leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Nieuwe Leeuwen van de Export: Twipe Mobile Solutions en Kipco-Damaco winnen prestigieuze exportprijs

Medio september zette Flanders Investment & Trade exporterend Vlaanderen voor de 21e keer in the picture tijdens de Leeuw van de Export. In de Leuvense Brabanthal wonnen Twipe Mobile Solutions en Kipco-Damaco de prestigieuze exportprijs. Wie zijn zij? Wat doen ze? En hoe hebben ze de overwinning beleefd?

Twipe Mobile Solutions: jonge techspeler steekt eerste award op zak

“Deze exportprijs is het mooiste erkenning voor het harde werk van de voorbije tien jaar”, klinkt het bij Danny Lein, CEO van Twipe Mobile Solutions. Het jonge technologiebedrijf uit Leuven won de Leeuw van de Export in de categorie ‘bedrijven met max. 49 medewerkers’.

“Twipe Mobile Solutions ontwikkelde samen met uitgeverij Corelio een gebruiksvriendelijk cloudplatform om nieuwscontent te publiceren op mobiele devices en het leesgedrag te monitoren. Al vrij snel sprongen ook andere uitgevers op de trein in Nederland en later ook het VK, Scandinavië, Zwitserland en een aantal Zuid-Europese markten. Ondertussen realiseren we meer dan 90% van onze omzet in het buitenland. Vandaag proberen we voet aan wal te krijgen met onze technologie in de Verenigde Staten.”

Van idee tot exportprijs

Het idee dat leidde tot deze exportprijs kwam van een deelnemer aan het seminarie web goes mobile dat Danny Lein vele jaren geleden organiseerde. Deze deelnemer, die werkte bij een grote uitgeverij, vertelde hem dat hun CEO het nieuws van de krant niet op zijn Blackberry kon lezen.

“Dit zette me aan het denken over de noodzakelijke technologie en over de toekomst van nieuwpublicatie. De iPhone begon toen net de wereld te veroveren en de digitalisering van het nieuws zat in een stroomversnelling. Daar is alles begonnen. Vandaag zijn we dus in verschillende landen aanwezig en gaan we de concurrentie aan met techreuzen als Google en Apple. Dat is natuurlijk enorm uitdagend. Ondertussen blijft de nood aan performante tools voor betrouwbare journalistiek groot en biedt ook de metaverse potentieel haast ongebreidelde mogelijkheden.”

Kipco-Damaco: familiebedrijf uit Oostrozebeke steekt exportprijs op zak

“We zijn aangenaam verrast door de vele reactie en felicitaties” klinkt het de dag na de overwinning bij Paul Larmuseau, CEO van Kipco-Damaco. Het bedrijf, dat in 1964 begon als kippenslachterij onder de naam Kipco en in 1999 Kipco-Damaco werd, verwerkt kippenkarkassen tot separatorvlees voor verdere verwerking tot onder meer kookworst en diverse frituursnacks.

“Terwijl wij actief zijn in de ietwat traditionele voedingssector waren de andere genomineerden in onze categorie (bedrijven met 50 of meer medewerkers, red.) sterke technologiespelers. Dat we uiteindelijk de exportprijs in de wacht sleepten, toont aan dat onze exportaanpak loont. We zijn dus zeker een trotste Leeuw van de Export.”

Exporteren is durven, doen en doorgaan

Het internationale traject van Kipco-Damaco is er één met veel successen, maar ook van vallen en opstaan.

“Ons motto is durven, doen en doorgaan. Dat brengen we dagelijks in de praktijk. Zo openden we in volle coronacrisis nieuwe kantoren in Hongkong en Polen. Maar we zetten onze tanden ook graag in innovatie. Zo halen we via vernieuwende productieprocessen proteïnes uit veren. Die dienen dan als component voor dierenvoeder, bijvoorbeeld.

Die combinatie van West-Vlaamse koppigheid en innovatiedrang maakt dat we vandaag aanwezig zijn in 150 landen. De helft van onze omzet realiseren we buiten de EU. Dat we dat met succes doen, danken we ook aan onze exportstrategie: global presence, local service. Overal ter wereld gaan we voor directe uitvoer, rechtstreeks contact en lokale ondersteuning.

Tips voor de volgende leeuwen van de export

De twee winnaars van de prestigieuze exportprijs van Flanders Investment & Trade geven graag enkele tips voor andere bedrijven die de volgende jaren Leeuw van de Export willen worden.

“Export is een mensenzaak en gaat altijd met vallen en opstaan”, klinkt het bij Paul Larmuseau. “Tegenslagen overwin je samen, dat is de basis voor een geloofwaardig exportverhaal.”

Danny Lein onderschrijft dit en voegt daaraan toe dat je als kleine, exporterende speler in groeiende markten best op je core business gefocust blijft. Daar kan je het meeste impact realiseren.

Word jij de volgende Leeuw van de Export? Of heb je nog vragen? Laat van dan van je horen via onderstaand invulformulier.

Lees ook:

Exporteren naar Zwitserland: Flanders Investment & Trade zet je op weg

Leeuw van de Export 2020: FAM en Caeleste vallen in de prijzen

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials