Vlaamse e-health technologie van Fibricheck verovert de wereld
Een smartphone, de FibriCheck-app en 60 seconden van je tijd. Meer heb je niet nodig om je eigen hartritme te testen op eventuele afwijkingen en om zo ernstige complicaties zoals beroertes te vermijden. De digitale technologie van FibriCheck vindt snel zijn weg naar het buitenland. Bieke Van Gorp vertelt.
Levensreddende mobiele technologie van FibriCheck
Het idee voor FibriCheck groeide uit het onderzoek van twee studenten van de Universiteit Hasselt naar een app rond hartritmestoornissen.
Onder begeleiding van professor Lars Grieten werden de Limburgse ziekenhuizen bij het project betrokken en nadien ook onderneemster Bieke Van Gorp. Samen richtten ze in 2014 Qompium op, het Hasseltse bedrijf achter FibriCheck. Met de app willen de ontwikkelaars op een eenvoudige manier bijdragen aan een gezondere samenleving.
“Het enige wat je hoeft te doen, is je vinger 60 seconden op de camera van je smartphone houden”, legt Bieke Van Gorp uit. “Het kan dus gewoon thuis in de zetel, zonder dat je andere apparatuur nodig hebt. Met een smartwatch is het nóg eenvoudiger, want dan registreert de app automatisch je hartritme. Door medische software met artificiële intelligentie te combineren, maakt FibriCheck daarna een nauwkeurige analyse van je hartritme.”
Op die manier kunnen volgens Bieke Van Gorp potentieel miljoenen mensenlevens gered worden. Jaarlijks vinden er immers meer dan 4 miljoen beroertes plaats die te wijten zijn aan een onregelmatig hartritme. Driekwart daarvan kunnen worden voorkomen door tijdige screening.
Gefaseerde commerciële uitrol: het businessmodel van FibriCheck
Volgens Van Gorp maakt Qompium gebruik van 3 businessmodellen om FibriCheck in het buitenland aan de man te brengen. Deze 3 modellen versterken elkaar en volgen elkaar chronologisch op.
Bieke Van Gorp: “In eerste instantie spreken we dokters aan. In het buitenland gaat dat doorgaans via partners zoals Pfizer en Roche. De dokters verdelen dan FibriCheck als app op voorschrift. Het nadeel: dit model is niet schaalbaar zonder terugbetaling. Om meer mensen te bereiken organiseren we collectieve bewustmakingscampagnes in bedrijven of via de media. Ons derde model is de directe verkoop aan eindgebruikers. Hiervoor gingen we in zee met het Amerikaanse bedrijf Fitbit. Samen lanceerden we FibriCheck via een aantal producten van Fitbit in Nederland, het VK, Ierland en België. In deze landen zijn de bekendheid en het marktaandeel van Fitbit groot. Ook de talen, Engels en Nederlands, en de vertrouwdheid met mobiele apps om gezonder door het leven te gaan hebben deze keuze beïnvloed.”
Van de VS tot de Verenigde Arabische Emiraten
FibriCheck is sinds 2018 aanwezig op de Amerikaanse markt. Een unicum, want het was de allereerste keer dat een smartphoneapplicatie voor hartritmestoornissen toegelaten werd. Voorlopig is de app daar alleen verkrijgbaar op voorschrift maar het bedrijf is klaar om dit jaar rechtstreeks naar de Amerikaanse consument te gaan.
Naast de Amerikaanse markt wil Van Gorp zich ook richten op enkele Europese landen, Australië en de Verenigde Arabische Emiraten.
Bieke Van Gorp: “Sinds februari staan Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland op onze actieradius. Vooral de Duitse markt is veelbelovend, want dat is binnenkort het eerste land dat een kader zal hebben om medische apps op voorschrift tijdelijk terug te betalen. We krijgen ook veel aandacht uit Australië en de Verenigde Arabische Emiraten. Die exportmarkten willen we graag snel aanboren, maar het is wachten op groen licht van de officiële instanties. Intussen bereiden we met de hulp van Flanders Investment & Trade (FIT) onze marktintrede voor.”
Juridische barrières en taaldrempels voor een verdere internationale groei
In sommige landen krijgt FibriCheck minder snel voet aan wal. Dit heeft onder andere te maken met taaldrempels en juridische barrières.
“We willen mensen aanspreken in hun eigen taal. Daarom zijn Oost-Europese voorlopig geen prioriteit. In Azië ondervinden we naast het taalprobleem ook een juridische barrière. De meeste landen hebben een eigen medische regelgeving en daaraan verbonden procedures. Hetzelfde geldt voor je intellectuele eigendom. Vandaag zitten we in nationale trajecten in onder meer China, Japan en Australië, en hebben we bijkomende procedures opgestart voor 2 nieuwe patenten.”
Een gevarieerde marketingstrategie genereert naambekendheid
Om over de grenzen bekend te geraken, maakt Qompium gebruik van een gevarieerde internationale marketingstrategie die gebaseerd is op 4 pijlers:
- een actieve aanwezigheid op sociale media
- de publicatie van klinische studies
- gastbijdrages op medische events
- contentmarketing
Op die manier zoekt het bedrijf toenadering tot zijn publiek, trekt het nieuw publiek aan én tracht het uit te groeien tot een thought leader voor hartritmestoornissen binnen e-health.
Flanders Investment & Trade als sparringpartner
Volgens Bieke Van Gorp is de ondersteuning van Flanders Investment & Trade essentieel voor een klein team als dat van Qompium.
Bieke Van Gorp: “We contacteerden FIT om meer te weten te komen over het reilen en zeilen in onder meer de Franse en Italiaanse zakenwereld. Hoe werkt de markt? Wie zijn de mogelijke concurrenten? Welke distributiemogelijkheden bestaan er? En hoe zit het met de lokale regelgeving? In Dubai gingen we dan weer met FIT naar Arab Health, de belangrijkste medische vakbeurs in de regio. De netwerkevents in de marge van de beurs waren een groot succes.”
Tip voor start-ups en scale-ups: blijf niet te lang in eigen land
Tenslotte geeft Van Gorp nog deze belangrijke tip mee aan jonge bedrijven met internationale ambities.
“Blijf niet te lang in eigen land. Dat was misschien onze grootste fout. Onze businessmodel was initieel volledig gebaseerd op de binnenlandse context, terwijl andere markten al veel verder staan op het vlak van e-health. Een b2c-model ligt hier bijvoorbeeld best gevoelig. In een Angelsaksische context is de mentaliteit volledig anders. Bijkomende tip: acceleratorprogramma’s kunnen een mooie springplank zijn voor innovatieve spelers.”
Wil jij weten wat Flanders Investment & Trade kan betekenen voor de internationale groei van jouw kmo? Doe een beroep op hun expertise via onderstaand formulier.
Contactinformatie
-
Flanders Investment and Trade
-
Koning Albert II-laan 37
1030 Brussel -
02 504 87 11
Neem contact op met Flanders Investment & Trade
Is uw product of dienst wel geschikt voor export?
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...
Interessante bedrijven
FERRAO Consulting
Agentschap Innoveren & Ondernemen