De Leeuw van de Export: meerwaarde voor Vlaamse kmo’s
Flanders Investment & Trade (FIT) ondersteunt Vlaamse bedrijven die internationale markten willen veroveren. Jaarlijks reikt FIT de Leeuw van de Export uit aan twee Vlaamse ondernemingen die hoge toppen scheren in het buitenland. “Ook dit jaar willen we met de award een meerwaarde creëren voor de winnende bedrijven en anderen inspireren met internationale succesverhalen”, vertelt CEO Claire Tillekaerts.
FIT & de Leeuw van de Export
“FIT werkt op twee verschillende pijlers”, begint Claire Tillekaerts het gesprek. “Enerzijds helpen we Vlaamse bedrijven die internationaal willen gaan. Anderzijds halen we internationale investeringen naar hier. In die eerste poot zit, naast een aanbod aan diensten voor bedrijven met exportambities, een tweejaarlijkse Exportbeurs en de jaarlijkse uitreiking van de Leeuw van de Export. Met die evenementen willen we voor de dienstverlening van FIT extra aandacht genereren en Vlaamse bedrijven inspireren om internationaal te ondernemen.
Vlaamse kmo’s schrijven internationale succesverhalen
Volgens Claire Tillekaerts doen Vlaamse bedrijven het goed in het buitenland. Achter dat succes zitten niet alleen de grootste spelers maar ook kmo’s in diverse sectoren.
“Met De Leeuw van de Export bevestigen we het mooie internationale parcours van de winnende bedrijven en inspireren we anderen. De diversiteit van winnaars door de jaren heen is enorm. Chocolatiers, softwareontwikkelaars, logistieke experts, textielproducenten, hightech biobedrijven en noem maar op. In de afgelopen jaren mochten de meest uiteenlopende bedrijven de Leeuw al ontvangen.”
Van online dossier tot pitch naar Leeuw van de Export
Om deel te nemen dient een bedrijf een online dossier in dat door een interne vakjury wordt beoordeeld. Die selecteert dan zes potentiële Leeuwen. Zij moeten nadien een nieuwe jury van experts overtuigen met een pitch. Afdelingshoofd internationale handel Dirk Van Steerteghem licht toe:
“We kijken naar criteria zoals omzetcijfers, personeelsevolutie, visie en strategie. Ook innovatie en zaken zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen worden geëvalueerd. We houden daarbij rekening met de eigenheid van het bedrijf en de sector waarin het actief is.
De interne jury selecteert drie kandidaten in twee categorieën, tot 49 werknemers en vanaf 50. Zij verdedigen hun dossier vervolgens voor een jury van topexperten.”
Een meerwaarde voor elke winnaar
“Voor de winnende bedrijven betekent de Leeuw van de Export een grote meerwaarde”, zegt Dirk Van Steerteghem.
“We maken een professionele bedrijfsvideo die zij kunnen gebruiken als marketinginstrument. We horen van winnaars dat de award hen heeft geholpen bij het aanwerven van nieuwe talenten. Bovendien is het een erkenning voor het personeel en draagt het bij tot een stuk bedrijfsfierheid. Daarnaast zien we dat de award deuren opent op internationale markten.”
Kansen in een crisisjaar
“Hoewel corona voor vele bedrijven een drempel kan zijn om deel te nemen, schept het ook kansen. Hoe meer bedrijven twijfelen, hoe groter de kansen voor de deelnemers. Bovendien deden velen het dit jaar bijzonder goed. Daarom roepen we bedrijven op om ook nu deel te nemen”, benadrukt Dirk Van Steerteghem.
“De deadline voor het online dossier is 31 mei. Op 15 september maken we de winnaars bekend tijdens een plechtigheid die iedereen kan volgen via livestream op www.leeuwvandeexport.be.”
Flanders Investment & Trade - www.leeuwvandeexport.be - leeuwvandeexport@fitagency.be