Fost Plus: voorop in de strijd voor een circulair beleid

Facility

Wie de huidige KMOinsider vergelijkt met de eerste nummers van twintig jaar geleden, merkt dat er heel veel veranderd is. Voor ‘generatiegenoot’ Fost Plus ging het nog sneller: op iets meer dan 25 jaar tijd zette het bedrijf substantiële stappen naar een toekomstbestendige transitie. Dankzij de dynamische drive van Fost Plus werd België de Europese koploper in de recyclage van huishoudelijke verpakkingen. Managing Director Patrick Laevers blikt trots terug op recente realisaties en kijkt hoopvol naar de toekomst.

Een ingrijpende innovatie tijdens een crisissituatie: de Nieuwe Blauwe Zak zwaait de plak

Op 25 jaar tijd verwierf Fost Plus naam en faam als motor van het ecologisch elan dat gestaag groeide. De focus bestaat erin om verpakkingen een meerwaarde te geven in een nieuw én lang leven. In volle coronacrisis slaagde Fost Plus erin om ‘de Nieuwe Blauwe Zak’ te implementeren én intensief in de toekomst te investeren.
“De recyclage van plastic verpakkingen is één van de speerpunten in het Europese beleid. Europa heeft beslist om tegen 2025 de helft van die verpakkingen te recycleren. Ambitieus, maar voor Fost Plus mocht de lat gerust nog hoger. Met de Nieuwe Blauwe Zak klokten we al in 2020 af op 51 % recyclage van plastic verpakkingen. De implementatie van de zak verliep nagenoeg naadloos. De Belgische burger is overtuigd van de noodzaak van sorteren. Hij werkte graag en goed mee aan een systeem dat met dezelfde ‘inspanning’ een groter rendement garandeert. Achter de schermen noopte die nieuwe inzameling tot ingrijpende innovaties. In de zak zitten immers geen negen maar veertien materiaalsoorten, waardoor er nood was aan nieuwe sorteercentra en bijkomende recyclagefabrieken. Fost Plus heeft een bijzonder solide structuur die een constante, kwalitatieve stroom kan garanderen. Die belofte overtuigde professionele partners om ingrijpend in innovatieve infrastructuur te investeren. In volle crisis toonde Fost Plus zich de motor van een krachtige keten. Door de continuïteit de garanderen stimuleerden we onze partners om hun beloftes te honoreren. Met succes: de bouw en de timing kwamen niet in het gedrang. Tegen 2022 zullen vijf state of the art-sorteercentra en even veel nieuwe recyclagefabrieken voor plastic verpakkingen operationeel zijn.”

Ecologie én economie hand in hand: Fost Plus slaat twee vliegen in één klap voor het land

“Fost Plus is erop gericht om de circulaire economie binnen België te realiseren. Dankzij de nieuwe fabrieken kunnen we nu ook plastic op binnenlandse bodem recycleren. We willen ecologisch investeren laten rijmen op economisch renderen. Door de hele keten lokaal te houden, creëren we 500 nieuwe banen en indirect zelfs het tweevoud.”

Fost Plus: een wendbare organisatie met de focus op duurzame innovatie

Patrick Laevers is maar wat trots op ‘zijn’ team en de recente realisaties van die enthousiaste equipe. “Met een kleine maar polyvalente ploeg van 55 mensen hebben we heel wat neergezet. Met kennis van mensen én van zaken proberen we het verschil te maken. We proberen alle betrokken partijen optimaal te ontzorgen. Myfost is een polyvalent platform waarmee we data kunnen analyseren én kanaliseren. Dankzij performante power BI kunnen we met een lagere administratielast meer resultaat garanderen. Met een volledig CRM-pakket staan we zo dicht mogelijk bij klanten en leveranciers. Ook ‘achter de schermen’ werkt Fost Plus aan een onafgebroken optimalisatie.”

Vol vertrouwen aan een duurzame toekomst bouwen

“Belgen zijn schitterende sorteerders in de thuissituatie. In de toekomst willen we die ‘goede huisvader-mentaliteit’ ook vertalen naar de werkvloer en de on the go-omgeving. Dat kan door te sensibiliseren en door ludiek te motiveren en te engageren. De Click-app stimuleert mensen door hen te belonen als ze het juiste gedrag tonen. Door je verpakkingen te scannen, kan je sparen voor leuke extraatjes bij horeca en handelaars. Omdat voorkomen beter is dan genezen, stimuleren we producenten om verpakkingen te reduceren en te optimaliseren. Heel veel verpakkingen zijn al ‘designed for recycling’. Op dit moment kan op slechts 2 % van de verpakkingen geen recyclage worden toegebracht, maar we streven naar ‘nultolerantie’.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials