Hoe kunnen soft skills het verschil maken bij inkoop?
Tips door Chris Meyer van VIB
De inkoper is een spilfiguur tussen interne stakeholders en externe partners/leveranciers. Het uitbouwen van duurzame relaties, een goed begrip van de verwachtingen van interne klanten, omgaan met weerstand, constructieve feedback geven, proactief handelen, belanghebbenden overtuigen en mee krijgen, zijn daarom essentiële vaardigheden die leiden naar betere inkoopresultaten. Goede communicatievaardigheden, inlevngsvermogen en creatief denken zijn noodzakelijke competenties voor de inkoper van de toekomst. “The best way to avoid being replaced by a robot is not acting like one yourself” (Jason Miller). De digitale transformatie moet gezien worden als een opportuniteit om mensen te ondersteunen, en hen de kans te geven terug meer menselijkheid en empathie in hun handelen te brengen. Gebruik de technologie om sneller meer te weten, om gefundeerder onderhandelingen te voeren of beslissingen te nemen, en voeg de “human touch” toe om échte toegevoegde waarde te leveren.
Iemand anders beter begrijpen
Het verwerven van goede communicatievaardigheden begint met zelfkennis – begrijpen hoe je overkomt bij anderen en welke reactie jouw gedrag, woorden en stijl oproepen. En daaruit voortvloeiend het besef hoe je sommige aspecten van je gedrag moet veranderen. Verder is het belangrijk om interesse te hebben in hoe de andere denkt en zich gedraagt, om te begrijpen hoe hij reageert en hoe je hem kan beïnvloeden en overtuigen.