Met dit stappenplan heb je als beginnende ondernemer direct alles goed geregeld
Ben je al een tijdje aan het werk in loondienst of ben je recentelijk afgestudeerd en wil je eigenlijk direct als ondernemer aan de slag? Een echte ondernemer is iemand die risico’s durft te nemen, ambitieus is ingesteld, ervan houdt zijn eigen tijd in te delen en hard kan werken.
In deze tijd is het voor veel mensen aantrekkelijk om ondernemer te worden, omdat je door het digitale tijdperk op veel verschillende manieren online geld kan verdienen. Maar welke stappen moet je als ondernemer voor een goede start nemen? We bespreken de vijf belangrijkste stappen.
Stap 1: hostingpakket bestellen
Bestel eerst een goed hostingpakket. Als ondernemer kun je in deze tijd immers niet meer zonder website. Voordat particulieren of bedrijven besluiten om zaken met je te doen, dan zijn ze allereerst geneigd om je website te bekijken en dan vragen ze zich verschillende dingen af.
Is dit bedrijf betrouwbaar? Wat vinden andere mensen van het bedrijf? Wie zit er achter het bedrijf en hoe ziet de eigenaar eruit? Het is belangrijk om bezoekers zo goed mogelijk van de juiste informatie te voorzien, want dan zijn ze sneller geneigd om zaken met je te doen.
Met een goede en snelle hosting bedien je de bezoekers ook met een aangename website-ervaring. Daarnaast moet de veiligheid natuurlijk ook centraal staan, want als ondernemer ben je sneller dan een particulier slachtoffer van cybercriminaliteit. Bij mijn.host kun je verschillende interessante hostingpakketten bestellen.
Stap 2: een goede handelsnaam en merknaam bedenken
Als ondernemer moet je in de eerste plaats een goede handelsnaam verzinnen. Dit is de letterlijke naam van je bedrijf en daarmee schrijf je je in. Deze handelsnaam mag je helemaal zelf verzinnen, al zijn er natuurlijk wel bepaalde voorwaarden. Voor sommige ondernemers kan het echter ook verstandig zijn om een merknaam te bedenken en deze te registreren. Een handelsnaam geeft je namelijk geen bescherming op producten en diensten. Een merknaam doet dit wel.
Wanneer je als ondernemer in België je merk wilt registreren, dan doe je dit in het merkenregister. Als de merknaam door de autoriteiten wordt goedgekeurd, dan heb je merkbescherming in België, Luxemburg en Nederland. Dit is namelijk geregeld in het Benelux Verdrag.
Stap 3: de administratie goed opzetten
Als je je bedrijf hebt ingeschreven, dan is het vervolgens van belang om je administratie goed op te zetten. Iedere ondernemer is verplicht om een deugdelijke administratie te voeren en deze ook een lange periode te bewaren. Een goede administratie zorgt ervoor dat je als ondernemer meer financieel inzicht hebt, maar het is vooral bedoeld voor de belastingdienst. Zij willen controleren of je wel netjes alle btw en inkomsten opgeeft en je administratie dient als fundament voor die aangiften.
Maar hoe zet je dan de administratie op? Daar heb je in principe veel vrijheid in, maar er zijn wel bepaalde eisen waar je aan moet voldoen. Welke keuze jij maakt, heeft voor een groot deel met de omvang van je administratie te maken en ook met de rechtsvorm. Als je bijvoorbeeld als zelfstandige zonder personeel aan de slag gaat, dan doe je er goed aan om een eenmanszaak op te richten.
Je hebt dan relatief weinig administratie en met een goed boekhoudpakket hoef je dan niet per se een accountant of boekhouder in te huren. Dit geldt niet voor grotere bedrijven met een vennootschap. Die hebben meer administratieve verplichtingen.
Stap 4: een zakelijke bankrekening openen is erg handig
Als ondernemer is het belangrijk om je privérekening en zakelijke rekening te onderscheiden. Dit maakt het in de eerste plaats overzichtelijker om te ondernemen. Pintransacties voor je bedrijf komen dan allemaal op de zakelijke rekening te staan en de boodschappen en andere privé-uitgaven op je particuliere rekening. Hiermee houd je de administratie overzichtelijk en heb je een beter financieel overzicht.
Je kunt een zakelijke rekening natuurlijk bij verschillende banken openen. Als kritische zakelijke klant wil je natuurlijk goede service, weinig kosten en de juiste ondersteuning. Onderzoek dus goed welke bank het beste bij de aard van je bedrijf past.
Stap 5: onderzoek welke verzekeringen je nodig hebt
Als ondernemer loop je natuurlijk ook verschillende risico’s. Als je per ongeluk schade berokkent, dan kan dit bij grote constructies al vrij snel grote gevolgen hebben. Zeker als je verantwoordelijk wordt gehouden voor de schade. Daarom heb je sowieso een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig.
Laat je een mooi bedrijfspand bouwen of heb je deze aangekocht voor je onderneming? Dan heb je ook een brandverzekering nodig. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje en een brand kan vervelende gevolgschade met zich meebrengen. Een brandverzekering verzekert je ook tegen glasbreuk en schade door extreme weersomstandigheden.
Daarnaast heb je nog verscheidene andere verzekeringen die voor de ene ondernemer wellicht interessant zijn en voor de ander dan weer niet. Denk aan een rechtsbijstandverzekering, pensioenverzekering en een inkomensverzekering bij arbeidsongeschiktheid.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...
Interessante bedrijven
FERRAO Consulting
RH-Office bv