“Sint-Niklaas schenkt premies aan ondernemers om winkelkerngebied te versterken.”
600.000 euro. Dat is het bedrag dat het stadsbestuur van Sint-Niklaas voor de periode 2017-2020 heeft geschreven voor de ondersteuning van startende ondernemers. “Het initiatief is intussen twee jaar oud en in die periode hebben bijna 30 startende ondernemers gebruik gemaakt van het stedelijke aanbod aan premies,” zegt burgemeester Lieven Dehandschutter. “We willen het kernwinkelgebied van onze stad versterken en de leegstand, die momenteel 11,4 % bedraagt, het hoofd bieden. Om de vrijgekomen ruimte op te vullen mikken we op een mix van retail, horeca, diensten, vrije beroepen en woningen.”
Ook Sint-Niklaas kampt met leegstand in handelscentrum
“Leegstaande handelspanden in het stadscentrum; ook Sint-Niklaas ontsnapt er niet aan. Toch zijn we in vergelijking met andere Oost-Vlaamse steden en heel Vlaanderen de beste leerling van de klas. De leegstand is bij ons de jongste tien jaar slechts toegenomen van 9,9 tot 11,4%, terwijl we elders een veel grotere stijging zien. Vooral de grotere winkeloppervlaktes, die vaak worden ingenomen door ketens, hebben het moeilijk. Het aantal leegstaande handelspanden is in Sint-Niklaas gedaald van 228 in 2013 tot 184 vandaag. Die evolutie is onder andere te danken aan het economisch beleid van de stad, de visie op baanwinkels en de ondersteuning van ondernemers. Ten slotte is er nog de inzet van ons centrummanagement, iets dat bij ons al sinds 2001 bestaat.
Centrummanagement stimuleert samenwerking tussen stad en ondernemers
De vzw Centrummanagement, die voor 95% gesubsidieerd wordt door de stad en voor 5% door ledenbijdragen, wil de samenwerking tussen het stadsbestuur en handelaars, horeca-uitbaters en dienstverleners uit de stadskern verbeteren met als uiteindelijk doel de kern te versterken. En om het kernwinkelgebied nog aantrekkelijker te maken voor ondernemers hebben we sinds twee jaar een systeem van vijf kernversterkende premies ingevoerd.”
Starterspremie voor retail en horeca
Centrummanager Nele De Klerck: “De eerste is onze starterspremie. Wie een nieuwe kleinhandels- of horecazaak start in het focusgebied van het stadscentrum kan daarvoor onder bepaalde voorwaarden €5.000 krijgen. Ten tweede hebben we onze renovatiepremie. Deze kan niet alleen aangevraagd worden door horeca-uitbaters en kleinhandelaars, maar ook door dienstverleners. De premie geldt voor het renoveren van zowel de binnen- als de buitenkant van panden die publiek toegankelijk zijn. Voor de buitengevel is een bedrag tot € 10.000 voorzien. Ten derde is er de verhuispremie. Handelaars en horeca-uitbaters die hun onderneming willen verhuizen naar ons focusgebied komen ervoor in aanmerking. Bedoeling is om het kernwinkelgebied te versterken door de beschikbare panden in die zone als eerste in te vullen.”
Premies voor kantoren en woongelegenheden
“ Ten vierde voorziet de stad nog een premie voor wonen en werken boven een handelspand. Ten slotte is er nog de herbestemmingspremie die ook geldt voor handelszaken buiten het focusgebied. Wie zijn handelsruimte omvormt tot kantoor of woongelegenheid, kan hiervoor een premie aanvragen. Het is één van de maatregelen om de winkeloppervlakte in de hele stad te verkleinen.”
“Het systeem van premies heeft zo zijn voordelen. Enerzijds is het een manier om het proces van stadskernvernieuwing te stimuleren en anderzijds is het een perfect middel voor ons om de nieuwe ondernemers te leren kennen. Ze moeten immers voor elk van deze aanvragen via ons passeren. Anderzijds kan je vragen stellen bij de resultaten.”
50% van premie-ontvangers zet activiteiten toch stop
Burgemeester Dehandschutter: “€600.000 euro aan premies ter beschikking stellen voor een periode van drie jaar is niet niks. Het zijn substantiële bedragen, waarover we ook in de toekomst goed moeten blijven nadenken. Tijdens de eerste twee jaar hebben we bijna 30 premies uitbetaald aan startende ondernemingen. Uiteindelijk zien we dat zowat de helft van de ondernemers na verloop van tijd stopt. Ons reglement voorziet dat we de premie pro rata kunnen terugvorderen, maar dat geldt uiteraard niet bij een faillissement… Het is momenteel nog onduidelijk of we de premies gaan verderzetten. Met een budget van €600.000 kan je op drie jaar tijd qua stadsontwikkeling en stadspromotie immers heel wat doen.”
*Het Graydon City Dashboard maakt aan de hand van economische data de bedrijvigheid per stad of gemeente inzichtelijk (graydon.be/citydashboard).
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...
Interessante bedrijven
RH-Office bv
Agentschap Innoveren & Ondernemen