BEDRIJVENCONTACTDAGEN, EEN UNIEK REGIONAAL NETWERKEVENT EEN FORMULE VOOR EN DOOR ONDERNEMERS

We schrijven 1988. In Kortrijk Xpo maken exposanten en bezoekers zich op voor een gloednieuw netwerkevent: Bedrijvencontactdagen. Niemand kon toen vermoeden dat het initiatief – een co-creatie van Xpo Group met VOKA–Kamer van Koophandel West-Vlaanderen – 36 jaar later nog steeds een overweldigend succes zou kennen. Sterker nog, dat ondertussen 4 spin-offs in andere steden worden georganiseerd, steeds in samenwerking met de lokale VOKA – Kamer van Koophandel.

De ‘moedereditie’ in Kortrijk bezat al alle ingrediënten, die van Bedrijvencontactdagen een uniek én bijzonder succesvol netwerkevent maken. In de eerste plaats de nauwe samenwerking met de lokale VOKA-Kamer van Koophandel. “De doelstelling was van meet af aan het stimuleren van het ondernemerschap en het boosten van de lokale economie,” vertelt Peter Vanbrackel (brandmanager Xpo Group). “Zo bedachten we een voor die tijd ongeziene beursformule: een netwerkevent, waar zowel de exposanten als de bezoekers ondernemers zijn.” Het succes was meteen op de afspraak en sinds die eerste editie is Bedrijvencontactdagen Kortrijk alleen maar gegroeid. De cijfers spreken voor zich. Bij de laatste editie kregen ruim 17.00 professionals de kans om te netwerken met 500 lokale bedrijven.

Kortrijk XPO
Kortrijk XPO | Photographer: Carlo Verfaille | Copyright: Carlo Verfaille

De nood aan fysieke netwerkevents blijft

Tijdens de pandemie schakelden de beursorganisatoren noodgedwongen over op digitale events. Even leek het erop dat dit een blijver was, maar al snel weerklonk de vraag naar fysieke events. De reden? Volgens Peter is de kracht van netwerkevents zoals Bedrijvencontactdagen dat ze… “mensen en communities samenbrengen, verbinden. De fysieke ontmoeting, een gesprek van mens tot mens, de beleving aan een demostand, het zijn stuk voor stuk zaken waarvoor er geen online-alternatief bestaat.”

Dit netwerkevent vormt ook een prima gelegenheid voor ondernemers om hun bedrijf voor te stellen aan potentiële werknemers uit de regio.

Het versterken van de economische dynamiek in de regio

Bedrijvencontactdagen richt zich zoals gezegd uitsluitend tot professionals uit een afgebakende regio. Bezoekers en exposanten spreken dezelfde taal, hebben een gelijkaardige ‘drive’. In tegenstelling tot een vakbeurs, zijn hier zowat alle relevante economische sectoren vertegenwoordigd. Denk aan dienstverlening, industrie, toelevering, transport, bouw, retail, groothandel, ICT en toerisme. Peter Vanbrackel: “Dat opent perspectieven om ervaringen uit te wisselen over de vakgebieden heen, om te leren van elkaars ‘best practices’. Maar bovenal om contacten te leggen met potentiële lokale partners en klanten. Je kan het creëren van businessopportuniteiten beschouwen als de voornaamste bestaansreden van Bedrijvencontactdagen.”

B2B-netwerken en leads genereren

Op Bedrijvencontactdagen leggen ondernemers eerste zakelijke contacten, die niet zelden leiden tot contracten of concrete partnerships. En dat kan bijzonder snel gaan, want de organisatie gaat prat op een zeer kwalitatieve doelgroep. “Een derde van de bezoekers bestaat uit CEO’s en 80% beschikt over beslissingsbevoegdheid met betrekking tot contracten en investeringen,” aldus Peter Vanbrackel. De benaming ‘netwerkevent’ is trouwens echt wel op zijn plaats. Zo start elke editie met een speeddating voor exposanten. Zij gaan gedurende telkens vijf minuten per twee samenzitten voor een elevator pitch. Zo maken ze kort kennis en zien ze of er raakvlakken – en dus mogelijkheden tot samenwerking zijn. Verder krijgen het vip-openingsevent en de speeddates voor bezoekers eveneens veel bijval. Peter stipt ook nog aan dat… “dit netwerkevent een prima gelegenheid vormt voor ondernemers om hun bedrijf voor te stellen aan potentiële werknemers uit de regio. Geen onbeduidend detail in tijden van talentschaarste.”

Photographer: MEDIALIFE.BE | Copyright: MEDIALIFE.BE


Binnen handbereik van elke onderneming

Bedrijvencontactdagen wil laagdrempelig en budgetvriendelijk zijn. Xpo Group voorziet voor alle exposanten uniforme stands, die ze naar wens kunnen aankleden. “Je kan al een all-in stand reserveren vanaf € 1.850 excl btw,” weet Peter Vanbrackel. “Dat bedrag opent de deur naar een pak zakelijke opportuniteiten. Een deelname helpt je om je bedrijf in de kijker te zetten. Je komt op een ongedwongen manier in contact met potentiële klanten, leveranciers, partners en andere stakeholders. Dit biedt kansen voor groei. Ten slotte ontmoet je op de beursvloer experten die je kan aanspreken en vragen stellen. Op die manier verkrijg je nieuwe inzichten en leer je technologische innovaties uit andere markten kennen.”

5 regionale edities met een tweejaarlijkse cyclus

Zoals gezegd kunnen ondernemers uit andere regio’s ook de vruchten plukken van Bedrijvencontactdagen. Naast Kortrijk hebben Hasselt, Antwerpen, Mechelen en Brugge ondertussen eigen edities. Die vinden om de twee jaar plaats. Dit najaar verwelkomt de Nekkerhal – Brussels North de eerste Bedrijvencontactdagen Mechelen. Kort daarna volgt Bedrijvencontactdagen Brugge. Volgend jaar is het opnieuw de beurt aan Antwerpen, Hasselt en Kortrijk (zie hieronder voor data en locaties).

Data & locaties bedrijvencontactdagen

  • Bedrijvencontactdagen Mechelen
    9 & 10 oktober 2024, Nekkerhal
  • Bedrijvencontactdagen Brugge
    23 & 24 oktober 2024, BMCC
  • Bedrijvencontactdagen Antwerpen
    1 & 2 oktober 2025, Antwerp Expo
  • Bedrijvencontactdagen Hasselt
    19 & 20 november 2025, Trixxo Arena
  • Bedrijvencontactdagen Kortrijk
    10 & 11 december 2025, Kortrijk Xpo

Wilt u meer weten?

Bedrijvencontactdagen

Bekijk de socials