“Wij zijn een vereniging van ondernemers, niet van managers”
Aan het hoofd van ondernemersorganisatie Unizo staat sinds twee jaar Danny Van Assche. “Bij Unizo viel alles in de plooi”, vertelt de slagerszoon en doctor Politieke & Sociale Wetenschappen. Unizo is van ondernemers, voor ondernemers en wordt door ondernemers geleid. Onze medewerkers komen ook vaak uit ondernemersmiddens. Ik voel me hier thuis. Ik kan een job doen met ondernemersspirit, die ook maatschappelijk relevant is en zo in het verlengde ligt van mijn studiekeuze. Ik ben een gelukzak.”
Leiderschapsstijl binnen de ondernemersorganisatie
Danny Van Assche: “Wat mijn leiderschapsstijl is? Ik ben zeker geen hiërarchische baas: ik pols naar meningen, hou van het debat en hou van tegenspraak, zeker van degenen die het beter kunnen weten dan ik. Toch hak ik tenslotte zelf de knopen door. Net zoals tijdens mijn reizen door Italië ga ik niet altijd recht op doel af zoals een ondernemer dat zou doen. Ik doe het nogal eens via een omweg. Geduld is dan een mooie deugd, want als belangenorganisatie weet je dat je met politici moet werken, met anderen overleggen, je achterban op de hoogte moet houden,… Dat vergt tijd en stapsgewijs werken vooraleer iets te bereiken wat je misschien ook niet 100% beoogde. Eigenlijk is het belangrijkste in zo’n proces de probleemstelling definiëren, om vervolgens een gedragen oplossing te bereiken.”
Waarom lid worden van Unizo?
De perceptie leeft dat Unizo er vooral is voor kleine ondernemingen en dat er andere organisaties zijn voor grotere bedrijven. Volgens de gedelegeerd bestuurder is dat niet het cruciale verschil:
“Wij zijn een vereniging van ondernemers, niet van managers. De leden zijn eigenaar van hun bedrijf, investeren zelf en draaien zelf op voor hun fouten. Dat is het Unizo-DNA. Daarin onderscheiden we ons van andere bedrijvenorganisaties. Daarom lopen onze belangen niet altijd 100% gelijk, zoals bijvoorbeeld in de discussie rond loonbeleid.”
Ondernemerschap is per definitie disruptief
“Voor onze leden gaan we ver”, gaat de topman verder. “Neem nu de digitalisering. We proberen onze leden te begeleiden, op te leiden en hen die trend te laten omarmen in plaats van af te wijzen. We laten hen geen defensieve houding aannemen dus. Een voorbeeld? Een horecaondernemer die zich opwindt over reviewsites. Wel, dat kan ik niet tegenhouden. Die digitalisering is er, blijft er en zal nog erg toenemen en verrassend uit de hoek komen. Het zal ongelooflijk snel gaan, maar echte ondernemers duiken in dat gat. En die ondernemers zullen winnen, ondanks de vernietigende werking die nu eenmaal met disruptie gepaard gaat. Ondernemerschap is immers per definitie disruptief.”
E-commerce hetzelfde behandelen als fysieke handel
Unizo kijkt erop toe dat e-commerce hetzelfde behandeld wordt als fysieke handel: “Webwinkels zoals Zalando en Bol.com kunnen hun prijsaffichage nogal soepel regelen. Maar het Unizo-lid met de webwinkel mag dat van de Economische Inspectie helemaal niet. We zijn ook tegen het gratis terugsturen van pakketten. Dat model klopt bedrijfseconomisch gewoon niet en daardoor is dat oneerlijke concurrentie. Trouwens, die aanpak is ook vernietigend voor het milieu en daartegen kunnen we alleen maar ageren. Als het terugsturen niet gratis zou zijn, zou men enkel in probleemsituaties overgaan tot terugsturen en zijn koopgedrag daarop instellen.”
Buitenlandse tewerkstelling en nachtarbeid
In verband met e-commerce stipt Danny Van Assche nog aan dat Unizo de klanten van zijn leden sensibiliseert om het ganse plaatje te bekijken:
“Weten ze bijvoorbeeld dat het om buitenlandse tewerkstelling en nachtarbeid gaat? Beseffen ze dat ze afstappen van de lokale verankering en weten ze dat de lokale voetbalploeg of school niet door hen zal gesteund worden? We maken onze leden ‘future proof’ en leren hen hoe ze op de toekomstige uitdagingen kunnen inspelen.”
Hoe online concurreren?
“Niet elke ondernemer moet een webshop hebben, want dat is heel ingrijpend. Een deel van het aanbod moet op die website en er zit een hele backoffice achter. Dat is vooral voor grote omzetten zinvol. Kleinere zaken moeten voornamelijk een web venster hebben om gevonden te worden. Een hoedenwinkel in Haacht, een speciaalzaak met maatwerk, heeft zo via aanwezigheid op het internet een heel ruime klantenkring, zelfs in Oost- en West-Vlaanderen. Online kunnen leden op veel vlakken concurreren: niet zozeer op prijs, wel op nabijheid en dienstverlening, zoals raad op maat en het installeren van elektronica. In onze optiek mag prijs niet de prominente parameter zijn om je in de markt te zetten: klanten gaan ook op zoek naar dynamische dienstverlening en originaliteit. Zo komen we bij de revival van het ambacht. Ambachtslui kunnen dankzij het web overleven. Unizo heeft in dat kader zelfs het label ‘Handmade in Belgium’ opgezet."
Bedrijven overlaten via overnamemarkt.be
Met de website overnamemarkt.be laat Unizo vraag en aanbod rond het overlaten van bedrijven samenkomen: “Ondernemers kunnen we zo begeleiden, ook met externe specialisten. Ondernemerschap groeit, vooral bij jonge mensen. Het aantal starters breekt jaarlijks records. Vroeger zochten jonge mensen zekerheid als ambtenaar of bankbediende, maar nu zien jongeren het gelukkig ook anders. Door de digitalisering heeft men ook veel minder nodig om te starten. Je kan van scratch beginnen.”
Concrete tips voor ondernemers
Danny Van Assche geeft nog enkele tips mee voor ondernemers:
- Durf springen en wees enthousiast, maar bereid je goed voor en let op de cijfers.
- Wees creatief en innovatief.
- Word lid van UNIZO (knipoog, maar ook ernstig) en maak volop gebruik van het aanbod aan info, advies, begeleidingstrajecten en netwerkevents.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Agentschap Innoveren & Ondernemen