Employer Branding die futureproof is? Office in Motion by Meraki
Onze manier van werken is op vrij korte tijd sterk gewijzigd. Voor steeds meer mensen is afwisselend thuis, op kantoor en op andere locaties werken de normaalste zaak van de wereld. Employer Branding wordt belangrijker en belangrijker.
Het signaal voor het Meraki-team om een kantoorconcept op maat van de 21ste eeuw te creëren. Office in Motion ontstond op het raakvlak van al de huidige evoluties. Het stelt een aangename werkplek voorop, waar mensen graag, comfortabel (gezond!) en productief werken.
Element van employer branding
De tijd van de mooie kantoren voor de hiërarchische oversten in contrast met grote, stoffige en slecht verlichte ‘zalen’ voor de bedienden ligt gelukkig al ver achter ons. Eerst drong het besef door dat wie zich goed voelt op het werk ook efficiënter en productiever is.
Ergonomie en werkcomfort wonnen zo aan belang. De klassieke werkplekken maakten plaats voor meer gevarieerde plekken, waar men ook designelementen, planten en informele zithoeken voorziet. Dergelijke ingrepen, die samenwerking en creativiteit stimuleren, spreken de nieuwe generatie medewerkers erg aan.
Het kantoor maakt nu integraal deel uit van de werkgeverspropositie aan het personeel.
Het dilemma van open kantoren
En toen kwam de pandemie, met in zijn kielzog nieuwe (hybride) manieren van werken. “Het antwoord van veel kantoorinrichters was ‘open workspaces’,” zo vertelt Erika Vazquez (workplace strategy & solutions expert bij Meraki). “De typische lange tafels, waar de aanwezige medewerkers aanschuiven om te werken. En elkaar voortdurend storen en massa’s externe prikkels te verwerken krijgen.”
Meraki zocht een manier om het veranderende kantoorlandschap te vertalen naar een organische, ‘natuurlijke’ inrichting van de ruimte. Werkplekken die zijn afgestemd op het nieuwe normaal. Werknemers kunnen aan de slag op geringe afstand van thuis, in dezelfde comfortabele omgeving en met alle kantoorvoorzieningen.
Dat concept werd Office in Motion gedoopt.
Oog voor de uitstraling van het bedrijf en employer branding
Meraki begint met de analyse van de bedrijfscultuur, de sector, de activiteiten, de huidige en toekomstige profielen, de reële behoeften, de wensen, de strategie, het budget enz.
“We bekijken de acties en interacties op de werkvloer. Met de vormgeving en inrichting willen we een groepsgevoel creëren,” verduidelijkt Erika. “Daarbij hebben we ook oog voor de corporate identity. Het bedrijf moet zijn waarden weerspiegeld zien in het kantoorontwerp, medewerkers moeten fier zijn op hun werkplek, bezoekers moeten de juiste eerste indruk krijgen. Het uiteindelijke doel? Een feelgood-plek, waar mensen efficiënt kunnen en willen werken.”
Naast de ruimtelijke indeling, spelen ook technische en praktische elementen een rol. Denk aan airco, ventilatie, verlichting, akoestiek, duurzame energievoorzieningen en materiaalgebruik, groene accenten… Erika geeft nog mee dat het Meraki-team mensen met de meest uiteenlopende competenties in huis heeft. “En we werken samen met vaste en onderlegde onderaannemers. Zo begeleiden we het volledige traject, van concept tot oplevering.”
Meraki, Marnixlaan 17, 1000 Brussel
T 02 669 42 52 - talk@meraki-D.com - www.meraki-d.com