GROUP-F VERTAALT HOSPITALITYEXPERTISE NAAR CLEANING & FACILITY
Frank Erkens, directeur Cleaning & Facility bij Group-f, kan terugblikken op 34 jaar ervaring in de sector, hoofdzakelijk bij multinationale organisaties. Toch was hij aangenaam verrast door de hoogstaande softwareapplicaties en de kwaliteit van de opleidingen bij het familiebedrijf.
De voorbije jaren – en zeker sinds de pandemie – is het belang van schoonmaak en facilitaire dienstverlening voor de kmo’s fel toegenomen. “Mensen werken vaker van thuis uit en werkgevers zoeken manieren om de werkplek aangenamer te maken,” vertelt Frank hierover. “Het optimaal beheren en inrichten van de ruimte is vandaag bijna een job op zich. Bij Group-f hebben we de ervaring in huis om mee te denken met de kmo-bedrijfsleider en hem daarin te adviseren en begeleiden.”
Flexibele organisatie
Group-f is ook actief in de dienstencheques en de rental van hoogwerkers (op vrachtwagen) en zal in 2023 een omzet realiseren van 75 miljoen met 2.500 medewerkers.
Het schoonmaken van kantoren, productieruimtes en showrooms vormt de corebusiness van de divisie Group-f Cleaning & Facility. Ook hier ligt de focus vandaag anders. Individuele bureaus maken plaats voor flexplekken, waar elke dag iemand anders aan de slag gaat. “Die plek moet dus ook elke dag feilloos schoongemaakt worden. De steeds wisselende bezetting van de kantoren door het telewerken, vergt een bijzonder grote flexibiliteit en efficiëntie van onze organisatie, om het budget binnen de perken te houden. Dit is slechts één van de aspecten waarbij onze schoonmaakteams de vruchten plukken van de kruisbestuiving met de andere activiteiten van Group-f.”
Van hotelservice tot kmo-schoonmaak
Group-f Cleaning & Facility is heel ervaren in het schoonmaken van hotels, vakantieparken en zelfs vliegtuigen. Drie activiteiten, waarbij je vaak pas op het laatste moment op de hoogte bent van de workload. Die hangt namelijk af van het aantal gasten die uitchecken of het aantal vliegtuigen dat landt. Daarop moet je snel en efficiënt de nodige teams ter plaatse krijgen en opstarten. “Onze onderneming ontwikkelde zich in het moeilijkste marksegment, de hospitality. Door die onvoorspelbaarheid, maar ook omwille van de hoge kwaliteitsvereisten. Wanneer een klant zijn hotelkamer niet netjes aantreft, is de uitbater het vertrouwen in zijn schoonmaakpartner kwijt. Group-f ent zijn hospitality-aanpak en soft wareapplicaties op de schoonmaak van kantoren, met dezelfde zin voor flexibiliteit en professionaliteit,” aldus Frank.
Opleiding en milieu
Die ambitie kan Group-f Cleaning & Facility enkel waarmaken door sterk in te zetten op training en opleiding. Theorie én praktijk, poetstechnieken én omgangsvormen met de klant komen aan bod. “Wanneer je die zaken combineert met de beste milieuvriendelijke producten en aanpak, heb je de optimale formule in handen. Zo verplaatsen onze teams en coaches zich waar mogelijk met de fiets, het openbaar vervoer of elektrische voertuigen.”