Hotelschoonmaak kan je leren… aan de Group-f Hospitality Academy

Naast de schoonmaak van kantoren, bedrijven en instellingen, verzekert Group-f ook een professionele hotelschoonmaak. Een vakgebied dat een specifieke vakkennis vereist. Alle kandidaat hotelschoonmaak medewerkers starten eerst met een opleidingstraject aan de Group-f Hospitality Academy. Gedurende dit traject leren de medewerkers, zowel theoretisch als praktisch, de kneepjes van het vak kennen. Stefanie van Steenlandt (verantwoordelijke Quality & Education) stelt ons haar ‘kindje’ voor.

Hotelgasten willen elke dag kraaknette kamers en gemeenschappelijke ruimten aantreffen. Group-f heeft de teams in huis om dit in jouw etablissement waar te maken. Onze medewerkers krijgen een opleiding in hotelschoonmaak aan de Group-f Hospitality Academy. De focus ligt op de kernwaarden van de organisatie: gastvrijheid, kwaliteit en beleving.

De theorie en praktijk van hotelschoonmaak

De Group-f Hospitality Academy is geen klassieke school met een gebouw en eigen leslokalen. De opleiding vindt plaats in een echt hotel en neemt twee weken in beslag. “Wie bij ons solliciteert als hotelschoonmaak medewerker, doorloopt hoe dan ook eerst dit programma,” vertelt Stefanie. “Het omvat om te beginnen een verwelkoming en voorstelling van Group-f. In het theoretische luik brengen we de kennis bij over de juiste schoonmaakproducten en schoonmaaktechnieken. Hoe begin je aan de schoonmaak van een hotelkamer, hoe pak je dit op de slimste manier aan en werk je alles binnen de opgegeven tijd af…? Vervolgens toetsen we de kennis aan de praktijk. Na een demo door de trainster gaan de deelnemers aan de slag in reële omstandigheden.”


Een massa praktijkervaring

Een medewerkster met heel wat jaren ervaring bij Group-f Cleaning & Hospitality verzorgt de lessen. Ze groeide intern door van hotelschoonmaak medewerker tot supervisor en uiteindelijk leidinggevende. Zij is niet alleen goed thuis in hotelschoonmaak, maar weet eveneens alles over de procedures, het opstarten en afsluiten van een werkdag enz. Ook praktische afspraken komen aan bod. “Bij dit werk speelt ook de menselijke factor een belangrijke rol. Hotelgasten spreken de medewerkers wel eens aan, vragen informatie, sommigen vergaten hun sleutel... Dan is het goed om te weten hoe je met dit soort situaties omgaat.” De trainster evalueert de deelnemers op dagelijkse basis en geeft feedback en advies. Na afloop van de veertien dagen overhandigt ze hen een eindrapport en diploma.

Meer regionale spreiding

De eerste pilootversie focust zich op de regio Brussel en gebeurt in samenwerking met het Pullman Brussels Centre Midi Hotel. Dat hotel is al jaren een trouwe klant van Group-f Cleaning & Hospitality. Het is ook makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Ondertussen zijn de eerste hotelschoonmaakmedewerkers klaargestoomd en aan de slag bij één van onze klanten. “We kunnen dit eerste pilootproject dan ook geslaagd noemen. Daarom bekijken we momenteel de mogelijkheden om de Group-f Hospitality Academy te spreiden over verschillende regionale locaties. Vanaf januari 2023 starten we tevens een herscholingsprogramma van een week. Mensen die nog problemen ondervinden in de praktijk, kunnen hun kennis dan nog eens opfrissen.” Hoewel de deelnemers centraal staan in dit verhaal, plukken vooral de hotelmanagers de vruchten van de Group-f Hospitality Academy. In de vorm van gedreven en gastvrije medewerkers die steeds instaan voor een kwalitatieve en continue dienstverlening.

Op zoek naar professionals in Cleaning & Hospitality voor je hotelschoonmaak? Of heb je interesse in de andere diensten van Group-f (Cleaning & Facility, Aviation, Rental, Dienstencheques)? Neem vrijblijvend contact op of vul het formulier hieronder in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Group-f Cleaning & Facility

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Group-f Cleaning & Facility

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials