Akoestiek op kantoor

Creëer een aangename akoestische omgeving, overal in je kantoor

Heel wat moderne werkplekken hebben de vorm van een open landschapskantoor. Je werknemers zitten daarbij in een grote ruimte die de samenwerking, communicatie en creativiteit bevordert. Zo’n open werkplek zorgt vaak voor het nodige rumoer, wat het moeilijk maakt voor werknemers om geconcentreerd te werken aan complexe taken. Een slimme inrichting van je kantoor, met oog voor de diverse noden van je werknemers én hun akoestisch comfort, betekent winst voor iedereen. De specialisten van Kinnarps zetten je op weg!

Achtergrondgeluid en conversaties

In elk kantoor is wel achtergrondgeluid: het gezoem van de ventilatie, de printer, de koffiemachine, voetstappen, een deur die open- en dichtgaat … Dat achtergrondgeluid is niet echt problematisch: “Ons gehoor heeft zich al 50.000 jaar niet ontwikkeld. De natuur blijft het referentiepunt van het gehoor en de natuur is nooit stil. Een volledig stille omgeving kan voor veel mensen zelfs belastend zijn,” vertelt Pontus Thorsson, expert in akoestiek. Een groter probleem zijn collega’s rondom ons die gesprekken voeren – of ze nu over het werk gaan of niet. Ons brein filtert achtergrondgeluiden en besteedt er geen aandacht aan. Maar wanneer we iemand horen praten, zal ons brein die conversatie proberen te volgen. “De mens doet het goed als soort dankzij onze goed ontwikkelde taal en ons vermogen om samen te werken. Het nadeel is dat we zijn geprogrammeerd om naar elkaar te luisteren. Zodra we iemand horen praten, proberen onze hersenen te horen en begrijpen wat er wordt gezegd,” legt Pontus Thorsson uit.

Productiviteitsverlies door gesprekken op kantoor

Elke mens is verschillend, maar niemand is volledig immuun voor conversaties. Wanneer we collega’s horen praten, worden we dus vroeg of laat afgeleid van de taken waarmee we bezig waren. Zeker werk dat veel concentratie vergt, wordt dan heel moeilijk om nog uit te voeren. Elke keer dat je afgeleid wordt, kost het je 10 tot 15 minuten om weer geconcentreerd aan de slag te gaan. 30% van de werknemers in open kantoren klaagt over geluidshinder. Dat betekent dat een onaangepaste akoestische omgeving heel wat productiviteitsverlies en verborgen kosten met zich meebrengt voor je onderneming.

Ruimtes voor elke activiteit

Gelukkig kun je dit probleem voorkomen door je kantoorruimte slim in te richten, met specifieke ruimtes voor elk type taak die er in je bedrijf wordt uitgevoerd. Denk aan bijvoorbeeld:

  • Open ruimtes voor overleg, creatieve brainstorms en samenwerking
  • Afgesloten vergaderruimtes
  • Ruimtes om te telefoneren
  • Stille ruimtes om werk uit te voeren dat bijzondere concentratie vraagt

Quick wins: Geluidsabsorberende wanden en materialen

Het is niet altijd meteen mogelijk om zulke ruimtes te creëren. Je kunt de akoestiek in je open kantoor ook verbeteren door te werken met geluidsabsorberende materialen, schermen en scheidingswanden. Die zorgen ervoor dat het geluid niet op grote oppervlakken weerkaatst en zich verder verspreidt door de ruimte. Zo demp je op een eenvoudige manier het geluid. Je creëert als het ware een ruimte voor gefocust werken binnen de grotere ruimte. Welke mogelijkheden zijn er?

  • Akoestische panelen op het plafond: Het plafond is de grootste oppervlakte waarop geluid weerkaatst. Door geluidsabsorberende panelen over het gehele plafond te bevestigen, demp je het rumoer aanzienlijk.
  • Geluidsabsorbeerders aan je wanden: net als het plafond vormen de wanden een grote oppervlakte die geluid reflecteert.
  • Schotten tussen bureaus: door dempers tussen verschillende tafels te plaatsen, creëer je een kleine, geluidsarme ruimte. Afhankelijk van de hoogte van het paneel, behoud je het open ruimtegevoel.
  • Boekenkasten met mappen en boeken zijn een functionele manier om de grote, open ruimte te verdelen, maar helpen ook geluiden dempen.
  • Gordijnen en tapijten maken de omgeving aangenamer, zowel op visueel als akoestisch vlak. Ze helpen namelijk het geluid dempen.

Een kantoor creëren waar het aangenaam werken is? Waar je werknemers comfortabel, ergonomisch en productief aan de slag kunnen? De specialisten van Kinnarps helpen je een werkplek te maken die helemaal op maat van jouw bedrijf is! Stel je vraag meteen via het formulier heronder!

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Kinnarps BeLux

Meer weten?

Kinnarps

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Kinnarps BeLux

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials