinds 1 januari 2020 bestaan er nieuwe regels omtrent de kwaliteit van de binnenlucht in werklokalen, meer bepaald omtrent de maximale CO2-concentraties en het minimaal ventilatiedebiet.
Risicoanalyse als basis
Onderdeel van deze nieuwe regels voor de kwaliteit van de binnenlucht in werklokalen is een risico-analyse door de werkgever. De werkgever moet deze risicoanalyse uitvoeren om een goed binnenklimaat te kunnen verzekeren. Dit gebeurt door visuele inspecties, controle van installaties en documenten, en de medewerking van werknemers. De werkgever moet in deze risicoanalyse rekening houden met het debiet van de aangevoerde lucht en de mogelijke bronnen van verontreiniging, waarvan we hieronder enkele voorbeelden geven.
- De aanwezigheid en de fysieke activiteit van personen;
- de in de werklokalen aanwezige producten en materialen (voorbeeld: planten en meubilair);
- onderhoud, herstel en reiniging van arbeidsplaatsen;
- kwaliteit van de aangevoerde lucht als gevolg van infiltratie en ventilatie, verontreiniging en werking van het ventilatie-, luchtbehandelings- en verwarmingssysteem.
Nodige maatregelen voor luchtkwaliteit
CO2-concentratie in kantoorruimtes
De werkgever moet de nodige technische en/of organisatorische maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de CO2-concentratie lager is dan 900 ppm (parts per million) of dat een minimum ventilatiedebiet van 40 m³ (kubieke meter) per aanwezige persoon wordt gerespecteerd. Het is belangrijk om hierop in te zetten, omdat je in zulke ruimtes vaak met heel wat mensen samenzit. Heel wat mensen, die voor hun activiteiten en bewegingen zuurstof nodig hebben, waarna ze koolstofdioxide (CO2) uitademen. De aanwezigheid van teveel CO2 in de lucht, is nefast voor de werknemers. Het verdringt namelijk de zuurstofopname in ons lichaam, wat niet wenselijk is.
Gebouwde, verbouwde of gerenoveerde kantoren
Bouwaanvraag na 1 januari 2020
Wanneer het gaat over gebouwde, verbouwde of gerenoveerde kantoren met een bouwaanvraag na 1 januari 2020, dan neemt de werkgever de nodige technische en/of organisatorische maatregelen om te voldoen aan de reeds genoemde eisen. Als het niet mogelijk is om hieraan te voldoen, dan stelt hij een actieplan op. Dat doet hij in overleg met de bevoegde preventieadviseur en met het comité, waarin de nodige technische en/of organisatorische maatregelen op korte, middellange en lange termijn worden vastgesteld. Voorts stelt hij een tijdspad op voor de implementatie van deze maatregelen, om ervoor te zorgen dat de binnenluchtkwaliteit wordt verbeterd. Bedoeling is hierbij dat binnen afzienbare termijn kan worden voldaan aan de eisen.
Bronnen:
Nieuwe regels voor de kwaliteit van de binnenlucht in werklokalen.
Nieuwe regels voor de kwaliteit van de binnenlucht in werklokalen.
Lees meer: