leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Week van de Fairtrade: Miko pionierde met Fairtrade koffie

De Week van de Fairtrade vindt dit jaar plaats van 6 tot 16 oktober. Dat is een week die Miko Coffee nauw aan het hart ligt. De koffieproducent was pionier op het vlak van Fairtrade koffie en richtte al in 2005 het merk Puro op. Het thema dit jaar is ‘sociale rechtvaardigheid’. Marketing & Communication assistant Helena Dockx vertelt graag over de sociale projecten die Miko Coffee ondersteunt.

“Zeker voor de Belgische koffiemarkt was Miko er vroeg bij. De introductie van Puro is een mijlpaal in de geschiedenis van Fairtrade koffie in ons land en is erop gericht om eerlijke koffie kenbaar en toegankelijk te maken voor het brede publiek en om producten op een eerlijke manier tot bij ons te laten komen en de koffieboeren eerlijk te vergoeden. 15 jaar later is zo’n 40% van alle koffie die in onze branderij gebrand wordt Fairtrade gecertificeerd. Puro koffie wordt intussen ook in meer dan 40 landen gedronken.”


Puro koffie en sociale projecten

Uit de productie en verdeling van Puro koffie zijn een aantal mooie sociale projecten gevloeid.

“Een belangrijk project vinden we onze samenwerking met de vzw Congodorpen. Samen met Ondernemers voor Ondernemers biedt Puro financiële hulp aan Congodorpen om de productiviteit van de koffieplantages te verbeteren. We ondersteunen boerenassociaties om mee te werken aan een duurzaam landbouwmodel. Congodorpen zorgt ook voor opleidingen voor de koffieboeren over de nieuwe landbouwmethodes. De meeropbrengsten van de oogsten komen ten goede aan de verbetering van de leefomstandigheden: onderwijs, gezondheidszorg,…”

Meer lezen over de sociale initiatieven van Puro.

Week van de Fairtrade

Elk jaar in oktober organiseert Fairtrade Belgium de Week van de Fairtrade. De focus van dit jaar? Belgen helpen om de Fairtrader in hen te ontdekken!

“We hebben met Puro bewust voor Fairtrade gekozen. Er zijn verschillende duurzaamheidslabels op de markt, maar Fairtrade is het enige label waarbij de ingrediënten in het eindproduct voor 100% gecertificeerd moeten zijn. Dit betekent dat elk pakje Puro koffie voor 100% uit Fairtrade gecertificeerde koffiebonen bestaat. Andere labels zijn soms minder streng en staan een mengeling van gecertificeerde en niet-gecertificeerde ingrediënten toe.”

“Tijdens deze Week van de Fairtrade willen we enkele trouwe Puro-klanten in de kijker zetten die ook bewust voor duurzaamheid en een eerlijk kopje koffie kiezen. Op onze Facebook-pagina zal je elke dag een andere Fairtrader kunnen spotten. We nodigen iedereen uit om hetzelfde te doen en de Fairtrader in zichzelf te ontdekken!”

Miko neemt in het kader van de Week van de Fairtrade ook deel aan Fairtrade@work, een programma dat bedrijven ondersteunt die willen opteren voor eerlijke handel.

Over Fairtrade@work

Ontdek hier hoe jouw organisatie voor eerlijke handel kan kiezen (Fairtradebelgium.be)

Meer weten?

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Agentschap Innoveren & Ondernemen

  • FERRAO Consulting

Bekijk de socials