leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Wat zijn de voornaamste bedrijfsdoelen van kmo’s in 2024?

De KMO Barometer van Exact peilt jaarlijks naar de zakelijke uitdagingen van kleine en middelgrote organisaties. In het eerste kwartaal van dit jaar beantwoordden een 400-tal Belgische kmo’s en accountants de enquête. Efficiënter werken en digitalisering staan bovenaan het lijstje met prioritaire bedrijfsdoelen voor 2024. Daarnaast blijft de krapte op de arbeidsmarkt ondernemers zorgen baren.

Het onafhankelijke onderzoeksbureau Markteffect voert het KMO Barometer-onderzoek uit in opdracht van Exact. De recentste enquête vond plaats in het eerste kwartaal van dit jaar. De resultaten geven een algemeen beeld van de uitdagingen en bedrijfsdoelen van kmo’s, maar ook van specifieke sectoren zoals accountancy, productie, handel, zakelijke dienstverlening en bouw.

Het personeelstekort bij kmo’s raakt niet opgelost

De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan, 51% van de ondernemers kampt met een personeelstekort. Het vinden en behouden van medewerkers staat dan ook in de top 5 van de bedrijfsdoelen voor 2024. Volgens Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact, leidt de krappe arbeidsmarkt… “bij 35% van de ondernemingen tot meer stress en werkdruk, omdat minder mensen meer werk moeten verzetten. Als gevolg daarvan aanvaardt bijna 1 op de 6 bedrijven minder orders en ziet een vijfde van de ondernemers de groei van de organisatie stagneren.”

Efficiënter werken en digitalisering zijn de belangrijkste bedrijfsdoelen

Sales Director Sigrid Jansegers

Efficiënter werken staat anno 2024 zowat gelijk aan digitaliseren en automatiseren. Sneller werken, meer inzicht in de organisatie, beter onderbouwde beslissingen… de voordelen van de technologie zijn legio. Logisch dus dat 83% van de kmo’s gelooft in digitalisering om de bedrijfsdoelen te realiseren. “Hiermee willen ze tegelijk ook de uitdagingen aangaan, die het personeelstekort met zich meebrengt,” aldus Sigrid. “Efficiëntieverbetering, tijdwinst en kostenbesparing zijn de meest geciteerde redenen om te investeren in digitalisering. Bijna drie kwart van de kmo’s voorziet hier effectief budget voor.” Opvallend: de kmo’s geloven in de perspectieven van AI. 31% van de bevraagde bedrijven implementeert de technologie al en 45% verkent de mogelijkheden.

Laattijdig betaalde en oninbare facturen blijven een pijnpunt

In het kader van elke KMO Barometer polst Exact ook naar de uitdagingen op het vlak van de boekhouding. Voor het derde jaar op rij is ‘klanten tijdig laten betalen’ een van de prioritaire bedrijfsdoelen. Niet verwonderlijk als je weet dat 31% van de totale factuurwaarde laattijdig op de rekening van de kmo terechtkomt, en 6% zelf helemaal nooit. Voor 28% van de ondernemers vertegenwoordigt dit een omzetverlies van €20.000 of meer. In 5% van de gevallen betreft het een duizelingwekkend bedrag van meer dan €100.000.

Verantwoord en duurzaam ondernemen winnen aan belang als bedrijfsdoelen

Slechts 13% van de kmo’s ziet verantwoord ondernemen vandaag als voornaamste bedrijfsdoelstelling. Het cijfer verbaast Sigrid niet, maar ze stelt tegelijk wel vast dat 30% van de ondernemingen extern rapporteert over hun duurzaamheidsprestaties en 33% dit op de planning plaatste. “Blijkbaar zijn veruit de meeste kmo’s zich dus wel degelijk bewust van de CSRD-regelgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive). Europa rolt die richtlijn sinds januari van dit jaar uit. Vanaf 2026 zal ze ook een impact hebben op de kleine en middelgrote bedrijven.”

Verneem je graag meer over de zakelijke uitdagingen en bedrijfsdoelen van Belgische kmo’s en over de resultaten van het Exact KMO Barometer-onderzoek?

Bekijk de webpagina van de Exact KMO Barometer

Download de uitkomsten van de KMO Barometer 2024

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Exact

Meer weten?

Exact

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Exact
  • Koningin Astridlaan 166
    1780 Wemmel
  • 080097631

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Agentschap Innoveren & Ondernemen

  • RH-Office bv

Bekijk de socials