Op zakenreis na corona: de sector herpositioneert zich
De coronacrisis heeft een grote impact gehad op de sector van het zakenreizen. Business trips hebben volop plaats gemaakt voor videocalls en online meetings. Een economische realiteit voor zakenreiskantoren, die zich opnieuw moeten heruitvinden. “De sector zal de komende maanden en jaren rationaliseren. Zakenreiskantoren die niet inzetten op de digitalisering gaan er tussenuit”, stelt Paul Geyssens, Regional President bij Uniglobe Travel, in de BeLux goed voor 10 kantoren voor zaken- en vakantiereizen. Wereldwijd is Uniglobe aanwezig in meer dan 60 landen.
Sector zakenreizen rationaliseert
Paul Geyssens vertelt dat Uniglobe in vergelijking met referentiejaar 2019 momenteel een omzet optekent van 45 tot 50%. De airlines zetten vandaag dezelfde omzetpercentages neer. Om eenzelfde omzet te halen als in 2019 moet de sector op zoek naar een groter klantenbestand.
“De overheid heeft de reissector tijdens de coronacrisis financieel zwaar ondersteund. Vooralsnog was er nog geen nood in de sector om te rationaliseren. De zakenreizen maken ondertussen een comeback, maar de vraag is of ze ooit terug op het niveau van voor 2019 zullen geraken. Ik verwacht dat een aantal spelers de komende tijd van de markt zal verdwijnen.”
“Zelf hebben we de voorbije jaren een aantal succesvolle fusies tussen Uniglobe kantoren gerealiseerd. Hierdoor zijn grotere entiteiten ontstaan, waarmee we een antwoord bieden aan de steeds complexere wereld en onze klanten de service kunnen bieden die zij als zakenreiziger verdienen.”
Digitale transformatie van business travel
Tegelijkertijd heeft Uniglobe hard ingezet op digitalisering: “Wie dat als zakenreiskantoor niet doet, zal het moeilijk krijgen. De zakenreissector ondergaat vandaag een belangrijke digitale transformatie. Wij vertaalden dat in onze UBI-applicatie. UBI staat voor Uniglobe Booking Intelligence, een app die we volledig afstemden op de Belgische markt. Alle carriers, inclusief de lage kost vliegmaatschappijen en het volledige aanbod aan treinreizen in ons land hebben we daarin geïntegreerd.”
UBI is een open platform waarmee Uniglobe kan aansluiten op platformen van suppliers. Zelf kan je met een API de koppeling met het platform maken.
Zelf vlieg- en treintickets, hotels en huurwagens boeken
Met de UBI applicatie kan je heel gebruiksvriendelijk zelf je trein- of vliegtickets boeken en je hotel of huurwagen reserveren. Wanneer je een boeking wil doen, krijg je de verschillende mogelijkheden op je scherm om van punt A naar punt B te gaan, zodat je deze goed kan vergelijken. De applicatie beschikt over een aantal handige features voor zakenreizen zoals een automatische interne goedkeuringspolicy. De beslissingsnemer in je bedrijf krijgt je boeking automatisch ter goedkeuring voorgelegd.
Management rapportering zakenreizen
Aan de app is een management rapportering gekoppeld Je kan daarmee een overzicht opvragen van de zakenreizen van je medewerkers en via welke transportmodus ze gereisd hebben.
In UBI is een gecertificeerd CO2-compensatieprogramma ingebouwd.
Zakenreiskantoor verdient zijn plaats
Het zakenreiskantoor verdient volgens Paul Geyssens vandaag nog steeds zijn plaats: “We hebben een ‘Duty of Care’. Dit betekent dat we je van A tot Z begeleiden en volledig ontzorgen, voor je reis, tijdens je reis en na je reis. Bij problemen kom je bij ons terecht en niet bij een callcenter waarvan de operators je taal niet spreken. We zijn ook volledig op de hoogte van alle reglementeringen en regels rond corona. Nog altijd verschillen die van land tot land en ze worden ook voortdurend bijgesteld.”
Meer info over Uniglobe of over UBI? Neem contact op.
Vraag meer informatie.
Liever zelf je zakenreis boeken via één handige en gebruiksvriendelijke interface? Dat kan!
Ook interessant
Interessante bedrijven
FERRAO Consulting