“Stadsvernieuwing geeft de centrumhandel in Deinze een boost”
Burgemeester Jan Vermeulen van Deinze is duidelijk. “Wie zijn stad aantrekkelijk wil maken voor ondernemers, moet actief inzetten op stadskernvernieuwing. We verfraaien de openbare ruimte, we voorzien voldoende gratis randparkings en we stimuleren nieuwe projecten met een mix van woningen, kantoren, handelszaken en horeca. We zijn bovendien fier dat we als enige stad in Oost-Vlaanderen het probleem van leegstaande handelspanden een halt hebben toegeroepen. Met dezelfde bestuursploeg willen we dan ook ons vorige beleid gewoon verderzetten.”
Deinze lokt 50 nieuwe winkels naar centrum
Jan Vermeulen: “We zijn fier te kunnen zeggen dat er de afgelopen twee jaar meer dan 50 nieuwe winkels zijn bijgekomen in de binnenstad. Dat is het resultaat van de inspanningen van het stadsbestuur, waarbij we de winkelkern netjes hebben afgebakend tot het stadsdeel tussen de Markt en de Tolpoortstraat. Die kern werd in het verleden geteisterd door leegstand. Intussen is dat probleem zo goed als helemaal van de baan. Momenteel staan er welgeteld drie winkelpanden leeg. Verder hebben we het stadscentrum grondig heraangelegd en aantrekkelijker gemaakt. Je merkt onder andere de groeiende interesse van projectontwikkelaars die aan de Leie nieuwe wooneenheden willen optrekken.”
Lees ook: “Participatie van burgers is basis van citymarketing”
Jonge gezinnen kiezen voor Deinze
Jan Vermeulen: “Die interesse van projectontwikkelaars wordt ook ingegeven door de aangroei van de bevolking. Deinze telt inmiddels 43.500 inwoners. Opmerkelijk is dat meer jonge gezinnen de weg naar onze stad vinden. Dat heeft te maken met het aanbod aan onder andere onderwijs, kinderopvang en gezondheidszorg. Als stadsbestuur stimuleren we ook de bouw van nieuwe woningen door te participeren in nieuwe projecten.”
Deinze subsidieert starters tot €28 000
Jan Vermeulen: “We hebben geld vrijgemaakt voor wie in het stadscentrum een zaak wil starten. Zo voorzien we een subsidie van €10.000 voor wie een leegstaand pand huurt om er een handelszaak te beginnen. En dan is er nog onze renovatiepremie. Samen kunnen die oplopen tot € 28.000. We geven niet alleen geld, we vragen het ook. Zo verplichten we onze handelaars van binnen en buiten het stadscentrum om een bijdrage te betalen. Met dat geld kunnen we de stadskernvernieuwing een duwtje in de rug geven.”
Fietsende shoppers spenderen meer
Jan Vermeulen: “Onze gratis parkings aan de rand van het centrum zijn een belangrijke troef. We hoeven zelfs geen shuttles te voorzien, want vanuit die parkings is het centrum makkelijk te voet bereikbaar. Bovendien stimuleren we bezoekers om met de fiets te komen. Je mag trouwens het economisch effect van de fiets niet onderschatten. Wie met de fiets gaat winkelen, kan uiteraard minder meenemen dan met de wagen, en zal dus ook een keertje meer moeten komen. Wel, het blijkt dat wie meermaals naar de winkel gaat voor kleinere aankopen, uiteindelijk voor 9 tot 14% meer spendeert. We zijn ook erg favoriet van het deelfietssysteem Blue-bike. Voor amper €12 per jaar kan je aan het stadhuis en aan het station een deelfiets lenen.”
Investeren in autodelen
“We werken momenteel samen met twee bedrijven die het autodelen organiseren. Sinds vorig jaar staan er deelauto’s op vijf plaatsen in de stad. Dat is alvast een mooi begin, want met elke beschikbare deelauto ontmoedig je gezinnen om een tweede wagen te kopen. Zo houd je per deelwagen 10 tot 15 auto’s uit de stad. We zijn heel erg fan van het systeem en willen het aantal deelauto’s in de loop van deze legislatuur uitbreiden tot een vijftigtal. Minder auto’s in het stadscentrum betekent ook dat we parkeerplaatsen een nieuwe bestemming kunnen geven. Parkeerplaatsen voor de wagen maken zo plaats voor een paar fietsparkeerplaatsen en extra horecaterrassen, die dan weer beleving meebrengen.”
Het Graydon City Dashboard maakt aan de hand van economische data de bedrijvigheid per stad of gemeente inzichtelijk (graydon.be/citydashboard).