leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Panelgesprek KMOinsider breakfast: Jonge ondernemers

Bedrijfsbeheer

Steeds meer personen kiezen voor het ondernemerschap. Dat daaronder heel wat jonge ondernemers zitten, is onze redactie niet ontgaan. KMOinsider bracht tussen 2 lockdowns door acht jonge wolven samen onder leiding van moderator Edith Vervliet. (verslag: Frank Van Hoof en Kim-Sophie Chaidron)

Deelnemers aan het panelgesprek:

  • Evelyne Van der Looven, zaakvoerder van Kunoka
  • Brent Luyckx, ex-profrenner en CEO van 4Gold
  • Levi Mariën, co-founder van Helexia
  • Pieterjan Verhaegen, co-founder en CEO van Bolt
  • Elie Claeyssens, CEO van ASA Surveys
  • Filip Smet, founder en CEO van Road21
  • Michael Broes, founder en chief strategy, finance en technology van Moonbird
  • Levi Vangoidsenhoven, COO van Hopala
Acht jonge wolven


Waarom kozen jullie voor het ondernemersbestaan?

Filip Smet ontdekte zijn voorliefde voor het ondernemerschap tijdens zijn opleiding. Zo richtte hij in zijn derde bachelor een hostingbedrijfje op. Alles ontwikkelde zich organisch: eerst combineerde hij zijn bedrijf met werk in loondienst, waarna hij voltijds ondernemer werd. Hij verklapt de voordelen van het nog thuis wonen in de vroege stadia.

“Eerst professioneel en dan pas ‘persoonlijk’ zelfstandig worden is wel een luxe: ik woonde nog thuis en kon professioneel plankgas geven zonder de zorg voor een gezin of afbetaling.” Dat is iets wat Michael Broes beaamt. Hij broedde al langer met zijn zus Stefanie op het idee om een bedrijfje op te richten. Door hun jobs te behouden en al hun vrije tijd in hun geesteskind te steken, staan ze vandaag met Moonbird waar ze staan.

Van passie naar beroep: Brent Luyckx

Brent Luyckx, eens een wielerprof, zag zijn carrière eindigen door Crohn. Hij besloot niet bij de pakken te blijven zitten en gebruikte een kloof uit zijn carrière als bron van zijn nieuwe bedrijf. “Tijdens mijn carrière gaapte er een kloof tussen mijn individuele behoeften als sporter en de supplementen die deze noden moesten lenigen.”

4Gold tracht dat gat dicht te rijden met een innovatieve insteek, met revolutionaire raakvlakken tussen sportvoeding en DNA. Tot zijn ‘strijdmakkers’ mag hij Mathieu Van der Poel en Axel Roelants rekenen. Ze proberen een product op de markt te brengen dat écht werkt. Ieder product wordt ontwikkeld, geoptimaliseerd én uitgebreid getest.

Een atypische aanloop: Evelyne Van der Looven

Dat je ook een atypische aanloop naar het ondernemerschap kan nemen, daar is Evelyne Van der Looven het levende bewijs van. Ze startte als belastingconsulente en pas later wakkerde haar ondernemersvlammetje aan. Het duwtje in de rug: nooit meer in de file.

Haar eerdere werkervaring kwam zeker van pas. Zo bleef ze actief binnen de modesector. De grootste verandering was de overstap van een adviserende functie naar zelfstandig agentuur. Dat dat best pittig was, geeft ze toe. Wat het bij haar extra uitdagend maakte, was dat zij - in tegenstelling tot Filip Smet en Michael Broes - wél al een gezin had.

Ondernemen was de enige optie: Levi Mariën

Toen Levi Mariën in alle andere jobs te veel zaken vond die hij niet wilde doen, leek het ondernemerschap voor hem de enige optie. Het ondernemerschap laat hem toe te doen wat hij wil en hoe hij dat wil. Het allerbelangrijkste: hij doet het graag. Hij voegt toe:

“Er jong aan beginnen is een absolute aanrader, maar heeft in een kapitaalsintensieve sector als de onze een ‘maar’: we werken met externe investeerders en credibiliteit is nét wat minder evident op jonge leeftijd.”

Ongeremd ondernemend: Levi Vangoidsenhoven

Tussen deze jonge ondernemers bevindt zich ook een COO. Hoewel hij geen oprichter is, is Levi Vangoidsenhoven wél ongeremd ondernemend. Toen de CEO hem vroeg de overstap naar Hopala te maakte, twijfelde hij geen moment.

Vrijheid en een familiaal fundament: Elie Claeyssens

De belofte van vrijheid en een familiaal fundament lagen bij Elie Claeyssens aan de basis. Hij vindt het leuk dat de weg naar het ondernemerschap geen eenvaksbaan is.

De impact van Covid: valse noot of Cov-hit?

De jonge ondernemers bespraken uitgebreid hun ervaringen met corona. Zorgde Covid-19 voor een valse start(-up) of juist voor een rugwind?

Lees hier het volledige artikel in KMOinsider

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials