Duurzaam onderweg met groen gas

Futureproof ondernemen heeft niet alleen te maken met investeren in technologie die je bedrijf efficiënter en duurzamer maakt. Het betekent ook bijdragen aan een duurzame toekomst voor de planeet. Voor wie actief is in de transport- en logistieke sector, vormen dus zowel de digitale als de energietransitie belangrijke uitdagingen. In het tweede verhaal lijkt een hoofdrol weggelegd voor biomethaan, ook wel bekend als groen gas.

Gas wordt in twee vormen aangewend voor het aandrijven van vrachtwagens. Vloeibaar LNG (Liquefied Natural Gas) is energierijker en daarom vooral geschikt voor langeafstandsvervoer. Vrachtwagens op CNG (Compressed Natural Gas) vind je eerder bij transportbedrijven, gespecialiseerd in nationale distributie of huisvuilophaling.

De krachtpatsers op LNG moeten vandaag niet onderdoen voor hun soortgenoten op diesel. Maar ze rijden wel stiller, stoten minder schadelijk NOX en vrijwel geen fijnstof uit. Nu bio-methaan steeds meer voorradig is, komt de realiteit van klimaatneutraal rijden elke dag dichterbij.

Energie in de vorm van groen gas met organisch afval

Om de doelstelling van zero CO2-uitstoot te behalen, lijkt de vervanging van diesel door een alternatieve brandstof onvermijdelijk. Aardgas (CNG|LNG), en vooral hernieuwbaar gas (Bio-CNG/Bio-LNG), vormen een concreet antwoord op de huidige uitdagingen.

Duurzame biomassa (lokale organische of agrarische afvalstromen) wordt gerecycleerd en omgezet naar een schone transportbrandstof. Met het huishoudelijk afval van zevenduizend inwoners rijdt 1 bus op Bio-CNG.  Zo kan je bijdragen tot de energieonafhankelijkheid van jouw regio, door de lokale brandstofproductie en de circulaire economie te bevorderen.

Tegen 2030 produceert ons land voldoende bio-methaan om tegemoet te komen aan de behoefte aan LNG en CNG. Parallel met de toenemende beschikbaarheid, stijgen ook de bevoorradingsmogelijkheden. 2.000 LNG-tankstations in Europa tegen 2030 is een realistische schatting en ook het netwerk van nu al ruim 4.000 CNG-stations blijft groeien.

Goed om weten: het gas dat door het wegverkeer wordt verbruikt in Europa bevat ongeveer 20% biomethaan.

Overtuigende argumenten

Er zijn tal van goede redenen om over te schakelen van diesel naar (groen) gas. Dat het milieu er wel bij vaart is een evidentie. Vrachtwagens op Bio-LNG rijden CO2-neutraal, net als voertuigen met Bio-CNG als brandstof. Maar aangezien gas een zuiverder verbrandingsproces kent dan diesel, vragen de motoren minder onderhoud.

De sector noemt groen gas als zuinige, betrouwbare, comfortabele en duurzame energiebron dan ook volkomen terecht een ‘slimme oplossing voor iedereen’.

Een aanzienlijke ecologiepremie

Gas.be wil de Belgische (transport)bedrijven en lokale besturen helpen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Wie zijn vloot uitbreidt met een nieuwe vrachtwagen op CNG of LNG, ontvangt een premie van €2.500 tot €5.000.

De voorwaarden kan je nalezen op de website www.gas.be. Je kan er ook terecht voor begeleiding en advies bij je omschakeling naar Bio-CNG/LNG.

Gas.be, Masuiplein 15, Brussel.

T 02 383 02 00 - www.gas.be - didier.hendrickx@gas.be

Bekijk de socials